"Død" stationær...
Fra : Stouenberg
Vist : 801 gange
300 point
Dato : 17-03-08 10:05

Min stationære reagerer ikke på startknappen, kan det være strømforsyningen der er stået af?

Accepteret svar
Fra : Tilde38

Modtaget 310 point
Dato : 17-03-08 10:10

nu er jeg ikke pc nørd, men jeg har prøvet det samme og en ny strømforsyning gav pote..

Fra : tbayh

Dato : 17-03-08 10:23

Ja, helt sikkert! hvis den ikke siger noget som helst er det sikkert det.

Fra : Stouenberg

Dato : 17-03-08 10:29

Tilde, jeg skifter og vender tilbage...

Fra : Tilde38

Dato : 17-03-08 13:52

okay.. håber det hjælper..

Fra : Eyvind

Dato : 17-03-08 14:27

Betal din nesa-regning så kører det igen.

Reagerer den på den lille resetknap (under startknappen)

Fra : Tilde38

Dato : 17-03-08 14:34

Eyvind.. han er ude og købe ny strømforsyning...

Fra : Tilde38

Dato : 17-03-08 20:56

Stouenberg.. er de løbet tør for strømforsyninger??..

Fra : Stouenberg

Dato : 18-03-08 14:02

- venter på et "klogt" hoved der har en anden idé... ha´lidt tålmodighed. Betalte Nesa, det virkede heller ikke...

Fra : Eyvind

Dato : 18-03-08 16:27

Lidt at kigge på indtil de kloge hoveder kommer.

1. Når forsyningsledningen/computerens hovedafbryder tændes.......sker der så noget.

2. Er der lys i den grønne og røde diode ved stikket til internettet/nætværket.

3. Reagerer den ved tryk på resetknappen (under startknappen)

Fra : Stouenberg

Dato : 18-03-08 18:18

- kunne ikke vente, og monterede ny power supply... stadig død!!!

Eyvind:
1. Nej
2. Nej
3. Der er ingen resetknap...

Mvh Steen

Fra : Gambrinus

Dato : 18-03-08 18:21

Sæ'fø'li ka' det være din strømforsyning, der er futtet af.
Men det kan ligeså godt være en anden dims der kortslutter.
Strømforsyningen er 99 % sikkert overbelastnings og kortslutningssikker, så den vil bare lukke ned.
Det kan også være din startknap der fejler.
Den kan du checke ved at pille dens stik af på bundkortet og kortvarigt kortslutte de to ben på bundkortet, hvor den skal sidde.
(Se manual) Den er nok mærket noget med PWR for power)

Ellers frakobles ALT fra bundkortet og der køres frem efter ..........

Så prøv at følg min Kandu – standart - fejlfindingsprocedure :

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen 20/24 polet strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
(Den smukkeste lyd i verden med undtagelse af en Alfa Romeo boxermotors brøl)
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : Skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

PS : Evt. tilføjelser / rettelser til denne fejlfindingsprocedure modtages med glæde.

Fra : Eyvind

Dato : 18-03-08 18:28

Så skal alt pilles fra...................alt Husk liget at HD / CD / diskettedrev .........begge kabler skal af.
Og ud med ram
nu er der kun forsyning til bundkort og evt CPU ( det lille firkantede)
så kunne jeg tænke mig lidt reaktion fra det bundkort

Strømforsyningen har jo autmatisk frakobling ved evt, kortslutning / overbelastning.

Fra : Eyvind

Dato : 18-03-08 18:30

Gambrinus er hurtig.................

Fra : Gambrinus

Dato : 18-03-08 18:37

Strømforsyningen kan du også checke for sig selv.
Du frakobler ALLE stik der går fra strømforsyningen til andre enheder,
incl. det der går til bundkortet.

Så sætter du 230 Volt til.
Så laver du en kortslutning mellem den grønne ledning på det 20/24 polede stik og en af de sorte ledninger på samme stik. Så skal møllen i strømforsyningen gerne starte.

