/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Natur-Quiz
Fra : arne.jakobsen
Vist : 2106 gange
500 point
Dato : 01-01-06 22:42

I dette spørgsmål: http://www.kandu.dk/spg80180.aspx

udbad palle22 sig nogle spørgsmål og svar. Han havde travlt og endte med at acceptere mit svar.

Fint nok. Men da han fik dem via privat email, er svaret jo ikke offentligt tilgængeligt.

Jeg vil derfor gøre quiz'en åben for alle.

Den første der har 13 rigtige svar, vinder de 500 point.

Opgaven:

Natur-Konkurrence.

---------------------------------------------------------------------

1. Når en Voksen Odder slås med en Voksen Vaskebjørn, hvad sker
der så?
a) Vaskebjørnen vinder!
b) Odderen vinder!
c) Det kommer an på om de kæmper på land eller i vand!
d) Vaskebjørn og Odder lever ikke de samme steder, noget sted
på jorden. Derfor er spørgsmålet irrelevant!

2. Når du i skoven ser en stor flot svamp, hvor du tydeligt kan se
at et dyr har spist af svampen. Kan DU så spise den?
a) Ja.
b) Nej.
c) Det kan man ikke vide.

3. Hvilket af nedenstående danske pattedyr er tungest?
a) Grævling!
b) Ræv!
c) De er cirka lige tunge!

4. Hvilket af nedenstående danske pattedyr er tungest?
a) Rådyr!
b) Kronhjort!
c) De er cirka lige tunge!

5. Kan en Guldsmed udføre de samme manøvrer som en moderne
helikopter?
a) Ja.
b) Nej.

6. I fugleverdenen er det altid hannen der er den mest farverige?
a) Rigtigt.
b) Forkert.

7. Er det rigtigt at forskere har fundet specielle arter af
mikro-svampe som er helt tilpasset et liv i fly-brændstof?
a) Ja.
b) Nej.

8. Findes der én eller flere planter i Danmark der er så giftige,
at blot en dråbe af deres saft dryppet i øret på et menneske,
er nok til at slå det ihjel?
a) Ja.
b) Nej.

9. Nogle forskere mener at verdens største levende organisme er
en svamp! Findes denne specielle svampeart også i Danmark?
a) Ja.
b) Nej
c) Ingen forskere har nogensinde været så tåbelige at påstå dette!

10. I Biologiens verden tales der meget om arter. Er en Gravhund af
samme art som en Grand Danois?
a) Ja.
b) Nej.

11. Er LAV en plante?
a) Ja.
b) Nej.

12. Findes der dyr i Danmark som bruger "værktøj"?
a) Ja.
b) Nej.

13. Findes der en Tudse i Danmark, som har specialiceret sig i at
leve udelukkende af de insektlarver, som udelukkende har speciali-
ceret sig i at leve i Odder-fæces (afføring)?
a) Ja.
b) Nej.

Et gyldigt svar skal være på denne formel:

1: a
2: b
3: c

og så videre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-01-06 23:02

Jeg vil da lige bemærke at det KUN er mine løsninger der har værdi i denne Quiz. Disse er nedskrevet for år tilbage.

Tag det for den spøg det ér. Der KAN være kommet ny viden siden da, selv om jeg tvivler.

Uanset, så er det MIG der er overdommer i denne Quiz.

Leg nu med og vis/bevis jeres evner indenfor Biologi.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-06 23:20

Næ nej AJ

Hvis der er divergerende meninger om et svar, må det være de videnskabelige fakta der tæller, og ikke dine hjemmestrikkede svar

1: b

2: c

3: a

4: b

5: a

6: a

7: a

8: b

9: a

10: a

11: b

12: a

13: b

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-01-06 23:30

dova - Tak for dit svar. Men som sagt er det mig der bestemmer hvilken kommentar jeg ønsker at acceptere som det korrekte.

