/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 7 tips og trick
Fra : Eyvind
Vist : 2194 gange
30 point
Dato : 12-01-09 13:48

Tråden her er, beregnet til gode og dårlige erfaringer samt tips og trick.

Hos mig er win 7 installeret på en Zepto 1,7 Intel dual core 2 GB ram.
Min driver Cd virker ikke til win 7 men alt kan hentes næsten automatisk
(Der er kun lidt utilfredshed med Skype fra windows side men Skype virker dog ok)

Andre tråde om hentning af windows 7 :

http://www.kandu.dk/Spg130912.aspx

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=130967

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-01-09 17:59

Citat
Hos mig er win 7 installeret

Du er en modig mand Eyvind, jeg tør ikke endnu.
Og så på udenlandsk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-09 18:11

Jeg er ikke modig. Det hedder dumdristig.
Men jeg har flere comp. og flere harddiske, og det er på en af dem den er installeret.
Jeg vil ikke anbefale nogen at installere win 7 hvis man kun har een comp.
Der er lidt forskelligt på mine comp............
win 2000 / ME / XP / Vista / win 7 / ubuntu 8.04 /ubuntu 8.10
Men desværre er jeg også et rodehoved.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-01-09 18:34

Dumdristig eller modig, det giver fremskridt.

Jeg har i stedet installeret Windows Search på min XP pro.
Det indekserer filerne og søgning er lynhurtig.
Og når det så fungerer er jeg pavestolt og tilfreds med resultatet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-09 18:43

Det er vist den der er indbygget i Vista og nu i win 7 - som jeg kan konstatere.
Skriv et ord og den finder det mest sansynlige.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-01-09 18:46

Ja, den er i Vista.
Et ord og det mest sansynlige, eks på mindre end 3 sek.
fik jeg 158 søgeresultater på skærmen. Det er jo dejligt
når der søges på 200 GB

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-09 19:22

Velkommen til Vista2

Nu må vi jo se om den er forbedret ret meget i forhold til 1eren.....

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 12-01-09 20:09

Vent til den den ORIGINALE kommer, den er ''næsten''
på trapperne, DIVERSE STEDER og den VIRKER.

Alle der har hentet BETA ned, VED/ burde vide
at BIOS_uret skal stilles tilbage til ÅR 2007 /
fra/ til den dag den udkom_ med de gener det medfølger
for andre der bruger af samme PC.

Jeg har prøvet næsten samtlige udgaver, og kan kun sige
DE VIRKER IKKE, OG KOMMER HELLER ALDRIG TIL DET.

Men skal da gerne give et link_ hvis jeg finder en der ??? GØR
Citat
Du er en modig mand Eyvind, jeg tør ikke endnu.
Og så på udenlandsk.

IKKE på en BETA_ vent til den er HACKET af andre
så kan man gørre som det passer sig....

Kan da huske, at min ??? udgave af VISTA virkede..
Og den eneste foreskel der skulle være? =
den skulle / burde være hurtigere, og have mindre besvær med
ALT det gamle ''sygdom'' som drivere osv

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-09 20:33

Den virker rimelig godt
http://peecee.dk/upload/view/1491

Men alm. nyere drivere til Vista virker ikke fra utility CD som passer til comp.
Win 7 henter dog selv noget der virker som det ses i enhedshåndtering.

Og Ja - Sokoban vista kører endnu på en anden harddisk - endda godt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-01-09 01:38

er det bare mig eller er IE8 en sløv banan.
her er den udskiftet med google chrome, havde ikke tid til at vente på IE8

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-09 02:41

Internet Explorer har altid været sløv, det første jeg gjorde var at installere Firefox den er lynhurtig på 7eren, men jeg installerer måske en gang mere, jeg kan ikke få de der usb til at virke ordenlig, her i aften kører 7eren godt og stabil, i aftes/nat frøs den fast nogen gange, det er helt ovre nu, men kommer usb ikke til at virke inden for et par dage, så er det en OMer, musen virkede indtil Windows 7 frøs fast første gang, så det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-09 09:29

