/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Udregn. af lægde på kobbertråd
Fra : Chamira
Vist : 813 gange
100 point
Dato : 29-01-06 11:41

Hejsa,

Jeg har tidligere fået hjælp af Berpox til at udregne længden på noget kobbertråd jeg skulle bruge til smykker... dengang drejede det sig om 0,5mm kobbertråd og jeg fik også en (sindsyg lang) formel, som jeg ikke kan finde hverken forlæns eller baglæns i... så måske kan du hjælpe mig igen?

Kobbertråden er 0,2mm tyk, og spolen vejer ca. 15 gram.

Hvor lang er tråden?

Tak for hjælpen.

Mvh,
Chamira

Kommentar
Fra : 0490

Dato : 29-01-06 13:04

du skal finde ud af hvor meget 1mkobber tråd vejer og så divider 15 med 0,2 og så gange det med den vægt tråden vejer i meter og så har du resultatet

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-01-06 14:15
Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 29-01-06 14:25

Kan I ikke godt læse mit spørgsmål før i poster eventuelle svar... pls!

Jeg HAR en formel, men kan ikke finde ud af at bruge den. Derfor vil jeg gerne, hvis en anden gider regne det ud for mig.

For det andet, har jeg ikke lige en vægt, der kan veje 1 m. 0,2mm kobbertråd... vi taler om under 1 gram vil jeg tro!

For det tredje, så hjælper det nok ikke så meget, at henvise til det spørgsmål jeg selv stillede for 100 år siden... som jeg skrev i mit første indlæg, så kan jeg ikke finde ud af at bruge formlen.

Jeg spørger direkte:

Kobbertråden er 0,2mm tyk, og spolen vejer ca. 15 gram.

Hvor lang er tråden?

Mvh, Chamira
og undskyld det sure opstød...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-01-06 14:47

Citat
Jeg har tidligere fået hjælp af Berpox til at udregne længden på noget kobbertråd jeg skulle bruge til smykker... dengang drejede det sig om 0,5mm kobbertråd og jeg fik også en (sindsyg lang) formel, som jeg ikke kan finde

Og dette svar til Berpox

Citat
Tak for svaret Berpox, du får pointene (forøget til 500) fordi du var først med et hurtigt svar, jeg kan bruge uanset om jeg har en 0,5 MILLIMETER tråd eller 0,2 mm. tråd.

Hvor er I kloge *ss*

Mira

ja, det var det jeg læste, og ikke mere.

Undskyld jeg gav dig et surt opstød.

Jeg prøver lige at læse formlen, og ser om jeg kan komme med et svar, som du kan bruge.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 15:09

Jeg får det til 536,74944 meter ca 536 meter

Kobbers vægtfylde er 8,9 g pr cm3

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-01-06 15:11

Læs og lær !
http://www.ambassen.dk/skole/fysik.php
Gambrinus

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-01-06 15:17

Hvis jeg har forstået formlen rigtigt, så hgar du 53,5 cm kobbertråd.
Massefylde Cu M = 8,918g/cm³ (kalder vi M)
Areal A = pi·r² = pi·(0,25cm)² (forudsat at dit mål 0,5 er 0,5 centimeter!!!! Husk altid enhed!)
..... A = 3,14159 * (0,1*0,1) = 0,0314159

Volumen V = L·A
Massen m = M·V => V = m/M

L·A = m/M => L = (m/M)/A
................... L = (15/8,918)/0,0314159 = 53,5394968 cm = 53,5 cm

Lyder det helt tosset ?

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 29-01-06 15:20

SORRY,,,,,,,,,,,,,,,,,, Det bliver 53.67 meter .....Komma fejl...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-01-06 15:25

0,2 mm er ikke 0,2 cm ....så der bliver 53,5 cm til 535 meter.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-01-06 15:31

Sverola....du er tæt på.

Min lommeregner siger 53,539496812 meter plus det løse.

Ja ja, det er med at regne den rigtigt ud !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 15:31

http://www.frits.dk/tips.asp?id=2

Her er et link til en lille kalkulator -godt nok med guld og sølv men man kan se om man er helt på skovtur med sine beregninger...
Måske du kan bruge den til noget Chamira...Hvis du nu skulle avancere fra kobber til sølv eller guld

mvh sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 16:02

Ja ja men Jakjoe vi må da sige om os selv at vi har givet "den skønne dame fra det midtjyske" rigtige svar...
Hun ville jo også bare have længden på CA 15 meter såeee at vi ikke rammer helt ens er jo tilgiveligt

Men det var helt sjovt at få skole lærdommen frem fra den støvede harddisc bagers i knolden...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 16:03

Hold kæft hvor jeg roder idag....Det var CA 15 gram jeg mente og ikke 15 meter tsk tsk ....

Godkendelse af svar
Fra : Chamira

Dato : 29-01-06 19:13

Hej,

og mange tak for jeres svar.

Jeg har i mellemtiden haft en matematiknørd på besøg, og han har regnet det ud for mig (+ forklaret til hudløshed!!!).

Hvor er det godt, der er nogen, der kan matematik, så jeg m.fl. kan koncentrere mig om noget andet!!!

Jeg ved ikke rigtig hvem, der skal have pointene, men jeg bad om et ca. svar, og Sverola var først med de 53 m.

Mange tak.

Mvh,
Zenia

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 19:34

Selvtak........... Ja ja jeg kom da frem til et resultat ad lidt omveje....
Men det er godt at få brugt de "grå" lidt igen

mvh sverola

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-01-06 19:38

Fortjent Sverola.....du havde flest "grå"

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 20:04

Nu bliver jeg jo helt flov.....Ja ja så kan vi jo sige som en på jobben ... Det blev "age before beauty" hva hun så mener med det???

mvh sverola