/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
HVAD BETYDER DISSE FILER
Fra : hawaii7
Vist : 794 gange
100 point
Dato : 12-03-07 07:15

Da jeg ikke er computer nørd håber jeg på lidt hjælp. Jeg har hentet et program (efter anbefaling her fra kandu) der hedder SUPERAntiSpyware. Når jeg kører et check med 1 uges mellemrun får jeg følgende:
Threats Detected 51 stk filer som hedder: Adware Tracking Cookie?
Jeg sletter dem og igen næste gang jeg kører antispyware programmet kommer der igen mellem 30-55 stk filer af samme slags.
Hvad er dette for filer og betyder de noget?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-03-07 07:37

- det er spor efter de hjemmesider du har besøgt i ugens løb. Dit antispyware program rydder bare op i dem...

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-07 08:37

En cookie er en lille tekstfil (*.txt) som bliver sendt fra en hjemmeside du besøger. Den bliver danne at noget kode som programmøren af hjemmesiden har skrevet og som han/hun derfor bestemmer hvad skal indeholde. Det kunne være dato og tid da du besøgte webstedet, Din IP adresse, hvilken browser du bruger, information om hvilke link du klikkede på medens du var der osv. Ofte er indholdet af cookies krypteret , så du (..og andre) ikke umiddelbart får noget ud af, at læse hvad der står i dem. Disse oplysninger gemmes ikke bare i din cookie, men også på webstedets server i en database.

Du kan læse hvorledes de laves hér: http://www.quirksmode.org/js/cookies.html

Næste gang du besøger siden, så kan disse oplysninger hentes og sammenlignes med de 'nye' og der kan således laves statistik over din færden på sitet.

Hvis nu flere websteder slår sig sammen om koden, så dannes et mere fuldkomment billede af hvad du foretager dig hvorhenne. En sådan type cookie kaldes en tracking-cookie. Det er en mild form for spionage!

Cookies finder du normalt i biblioteket c:/Documents and Settings/XXXXXX/Cookies/

...hvor XXXXXX er dit ID fra da du installerede Windows.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-07 08:41

Ps. ..hvor XXXXXX er dit ID fra da du installerede Windows ..eller blev oprettet som bruger

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-07 09:47

Citat
og betyder de noget

De er på ingen måde farlige for maskinen.....

Men det er en "snagen" i folks privatliv - så fint der bliver ryddet op i dem....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-03-07 09:56

nej hør nu her - når det er Superantispyware der finder en Adware Tracking cookie - så stol trygt på at den / de skal slettes !!! Tracking cookies er cookies der spionerer på ens færden på nettet og der er jo en grund til at Superantispyware reagerer på dem

Derfor det er godt du sletter når de bliver fundet - fortsæt endelig med det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-07 10:01

Citat
nej hør nu her

Er det ikke det vi ALLE siger.....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-03-07 10:25

Der blev Mirit snuppet med fingrene i kagedåsen. Hva' ?
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 12-03-07 10:50

Tak for svaret molokyle.
Jeg mener at jeg har fået den bedste forklaring fra molokyle, således at jeg er blevet lidt klogere. Jeg kan jo dagligt slette disse filer i mappen som angivet.
Tak for svarene. Ja cookies ligger jo i kagedåsen.

Har I forresten hørt at der er to rutebiler der er stød sammen i dag?

Hilsen'
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-07 10:52

Var det på samlebåndet

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-03-07 12:48

Nej de stødte sammen i kagedåsen.

HI - hi - hi