Da min Quiz er mange år gammel, er mine svar det også. Som sagt KAN der være nye og rigtigere svar, men jeg tvivler.

Min Quiz er forfattet d. 23-10-2003 og min løsning samme dag.

I spillets ærlige navn, vil jeg ikke kommentere dine svar.

Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 00:46

Jeg KAN selvfølgelig annullere spørgsmålet, men synes da lige at de øvrige Biologi-specialister:

ans, creamygirl, paperboy, Gambrinus, natmaden, molokyle, timeglas og berpox også skal have lov at svare.

Denne liste skal selvf. ikke holde andre svarere borte.

dova's svar indeholder kun 9 korrekte svar. Jeg siger ikke hvilke, og dova må ikke svare igen.

Kun ét svar pr. person. OK?

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 02-01-06 02:26

Hej arne og godt

Jeg prøver lige din quiz - Her er mine svar.:

1:b
2:a (Jeg KAN spise den, men om jeg bliver syg af det vides ikke )
3:a
4:b
5:b (den kan da hverken bakke eller skyde)
6:a
7:a
8:a (Galnebær er en af de få virkeligt dødeligt giftige planter i Danmark)
9:a (Honningsvampen - Blandt honningsvampene er der
fundet nogle gigantiske individer, f.eks. er der i Oregon, USA fundet en honningsvamp, der med mycelium
dækkede 890 ha. Det svarer til mere end 1200 fodboldbaner! Disse gigantsvampe er ofte
flere tusinde år gamle og vejer flere hundrede ton, mere end selv den største blåhval.)
10:b
11:a (Lav krassula er en dekorativ, lille plante)
12:a
13:a

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 02:52

Hej frk. fidus. Også godt nytår til dig og tak for dit svar.

Selvom du havde mange gode kommentarer nåede du kun 7 rigtige.

Bare rolig, jeg skal nok komme med svarene og deres forklaringer senere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-06 12:55

Arne, svarene er nogle gange et skud i tågen=ved det ikke, her kommer de:
1:c
2:c
3:a
4:b
5:a
6:a
7:a
8:b
9:c
10:a
11:b
12:a

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-06 12:57

Ups glemte nr.13:b

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 02-01-06 13:24

Glæder mig til svarene eftersom du skrev det skulle tages som en spøg

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 13:40

Ha ha o.v.n. velkommen til. 8 rigtige.

Jeg venter lige nogle dage med at lukke spørgsmålet og give løsningen, det kunne jo være der kom én med lidt mere end 9 rigtige.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-01-06 19:29

2. Når du i skoven ser en stor flot svamp, hvor du tydeligt kan se
at arne.jakobsen har spist af svampen. Kan DU så spise den?
a) Ja - man skal bare spørge smølferne om lov først.
b) Nej - for arne.jakobsen spiser altid hele svampen.
c) Sagtens - men man kan risikere at blive totalt gakket af den hvis det er en arne-svamp.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 19:52

Bare rolig folkens! En ½-hjerne som Flash77 kommer ikke ind i én af mine tråde igen.

Har I lagt mærke til at Klamme Klumme heller ikke findes i denne tråd?

HURRA for Blacklisten.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 02-01-06 20:37

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 20:41

Hej frk.fidus. Tak for din meget glade kommentar.

Har du ikke lyst til at forsøge dig med Quiz'en?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-01-06 21:57

Jeg kender alle svarene, men da jeg er ligeglad med påænger, så får i ikke svarene.

//bentjuul

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-01-06 22:09

Tak for tilliden - "biologi-ekspert" - den kasket har jeg nu alligevel aldrig ejet

Men her kommer mine bud:

1. c

2. c

3. a - generelt, men efter vinterperioden er grævlingen lettet noget for fedtdepoter, og så er det b.