Hvis strrømforsyningen har været kortsluttet, skal du være opmærksom på at den lige skal sunde sig et stykke tid, før den virker igen.
Gambrinus

Fra : Gambrinus

Dato : 18-03-08 18:44

Her har du benforbindelserne på strømforsyningsstikket til bundkortet :

20 polet :
http://www.hardwarebook.info/ATX_Power_Supply
Her er det den grønne ledning ben 14 der skal lægges til stel (En af de sorte ledninger)

24 polet :
http://www.hardwarebook.info/ATX_v2.2_Power_Supply
Her er det den grønne ledning ben 16 der skal lægges til stel (En af de sorte ledninger)
Gambrinus

Fra : Gambrinus

Dato : 18-03-08 18:48

Ahhhh.... Evind
Du har sgu' da også min Kandu – standart - fejlfindingsprocedure
liggende et sted, som du ku' ha' fyret af.

Jeg så spørgsmålet før i dag, men havde ikke så meget tid.
Men da jeg så, du var igang, tænkte jeg : Den klarer Eyvind nok.
Gambrinus

Fra : Eyvind

Dato : 18-03-08 19:27

Ja det kan godt være....................men hvor. Måske på en af mine harddiske.

Fra : Eyvind

Dato : 18-03-08 19:28

Stouenberg - du har vel testet din strømforsyningsledning......................... ikke.

Fra : Gambrinus

Dato : 18-03-08 19:59

UPS !
Hvis det er et nyere bundkort, du har, er der også et kvardratisk 4 polet stik med 2 gule og 2 sorte, der skal være isat bundkortet, for at bundkortet skal spille.
Gambrinus

Fra : Gambrinus

Dato : 18-03-08 20:02

Hvilket bundkort er det, du har Stouenberg ?
Jeg skal lige ha' downloadet manualen.
Gambrinus

Fra : Stouenberg

Dato : 19-03-08 07:13

- vender tilbage Gambrinus...

Fra : Stouenberg

Dato : 19-03-08 09:05
Fra : Gambrinus

Dato : 19-03-08 10:01

Har du afprøvet strømforsyningen for sig selv, ved at forbinde ben 14 til stel (Sort) på det 20 polede stik. (J3J1) med alt andet fra koblet ?
Kører møllen ?

Hvis den gør tilslutter du kun J3J1 og J5B1 og J7J2 og ser om der er noget der starter op, når du trykker på startknappen.
ALT andet på bundkortet skal være afmonteret også RAM. Kun CPU med køleprofil lader du sidde.

Gambrinus

Fra : Gambrinus

Dato : 19-03-08 10:03

Bare rolig.
Vi skal nok få det hele monteret på de rigtige pladser igen.
gambrinus

Fra : Gambrinus

Dato : 19-03-08 10:06

Ellers send mig en privat meddelelse med et telefonnummer.
Så skal vi ski' nok finde ud af det.
Gambrinus

Fra : Eyvind

Dato : 19-03-08 10:17

Når du sætter strøm - kun til bundkortet, så skal både connector P1 og P2 sidde i.

Oplysning.
P1 forsyner selve bundkortet
P2 forsyner cpu

Fra : Gambrinus

Dato : 19-03-08 10:31

Nååå... ja...
Det hedder J3J1 og J5B1 også.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-03-08 15:57

Tak for svaret Tilde.

- godt nyt fra Roskilde Fjord, den nye PSU startede fint op efter at have sundet sig et døgns tid???

Jeg aner ikke hvad der sker, men alt fungerer OK - så længe det varer...

Tak for al hjælp, og god Påske til jer og jeres...

Mvh Steen

Fra : Eyvind

Dato : 19-03-08 17:02

Citat
godt nyt fra Roskilde Fjord, den nye PSU startede fint op

Jeg tænkte nok at var blevet for varm. Sidste nyt i for varme comp...................fjordkøling.

Fra : Tilde38

Dato : 19-03-08 17:17

velbekomme Stouenberg...

Du har følgende muligheder