Min begyndte også at fryse i IE 8
Den har brokket sig over Skype så den er af installeret.
Så vil jeg se om den holder op med at fryse.
Måske slår jeg også AERO fra for mit grafikkort er ikke det bedste (rate = 2,4)
Jeg har lavet backup med win7's eget program som den gjorde on the fly. Ca. 30 min fuld backup af C. og lagt på en anden partition.
Det ser ud til at være et godt program til at lave et image af C: 13 GB i pakket tilstand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-09 10:54

EXTERMINATOR
Prøv at kigge her:
Help and support > skriv aero > enter > open the aero trubleshooter >
click to open aero trubleshooter > next .......................og den kigger på dit skærm system
kig også på detaljer

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-01-09 18:50

Yes, har allerede været der, ingen problemer der.
Det er kun IE8 der er sløv, resten af maskinen ser foreløbig ud til at køre normalt

har ikke lige nået ind og checke reg databasen ang. aero, men den kører da glass fint nok.
egentlig meget godt gået af en 6 år gammel maskine, det der trækker ned er grafikkortet, det opnår kun en score på 3,5

(hvilket konen straks tolkede som "Du har IKKE brug for en ny putter")

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-09 18:55

- Min har kun en score på 2,4 og minimum er jo 2
Min Zepto er kun 3/4 år gammel.
Men også her er det kun IE8 som driller og det hjalp ikke at fjerne Skype.
Og jeg kan ikke finde et sted hvor den IE8 kan fjernes.
Min Zepto skulle ellers være aero -klar (Vista - altså)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-01-09 19:03

Hvis den skulle kunne køre aero på vista burde du slet ikke have noget problem i win 7, der kræver den ikke så meget som i vista. lidt imponerende da win 7 stadig kører beta

(og går ud fra at det var en skrivefejl, minimum er 3)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-09 19:16

Tja nu har jeg slået den aero fra et sted så den vil ikke fortælle mig noget i troubleshoot
Men jeg kan tydelig huske at den viste 2,4 ud for mit skærmkort.

Så jeg var nok for nærig da jeg købte Zeptoen 4000 kr.
Jeg har allerede skifte wireless netkort til et Intel BGN
Så det kan være jeg også sparede det netkort som passede til aero.
Men det vigtigste var nu at den kan køre med ubuntu uden videre.

Jeg har lavet en tidlig backup med win 7's eget program så den bliver hentet i morgen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-09 19:17

Hvor står det minimum og den test jeg så

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-01-09 22:33

Kan ikke lige huske hvad jeg var inde i, men kast et blik på denne her:
http://www.blogsdna.com/1972/how-to-enable-aero-glass-effect-in-windows-7.htm

og prøv også lige egenskaber for computer, der kan du teste igen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-01-09 22:34
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-09 00:18

Blev lige nervøs, RSAT fra vista kan ikke installeres på win7, men fandt en ny beta version af RSAT
Her er link hvis nogen skulle være intresseret
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=82516c35-c7dc-4652-b2ea-2df99ea83dbb&displaylang=en

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-09 09:30

Citat
Once your Windows Experience Index is recalculated and if its higher then 3.0, Aero in Windows 7 will get automatically enabled.
Du har ret - den grafiske rate skal være over 3 og min er 2,4 = ingen Aero.
Så vil jeg ikke forsøge at koble den fra.

Ps. Det tog ca. 15 min at genindstallere min backup.
Den bad så om at geninstallere filer som kunne lægges væk lige inden geninstallation.
Virker som et godt værktøj - dog er det jo bedst at lægge backup udenfor comp.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-09 01:07

Ok, jeg kører live mail og live messenger, de kan ikke minimeres til systemtray med mindre de sættes til at køre i vista kombatibilitets tilstand

En anden ting, bruger Teamviewer en del, og fik et chock da jeg installerede den, der var et ikon på skrivebordet men intet spor af selve programmet, så det skal installeres som admin for at virke

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-01-09 02:07

SHIT !
Efter at ha' skruet ned for lyden på DR Tv-avis kan jeg ikke skrue op igen.
Skyderen under billedet er helt i bund (Venstre) og kan ikke rokkes ud af stedet.

http://www.dr.dk/DR1/TVAVISEN/tvaindslag.htm

OK.....
Jeg er bedst til at kikke billeder, men alligevel irriterer det mig en anelse at se Tv-avis uden lyd.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-09 04:00

Jeg har ikke rigtigt haft tid til computerlege i nogle dage og er nu startet forfra med en disk der er delt op i 4 primære partitioner. Jeg ville se hvordan de forskellige styresystem fungerede på samme disk.