4. b

5. a

6. b - jeg er 99% overbevist om at jeg så et skilt i Randers Regnskov i sommers, hvor netop en enkelt fugleart blev fremhævet med hunnen som den mest farverige...og jeg KAN bare ikke huske navnet

7. b - men der findes masser af bakterier der er "industrielt tilpasset" f.eks. nedbrydning af organiske opløsningsmidler

8. b

9. a - men den største påviste af slagsen er vist fundet i USA og

10. a

11. b - det er så vidt jeg husker noget med alger og svampe i symbiose...

12. b

13. b - selvom jeg er grundigt i tvivl. Jeg ved faktisk ikke nogen stor dyt om fauna og flora i odderens habitat, og da slet ikke i fæces

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-06 23:08

Citat
Hej frk.fidus. Tak for din meget glade kommentar.

Har du ikke lyst til at forsøge dig med Quiz'en?

Hovhov

Hvorfor opfordre Frk. Fidus til at forsøge igen når jeg ikke måtte

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 03-01-06 23:45

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-01-06 00:19

til alle rne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-01-06 10:39

Hovsa dova - Ja det var en snublefejl. Der er selvf. kun 1 chance pr. person

I lige måde mirit.

Berpox -> Også en 8'er til dig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-01-06 23:38

Skal da lige huske at tilføje at palle22 IKKE må svare, da han jo har fået tilsendt løsningen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-06 01:55

Hej Arne du kunne for eksempel svare dem der har gættet, med den nye send privat besked, så fluebenet kan fjernes uden at gå glip af den endelige løsning

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 02:04

Ja o.v.n. Du har ret, det kunne jeg godt. Men så kunne I jo ad samme kanaler ligge og sende de korrekte svar videre til andre. Al ære og respekt for den nye Kandu. Den er ikke dårlig. Men din ide er ikke i overensstemmelse med alm. konkurrenceregler.

Jeg kunne nemt sende løsningen til dig personligt, men hvilken garanti har jeg og andre for at du så ikke bare bruger din viden til én eller anden form for snyd???? Svar gerne NU. Jeg ER vågen. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-06 02:11

Ok så men skal der være en der har alle 13 rigtige før svaret kommer?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 02:24

Nej o.v.n. det skal der ikke. Når den første kommer med 13 rigtige, så lukker jeg spørgsmålet OG kommer med MINE forklaringer.

I følge Kandu's nye regler SKAL jeg enten acceptere en kommentar inden 30 dage fra jeg stillede spørgsmålet, eller annulere det p.g.a. manglende svar. Jeg stillede spørgsmålet d. 1.1.2006, så der er rigelig tid til at mange andre kan komme med løsningsforslag, før jeg lukker spørgsmålet.

I øvrigt kunne jeg ikke komme i tanker om at annullere det. Jeg vil blot for konkurrencens skyld gerne have så mange svar som muligt.

Jeg tildeler selvfølgeligt alle 500 point til den der har opnået flest rigtige.

Men DU må ligesom alle andre vente til den 30 januar ELLER til en svarer har ramt 13 rigtige.

Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-06 02:26

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 02:31

o.v.n. -> Nu håber jeg da ikke at du har tænkt dig at indtil d. 30'de. Der bliver da brug for din x-pertisse før da.

G'nat og vi snakkes ved.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-06 02:46

Nej nej jeg kommer daglig det er bare sengetid lige nu

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 02:52

Helt ærligt o.v.n. Jeg ville gerne afsløre løsningen lige nu. Men du er sikkert klog nok til at kunne indse at det ville ødelægge spøgen for alle andre.

At du ikke får (ud)løsningen NU, gør jo også at du følger med i alle andre's svar. Det kan du sikkert også finde lidt morskab i. Så lær nu at det ikke er al glæde der KUN varer 20 sek.

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 05-01-06 18:57

Her er så de rigtige svar!!!!:

1: d

2: c

3: a

4: a

5: a

6: a

7: a

8: b

9: a

10: a

11: a

12: a

13: a

Mvh. U.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 19:09

1.d
2.c
3.a
4.b5.a
6.a
7.a
8.a
11.b
12.a
13.b

Mangorossa

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 05-01-06 19:19

Her er en lille appetitvækker til alle jer inden jeg fremkommer med de 13 rigtige svar !

