Udregning af længde på kobbertråd?
Fra : Chamira
Vist : 3560 gange
500 point
Dato : 12-10-04 17:53

Hej kloge hoveder

Ved ikke engang om det er den rette kategori... men jeg prøver!

Jeg har fået 5 spoler kobbertråd, men vil gerne vide, hvor lang tråden er.

Er det muligt at udregne trådens længde, hvis jeg ved kobbertråden er 0,5 tyk, og hele spolen vejer 49 gram?

Og i så fald, hvordan ser formlen ud?

Mvh,
Mira

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 510 point
Dato : 12-10-04 18:10

Ja....du skal da bare bruge massefylden for kobber.

Massefylde Cu M = 8,918g/cm³ (kalder vi M)
Areal A = pi·r² = pi·(0,25cm)² (forudsat at dit mål 0,5 er 0,5 centimeter!!!! Husk altid enhed!)
Volumen V = L·A
Massen m = M·V => V = m/M

L·A = m/M => L = (m/M)/A

Og så skulle du gerne få: L = 27,98cm

mvh Berpox

Fra : viskinge

Dato : 12-10-04 18:33

Nu regner jeg med, at du mener 0,5 mm tykkelse.

Hvis du har et ohm-meter, så svarer 1 Km 0,5mm kobertråd til 90,48 Ohm

250 m 0,5mm kobbertråd vejer Ca. 500 Gr.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Chamira

Dato : 12-10-04 18:42

Tak for svaret Berpox, du får pointene (forøget til 500) fordi du var først med et hurtigt svar, jeg kan bruge uanset om jeg har en 0,5 MILLIMETER tråd eller 0,2 mm. tråd.

Hvor er I kloge *ss*

Mira

Fra : berpox

Dato : 12-10-04 18:56

>Viskinge - ja, den måde kan man også regne det ud på - MEN, det kræver at alle viklingerne ikke rører hinanden, ellers vil den ohmske modstand blive målt på korteste strækning (der hvor viklingerne kortslutter). Det kan altså kun lade sig gøre med elektrisk isoleret kobbertråd - og så er det den rigtige måde du angiver.

Mvh Berpox.

Fra : berpox

Dato : 12-10-04 18:58

Chamira > Velbekomme - og godt du kan bruge svaret.....og sikke da en pointregn

mvh Berpox

Fra : Chamira

Dato : 12-10-04 21:07

Uark... Kæft jeg føler mig totalt amøbe-dum.... ohmske modstande og elektrisk isoleret kobbertråd!!!

Jeg skulle bare bruge udregningen til at sjusse mig frem til en ca. længde på noget kobbertråd til smykker jeg netop har sat til salg på QXL *gg*

Men godt der findes sådan nogen som jer, der er kloge på sådan nogle ting... jeg har med garanti nogle andre forcer *s*

Tak igen.

Mira

Fra : berpox

Dato : 12-10-04 22:42

Kære Chamira.

Du er da ikke totalt amøbe-dum Det var da et ærligt og redeligt spørgsmål du stillede. Hvis du kan lave smykker vha. kobbertråd, så har du en klar force dér - jeg er en fantasiforladt klovn til den slags, selvom jeg har prøvet

Held og lykke med auktionen - til din oplysning, så er kobbers råvarepris ca. 18kr/kg
og 275g kobbertråd Ø0,6mm (ca. 11 meter) kan købes "fra ny" af for ca. kr. 9-15 i hobbybutikkerne.
Se f.eks. her: http://www.idebutikken.dk/kobbertr%C3%A5d.htm
http://www.terapi-hobby.dk/C_WINDOWS_Skrivebord_Katalog-066.pdf

Så du skal ikke forvente at få mange gysser ud af 49g tråd.....

mvh Berpox

Fra : Gambrinus

Dato : 29-01-06 14:27

Læs og lær !