1. partition XP proff. og alle opdateringer + plugins
2. partition Vista Home Premium 32 bit og alle opdaterinder + plugins.
3. partition Windows 7 + plugins
4. partition pt. tom

XP og Vista har Avast virusprogram og den frie ZoneAlarm.
Windows 7 har Avast antivirusp. men her kunne jeg ikke indstallere ZoneAlarm - den manglede en dll-fil - det må jeg have fundet ud af.

Ved opstart vælger jeg et af de 3 styresystemer og tilsyneladende kører alt problemfrit.

Det pudsige er, at både i XP og Vista kan jeg komme i kontakt med de 3 andre partitioner, medens jeg i Windows 7 kun kan komme i kontakt med Vista og den tomme partition. dog kan jeg godt se XP i diskhåndtering.

Her i de næste dage skal jeg have indstalleret mine daglige programmer og så må vi se hvor mange af dem der er kompatible med Windows 7.

Min score ligger på 4.6 i windows 7 medens den kun var 4.3 i Vista.
Jeg kan se i alle er kommet langt med jeres windows 7, så jeg suger til mig fra jer og måske falder jeg over lidt i kan bruge.

Men hvad med UBUBTU...........................jeg tør ikke rigtigt at lægge den på disken også

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 09:09

ubuntu bør kunne ligge på den 4. partition som laves om til extented med en eller flere logiske drev.
IE8 kører dårligt på min Zepto på grund af min nærighed (skærmkortet)

Windows 7 bliver nok aldrig et styresystem jeg køber.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-09 12:37

Der er så noget vi er enige om Eyvind, Vista og 7 ligner hinaden lidt for meget til at det er noget jeg vil give penge for, jeg startede med min første computer i år 2000 Windows 98SE og opgradere til Windows XP Pro i 2003, og det bliver slut med mig som Microsoft bruger, hvis ikke den 7er snart begynder at kunne køre en hel time uden at låse total fast, så er det bye bye Microsoft og goddag Ubuntu på mine computere, mine problemer skyldes måske at grafikkortet er indbygget i bundkortet, ved det ikke men når jeg åbner en mappe med mange filer i, så går det galt mappen bliver aldrig åbnet helt op og jeg kan ikke bruge computeren;window Live Messenger får den også til at fryse fast og Gambrinus`tv avis lagde den til hvile i aftes, jeg troede lige at nu havde jeg kørt to timer og kunne blie ved og lukke normal ned, men nej da jeg ville prøve linket fra Gambrinus så gik det galt igen og den skulle slukkes på den hårde måde for 117. gang, jeg kan heller ikke rate computeren, når jeg forsøge så låser den total igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-09 12:45

Hvis Bentjuul vil have Ubuntu på det sidste drev, så husk lihe at formatere en lille swap fil inden du begynder at installere, du kan ikke installere uden swap og du kan ikke oprette den når du kommer så langt at du opdager at den mangler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 14:43

Hvis ubuntu lægges på et ualokeret område i en udvidet partition, (extented) vil den selv lave en swapfil.

