/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Single eller Dual core?
Fra : leob
Vist : 513 gange
100 point
Dato : 14-04-06 10:19

Om nogle måneder skal jeg have en ny PC.
Står jeg mig nu ved at købe en single eller dual (måske quadro) core maskine?'
Kan jeg bruge mine nuværende programmer, herunder XP Pro og MS Office ? (og efterhånden udskifte dem)
Kommentarer fra nogen, som ved noget herom modtages meget gerne
leob

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-06 10:41

Ja, du kan benytte nuværende programmer.

Sammenlign CPU'er her:

http://www.cpuscorecard.com/cpu_comp.htm

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-06 11:44

Nul problemer med at køre 32 bit programmer på en 64 bit Dual Core CPU.
(Windows XP, Office etc.)
Jeg har selv en Amd 64 3800+ Dual Core CPU ogt 2 x 1 GB PC4000 RAM.
Hvis du Vælger AMD, skal du være opmærksom på at få en Socket 939 CPU.
Socket 754 understøtter IKKE Dual RAM.
Om du vælger Single eller Dual Core CPU, kommer an på, hvad du skal bruge elektronhjernen til.
Til spil kan en Dual Core ikke betale sig (endnu), så hellere bruge pengene på mere RAM.
Du kan med Socket 939 skifte til en Dual Core senere.
Har du mange programmer kørende på en gang, er en Dual Core at foretrække.
Bundkortet skal ha' PCI-E til grafikkort. Gerne 2 stk. så du kan køre med 2 grafikkort i parallel (SLI).
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-04-06 11:51

Du må ikke forveksle Intels Hyper-treading med AMD's Hyper-transport.
Det er to vidt forskellige ting.
Indtil nu understøtter AMD ikke DDR2 RAM.
Til gengæld adresserer AMD RAM direkte fra CPU'en og skal ikke gennem Nordbroen.
Jeg går sat'me hurtiiiiiiiiiiiiiiiggggggggggggggggggggggtttttttt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : leob

Dato : 15-04-06 12:10

Tak for svaret Gambrinus.