Plukker i skoven du ukendte Svampe,
så lad først Lillebror smage derpå.
Dersom han dør under Skrigen og Krampe,
så bør du selv lade Svampene stå.
Og hvis der ingenting sker med den Lille,
-Tja, så gik den portion Svampe til spilde!

MVH Michael

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 20:09

michaelholm -> JA den er god. Men burde du ikke fortælle at det er "Poeten" alias Poul Sørensen, der har forfattet teksten? Og kom så med dine 13 gæt.

Mango -> Du mangler at svare på spørgsmål nr. 9 og 10.

upyoursmate - Godt forsøg. 6 rigtige.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 20:25

Da nu Michael har åbnet for posen, får I lige en mere fra Poetens "Barske Børnerim":

"Det gør ligesaa ondt paa mig som paa dig!"
sagde Far, mens han tævede lille Kaj.
Og Kaj, der af Smerte var ved at krepere,
bed Smerterne i sig: "Saa tæv noget mere!"

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 20:30

Det gør jeg sgu da osse

9.a
10.a

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 20:34

Flot Mango - 10 rigtige. Top-scoorer.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 05-01-06 20:39

Her er så ca. 10 rigtige er det ikke okay.

1.d. - Vaskebjørnen bor i Amerika og den danske odder bor i Danmark og lidt rundt omkring i Europa
2.c. - Dette vides ikke, et godt svamperåd er aldrig at tro på amnestuehistorier.
3.a. - Grævlingehannen er meget tungere end en ræv.
4.b. - Ingen tvivl det er en kronhjort.
5.b. - Nej da
6.b. - Helt klart forkertForkert
7.a. - Ja da, fungus H. resinae
8.b - Bakke-tidsel og gifttyden er de giftifgste - men i øret - teoretisk set måske men jeg siger nej
9.a. - Ja da
10.a - Ja da de hedder canis familiaris
11.a. - Ja
12.b. - umiddelbart er svaret nej - med mindre end edderkops spind kan kaldes et værktøj13.a. - 13.a - Endnu et gæt i det blå en flue lever i hvert fald af lort.

Håber på snarligt svar
med venlig hilsen
Michael Holm

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 05-01-06 20:42

Nå kan se at Mangaroosa har 10 så jeg drømmer om de 11 point indtil det kedelige resultat kommer frem i lyset

Accepteret svar
Fra : mangorossa

Modtaget 500 point
Dato : 05-01-06 20:42

wooow, jeg er dygtig....tju tju tju

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 20:50

Michael - Alle der deltager i denne Quiz håber på et hurtigt svar.

Du havde 8 rigtige.

I får svarene den dag én svarer rammer de 13. Eller senest d. 30 januar. OK?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 21:35

1:d
2:c
3:a
4:b
5:b
6:a
7:a
8:a
9:a
10:a
11:b
12:b
13:b

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 21:44

Nixen bixen SUS. KUN én pr. person. Og det er den første der tæller. Hvad fanden havde du tænkt dig?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 21:54

Nå na, rolig nu...det stod sgu da ingen steder!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 22:05

Nej SUS - Det står ingen steder. Men der ER ting der er så indlysende logiske at det ikke er nødvendigt at nedskrive dem i et regelsæt. Læs dova's kommentarer i denne tråd, så vil du se at HUN har forstået reglerne UDEN at de er blevet forklaret for hende. HELT alm. spilleregler.

Synes du måske at du skulle have lov at komme med 10 forskellige løsningsforslag?

Det er en Viden-Quiz, IKKE en gætte-konkurrence. Vær du bare stolt af at du har 10 rigtige.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-01-06 02:06

Jeg syntes helt klart at du ska ryste op med påængerne til mangorossa.