[ ( ....XP pro...) ( ......Vista......) (...Win 7......) { ( ubuntu ) ( swAP ) ( .... NTFS..fælles lager..) } ]

Jeg har dog ikke prøvet denne combination.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-09 15:59

Citat
Efter at ha' skruet ned for lyden på DR Tv-avis kan jeg ikke skrue op igen.
Skyderen under billedet er helt i bund (Venstre) og kan ikke rokkes ud af stedet

Jeg skulle lige afprøve det - jeg fik samme resultat så nu må vi finde ud af at der er lyd igen på tv-avisen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 16:04

Tak BentJuul.......................................jeg troede det var mig der havde lavet rod i systemerne.
Det gjorde min nemlig også.
Min win 7 er snart på vej ud i cyperspace.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-09 16:14

Det var så bare at slette cookies så virkede det igen på dr1, så nu er der tv-avis igen med lyd
men noget galt er der jo

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-01-09 16:16

Ååååhhh hva....
Alt andet kører perfekt her.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-09 16:18

Citat
Min win 7 er snart på vej ud i cyperspace
Vel ikke så hurtigt - lad os se om der ikke findes løsninger på de problemer vi løber ind i.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 16:34

Slet cookies hjalp ikke, men........
H-klik på den søde speakerdame > volume > up...................................så er der lyd igen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-01-09 16:39

SÅDAN !

Eyvind ka' bare det pi. !
Takker og bukker.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-09 16:41

Jeg glemte at skrive at jeg også slettede IE midlertideige filer samt history, men det var først da jeg slettede cookies at det virkede, men dit råd er noget nemmere og virker hver gang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 17:03

og lidt heldig.
Jeg højreklikker overalt - selv når det er ved at være spisetid, h-klikker jeg på konen for at se menuen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-09 17:12

det må jeg prøve........................... altså på min egen kone

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-09 20:01

Har nu testet 7zip i en dags tid, ingen problemer, ser ud til at virke perfekt. ca. samme hastighed som xp og dermed en del hurtigere end vista

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-09 20:18

7-9-13 nu har jeg kørt dr1 online tv i 3 timer samtidig brugt Live Messenger og prøvet et par mindre spil fra Giveaway som jeg kopierede over fra XP, og er endnu ikke stødt på problemer, men de skal nok komme.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-09 20:27

jeg har endnu ikke haft nogen nedbrud, det eneste problem jeg har er mit lydkort, den driver win7 mener jeg skal bruge virker ikke
når jeg så i stedet for installerer driveren fra asus hjemmeside så virker det (det er en xp driver, der findes ikke nogen vista driverere, mit bundkort er for gammelt
)
så det skal jeg lige huske hver gang jeg tjecker windows update

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-09 21:08

sad og skulle brænde en iso fil, overvejede om jeg skulle hente cdburnerxp eller jeg skulle flytte filen over på min server.
besluttede mig for at flytte den over på serveren, og stor var min overraskelse da jeg h.klikkede på min iso fil
øverst stod der: Burn disk image

jeps, den kan brænde iso filer, den kan lave data cd'ere, den kan lave lyd cd'ere og den kan lave film/foto dvd'ere.

så bye bye cdburnerxp/nero/roxio....... fortsæt selv listen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 21:46

Ja - højreklik på en iso-fil > open with > windows disk image burner

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-09 22:02

Det brænderprogram ser ud til at fungere fint - har lige selv lavet et par cd'er

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-09 22:11

de har også ændret måden man omdøber filer på.
Når du klikker på navnet er det kun filnavnet den markerer, ikke filtypen (altså den markerer kun det der står FØR punktumet)

Dette er HELT sikkert en stor hjælp da der så er fære der ringer og skal have hjælp fordi de ikke kan åbne deres brev til tante bent og onkel pia

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 22:13

Jeg har småtestet OpenOffice, ved carte rundt i flere programmer og flere åbninger, men den holdt sig stabil.

