/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
kommer ikke ind i bios m.v.
Fra : denevigeuheldige
Vist : 848 gange
50 point
Dato : 04-01-11 14:39

Midt i en windows installation gik strømmen. Herefter har jeg ikke kunne komme ind på min pc. Bios finder master, slave harddiskene. Reagerer ikke når jeg taster F11 for bootmenuen, F1 for default eller F8 for fejlsikret tilstand. Har prøvet at nulstille bios, fjernet batteriet osv osv.
Har også fulgt en del af disse her forslag: http://www.google.com/search?q=nulstille+bios&hl=da&sourceid=gd&rlz=1Q1GGLD_daDK408DK413#sclient=psy&hl=da&rlz=1Q1GGLD_daDK408DK413&q=dma+mode-5%2C+smart&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&pbx=1&fp=c22f2e16af77ce6a

samt
http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/bios/bios-hlp.htm

MEN INTET HJÆLPER. Jeg kommer simpelhen ikke videre. Nogen der har en bedre idè end dem der er nævnt i overstående links?

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 04-01-11 14:40

Glemte at nævne at bios kommer hertil: ultra dma mode-5 S.M.A.R.T capable but disabled

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-01-11 15:52

Er din PC helt død? Eller starter den op og bibber?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-11 16:05

Prøv med et andet tastatur og det skal være med kabel

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 04-01-11 16:09

Tastaturet virker på andre pc`er så det er ikke problemet. Bios finder diskene men kommer ikke videre som beskrevet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-11 16:13

Citat
Tastaturet virker på andre pc`er så det er ikke problemet. Bios finder diskene men kommer ikke videre som beskrevet.

Det kunne jo være at den "defekte" comp. ikke kan klare tastaturet lige nu...............derfor prøv et tastatur med lednng.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 04-01-11 17:23

Det fremgår ikke helt af dit spørgsmål - men var du igang med "Flash af Bios" da du mistede strømmen? - Hvis det er tilfældet, har man normalt store problemer.

Eller var det i forbindelse med installering af operativsystem - at du mistede strømmen?

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 04-01-11 18:17

Som tidligere er sagt hvis det er trådløst eller usb, kan dit tastatur måske ikke findes/virke hvis du har ps2 stik på bundkort før windows er oppe derfor er de råd velmente, hvis du ikke svarer pænt men som kloge åge kan det være svært at få hjælp af folk.

Kan du komme i bios? enten del-escape-f2 er svært når du ikke forklarer dig.
Hvis du kan det så F5 for default settings, derefter hvis det er sata diske ind i dennes opsætning og få den sat til enkelt disk/ide og ikke den står til raid så den spejler diskene, så boot og vælg så den disk som du vil have som master/boot, F10 og gem genstart så og vælg F11 "som du angiver som din boot menu" når du prøver igen, skulle så gerne virke med cablet tastatur, start så windows install forfra og formater harddisk med ntfs - du skal nok ikke vælge hurtig, hvis du vil være helt sikker.

håber det hjælper dig lidt, ellers må du oplyse dit bundkort, er det sata eller ide diske, skal du køre raid eller alm. diske

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 04-01-11 18:41

Tastatur med ledning ændrede ikke på problemet og det var midt i en installation af operativsystemet (se første linie i min tråd)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 25 point
Dato : 04-01-11 18:52

Så kan det ikke være så slemt.

Kan den boote fra en CD med styresystem
Lægger den filerne ind
Er problemet når den selv genstarter under installation.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 04-01-11 18:53

Jeg har nu koblet primær disken fra og herefter kommer jeg ind i bios. Jeg takker for jeres svar.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 04-01-11 19:02

Tak for svaret Eyvind. Den kunne ikke boote med styresystemet på - en mistanke jeg også havde - hvorfor jeg netop prøvede at koble primærdisken af - hvilket tilsyneladende hjalp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-11 21:00

Ok - men det kommer jo an på hvad der er sat som første boot i bios - og det kan du så rette nu.

Hvis du ikke har en speciel grund til at installere styresystem på sekundær harddisk så vil jeg anbefale at der installeres på den primære.

Boot-rækkefølge bør se sådan ud:
CD/DVD
Primær harddisk
OSV.

Så er der altid muliged for at starte op med forskellige værktøjer på CD

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 05-01-11 11:32

Fint nok. Den frakoblede disk var sat som 1.st boot og hver gang viser den samme fejl. Kobler jeg den af finder bios alt hvad den skal finde. Jeg er bange for at disken simpelthen er "færdig", men jeg vil da forsøge at finde et program som måske kan hente data fra den. Nu har jeg så oprettet et ny primær disk og windows 7 kører rigtig fint.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-11 11:48

Måske er denne metode som jeg benytter til at hente data også en du kan bruge.

Jeg starter computeren op med en Linux ubuntu CD
Og så tilslutter jeg harddisken med dette kabelset:
http://www.kandu.dk/Spg152684.aspx#1758374

Brug helst begge stik på dobbeltledningen.