Kommentar
Fra : milisa

Dato : 06-01-06 21:07

nu er jeg så biokemistuderende, men en konkurrence, skal man da ikke bare sådan lade stå til

her er mine ydmyge bud - nogle af dem fremkommet med tanken om det humoristiske i baghovedet!!!

1: a
2: c
3: c
4: b
5: a
6: b
7: a
8: b
9: a
10: a
11: b
12: a
13: a

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 20:50

Tråden har nu været åben 1 uge. Der er kommet mange kommentarer, men kun 8 løsningsforslag.

I får derfor løsningen NU:

1. a) Vaskebjørnen vinder!
2. c) Det kan man ikke vide.
3. a) Grævling!
4. b) Kronhjort!
5. b) Nej. (Den kan ikke rotere om sin egen akse)
6. b) Forkert.
7. a) Ja. Det er faktisk sådan at der foregår en konstant krig imellem svampe og forskere. Hver
gang forskerne har fundet et middel imod én svamp der lever af flybrændstof, går der kun
kort tid før en ny afart af en gl.kendt svamp igen begynder at æde flybrændstof. Og så må
forskerne igang igen.
8. a) Ja. (Ikke Skarntyde, som mange vil gætte på, men Gifttyde
der er ca. 20 gange så kraftig.)
9. a) Ja. (Nemlig Langermannia Gigantea, Kæmpe Støvbold)
10. a) Ja. (De er forskellige racer)
11. b) Nej. (LAV er et samliv imellem en alge og en svamp, og svampen
hører hjemme i Svamperiget. Idag findes der nemlig ikke
kun to riger, men fem. Nemlig:
Planteriget - Dyreriget - Svamperiget - Bakterieriget og
Algeriget. (Visse alger nemlig grønalgerne hører dog til
i Planteriget.)
Nogle forskere taler i dag varmt for at udvide antallet
af riger til 8. Ny forskning i mikrobiologi inkl. gen-
forskning har nemlig givet ny viden, som taler for at
den målestok vi hidtil har brugt i vurderingen af, hvor-
vidt en levende organisme tilhører det ene eller det
andet rige, trænger til en revurdering!!!!
12. a) Ja. (En Sandgrave-hveps, der ikke engang er særlig sjælden
i Vestjylland! Den tager en sten imellem kindbakkerne,
og bruger denne til at banke sandet fast over det hul, hvori
den netop har lagt sine æg.)
13. b) Nej. (Vi har mange forskellige Padder i Danmark - Såvel Tudser
som Frøer, men ingen af dem er Så specialiserede. Ideen
er imidlertid ikke HELT grebet ud af luften, idet en så
rabiat specialisering ikke er ukendt i biologien. Der findes
dyr rundt omkring i verden, der er så specialiserede, at
de ville uddø, hvis blot en af de andre dyre, plante-
eller svampearter som de har knyttet sig tæt til, uddøde!)

Så det er det. Mangorossa kom med det første løsningsforslag med 10 rigtige. Det var det bedste.

At hun også kom med ét mere gjorde det ikke bedre, det var OGSÅ kun til 10 rigtige.

Selvfølgelig skal Mango have sine point.

Tak for deltagelsen alle sammen. Jeg håber at I har haft lidt sjov ud af det. Hilsen Arne.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 20:57

Tak for svaret mangorossa.

Ja det var jo ikke lige DET svar du fik point for, men dit første svar var delt i 2, fordi du havde glemt 2 svar, og dit andet svar var ulovligt, fordi man kun må afgive ét svar. Du var alligevel den af svarerne der havde flest rigtige.

Og så gør det heller ikke noget med sådan nogle små hvin ind imellem.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-06 07:01

bentjuul - Hvis du IKKE kan eller vil noget, så lær dog at holde snuden væk. Hvor svært kan det være?

Dette er IKKE den første tråd hvor du kommer ind med en DYBT latterlig bemærkning.

Bent - Undlad at kommentere tråde hvor du INTET har at gøre.