Det er nok kun den der IE8 som også lavede ballade i XP / Vista ved opdatering.
Hvis nogen finder ud af at pille den ud så min IE6 kan komme ind.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-09 22:42

Jeps, kører også OOo uden problemer
har droppet IE8 og kører istedet FF og Chrome

det eneste jeg lige kan se jeg mangler er en mulighed for at mounte .iso filer, så nu installerer jeg alcohol 52%.
jeg kan nemlig godt li' gratis ting

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-09 01:00

ÆV: kan ikke installere alcohol 52% da de benytter SPTD. Firmaet bag SPTD lavet deres driver så den ikke kan installeres på noget nyere end vista (den kører et OS check)
De har udtalt at de ikke vil understøtte beta versioner men måske gerne en RTM version
lad os se om de skifter mening, ellers mister de jo nok en mase kunder (alcohol, daemon tools og mange andre bruger SPTD)

Så lige nu bruger jeg virtual clonedrive (den er også gratis )

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-09 01:09

Faldt lige over denne side, det ligner noget vi kan bruge:
http://www.sevenforums.com

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-09 09:49

Jeg er meldt til nu..............

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-09 10:08

Jeg mangler en auto refresh - min finger er træt af at trykke på den der F5 knap.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-09 15:00

Lige lidt info:
Jeg har haft kontakt til flere mennesker der har problemer med win7, de syntes den låser når den skal lave noget, eller syntes bare generelt at den er langsom.

Fælles for dem alle er at de bare har installeret og så checket om den selv havde fundet drivere, og hvis der ikke var nogen fejl i enhedshåndteringen så lod de være med at installere drivere

vi installerede så de rigtige drivere og problemet var løst, det va en helt anden oplevelse de fik.

Det er specielt grafikkortsdriver og hdcontroller der ser ud til at være problemet

Så vi skal lige huske, det er business as usual, altid installere driverne, også selv om windows selv har fundet drivere der ser ud til at du

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 15:53

Jeg har den CD som hører til min comp.
Der er drivere både til XP og Vista.
Det er ikke alle drivere den vil installere.
Det har jeg lige prøvet på en helt ny installation.

Ps. Har du set den lille partition den laver i starten af harddisken på ca. 200 MB
Den står som acktiv primær partition og indeholder 168 GB.

Og så har jeg lavet en backup med Acronis (på en live CD) og den fylder ca. 6 GB hvor win7 's egen backup fyldte 13 GB, og en rigtig ulempe var når jeg ville lave endnu en backup så læssede den bare oveni den første ...........................så var den første ikke mere nogen selvstændig backup.

Den backup ligger i en NTFS partition som er lavet med win7

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-09 16:59

Citat
Det er ikke alle drivere den vil installere
Hmmm, har ikke haft problemer med det, du ved, skal der søges på interettet: NEJ lad mig vælge hvilken driver! og så "har disk." det plejer at virke.

Citat
Ps. Har du set den lille partition den laver i starten af harddisken på ca. 200 MB

hmm, nej den har jeg ikke set, den fremgår ikke af diskmgmt.msc men prøver lige at checke med en livecd når jeg kommer hjem igen. skal lige ud og rode lidt med nogle computere

Jeg havde kun en hd i maskinen da jeg inst. win 7, jeg brugte acronis til at lave en secure zone i slutningen af mit drev. på den ligger der en xp klar til brug hvis det skulle blive nødvendigt, men det ser ikke ud til at blive nødvendigt. win 7 kører fino.
og hvorfor kører jeg så ikke vista? jo, det er fordi jeg havde et stort problem med administration af noget hp hardware.
både hp og microsoft har været inde og kigge på problemet, men den eneste løsning har været at køre xp (microsofts egne ord) men problemet er væk i win7. folk siger at win7 bare er en ny vista, men det vil vist være mere rigtigt at kalde den for en klientudgave af server2008

Citat
når jeg ville lave endnu en backup så læssede den bare oveni den første
Jeg har ikke prøvet win7 backup funktion endnu, men såvidt jeg ved virker den lidt ala shadow copy, så det burde ikke være noget problem at den lægger oveni, du skal bare vælge hvilket tidspunkt du skal tilbage til og så klarer den resten

lad os lege lidt med tanken, første gang du laver backup : 13 GB, anden gang 1 GB ændringer, tredie gang 1 GB ændringer, totalt 15 GB

acronis: første gang 6 GB, anden gang 6GB, tredie gang 7 GB, total 19 GB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 17:09

Jeg har med sikkerhed ladet den søge efter drivere.
Jeg har kørt driverne fra utility CD

