/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
RunDLL32.exe eller...
Fra : Stouenberg
Vist : 508 gange
200 point
Dato : 07-02-07 10:01

- af ren og skær nysgerrighed kørte jeg en "HijackThis" og fandt bl.a. disse:

C:\WINDOWS\system32\RunDLL32.exe
C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe

Søger man på "RunDLL32.exe" i Google findes filen stavet i alle mulige kombinationer, men hvorfor har jeg 2? De er åbenbart identiske...

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 07-02-07 11:49

Hej Stouenberg .
Alle de rundll filerdu har fundet, er en vigtig del af windowssystemet. Det er filersom kaldes efter behov, når et givet program har brug for det. DLL står for Direct Link Libary. De fleste af disse DLL filer har at gøre med hentning af data inden i skal bruges, d.v.s de står klar i level 2 chachen, så skal systemet ikke vente på at de bliver hentet den lange vej gennem systembussen.
peterfilstrup

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 07-02-07 12:26

DLL er en forkortelse af 'Dynamic Link Library'

Det er en filtype hvor man 'samler' relaterede funktioner således, at forskellige programmer kan dele disse funktioner, i stedet for at funktionerne skal 'skrives' direkte ind i programmerne. Det er altså funktionsbiblioteker, som er skrevet for at 'spare' plads.

rundll32.exe er et program der sørger for DLL'er kan køres som programmer eller, at funktionerne i DLL filerne lægges i hukommesen således, at programmer som skal bruge disse kan hente dem i hukommelsen i stedet for på harddisken, hvorved at programmerne kan afvikles hurtigere.

1.) http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/rundll32/
2.) http://www.svein.dk/Visartikler.asp?ART_id=27&S_Menu=1

At du har 2 versioner af rundll32.exe kan hænge sammen med, at de er fulgt med forskellige programmer/opdateringer du har eller har haft gennem tiden. Windows kender forskel på store og små bogstaver; derfor har de 2 'stavemåder' af samme program ikke overskrevet hinanden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-02-07 12:28

Fint nok Peter, jeg kender godt DLL funktionen. Det der undrede mig var, at der tilsyneladende er to identiske... men der er måske brugen af store/små bogstaver i filnavnet der bestemmer funktionen.

Godkendelse af svar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-02-07 12:29

Tak Molo...

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 07-02-07 12:30

hej molokyle . Det er ermeget præsis beskrivelse af funktionsmåden af dll filerne.
peterfilstrup

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-02-07 12:46

Takker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-02-07 12:56

Jeps, flot beskrivelse molo