Desværre villeden ikke godtage
Chipset drivere
Video
Realtek

Men jeg må prøve på nettet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-01-09 17:38

Har nu leget med Windows 7 i nogle dage og jeg må sige jeg er glædelig overrasket over hvor let og smertefrit den lod sig installere uden nogen form for drilleri. Der var ikke en eneste driver der ikke kom med i første hug.
Det går rimeligt tjept det hele, væsentlig hurtigere end Vista og jeg har ikke fundet noget der endnu ikke kunne køres derpå. Må dog indrømme at jeg ikke har afprøvet med "gamle" programmer.

Alligevel er jeg lidt skuffet over nyhederne, dem er der ikke så mange af iht Vista i hvert fald. Men en smart nyhed er alligevel Sniper Tool. Kilk på genvejen og brug musen til at markere et område på skrivebordet eeller hvor du nu står og straks har du et billede du kan til at bruge til alt muligt. Det er sgu smart må jeg sige.

Jeg vil komme med mere kritik des mere jeg leger med 7-eren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 19:10

Fijala - vil du straks afinstallere den w7 - du har lavet en fejl, når den virker med det samme.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-01-09 19:40

Tja eller også er min pc så ny att den ikke konflikter med noget.

Det hedder forøvrigt Snipping Tool

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 19:46

Min er kun 3/4 år gammel..........................og nu bare en udgået Zepto 3215.

Men ellers kan den rigtig mange ting bla. bootstyring i starten og boote på USB pendrive.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-01-09 20:03

Det dersens Snipping Tool hedder klippe værktøj og er på Vista

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 20:06

Hvor........................ på Vista

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-01-09 20:13

klik start, skriv klippe, så skulle det dukke op

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-01-09 20:42
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 21:52

Fint - det må jeg kigge på.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 09:28

Nu har jeg ikke læst hele tråden og de andre tråde der omhandler emnet.
Hvad for en firewalle pluds anti virus har i installeret på jeres window 7??
Jeg vil teste systemet på en pc jeg har bygget af stumper jeg har liggende,det er for at prøve at se om det kan køre på et low end system,kan det det så må det kunne køre på hvad som helst.

Manse9933

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-09 09:40

Jeg lægger Avast ind og bruger windows defender. (det gør jeg altid)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-09 09:40

Altså den der følger med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-09 09:47

Øv nu kan jeg igen ikke finde den rating test.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 09:58

Okay,jeg vil hellere have en tredie parts firewall på,jeg vil være så sikker som muligt på ikke at inficere nogle af mine diske,usb pendrive/e-sata/ubs HDD boksefor ikke
at sende det videre til mine andre pc'er,så jeg vil prøve at smide comodo på den kan køre på vista 32Bit.

http://www.personalfirewall.comodo.com/download_firewall.html

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 09:59

Så jeg prøver Avast og comodo,tak Eyvind .

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 10:01

Nåeee nej comodo har fået antivirus siden sidst

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-01-09 12:25

Hold da op, jeg viste ikke at "klippeværktøj var i Vista, men lærer noget nyt hver dag, men tak for tippet Klaudi

Jeg har smidt Avast Free Edition på og det virker med det samme. Druger den indbyggede Defender. Jeg har endnu ikke våvet mig ud i ældre programmer for at se hvordan de skaber sig.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-01-09 12:53

Jeg prøvede at downloade den frie zonealarm, men den kunne ikke indstalleres.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-01-09 12:57

Citat
for at prøve at se om det kan køre på et low end system

hører et system fra jun 2003 til i den kategori

Mit system:
bundkort: ASUS P4C800-E deluxe
Processor: P4 Prescott 3.2 GHz
Grafik: NVIDIA Geforce 7600 GS (nyere end resten af maskinen men det er grafiken der trækker ned til et indeks på 3,5)

@ Eyvind:
Citat
Øv nu kan jeg igen ikke finde den rating test. [Surmuler]

Hklik på computer --> vælg properties er det den du savner

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 14:15

Jeg er ved at low level formaterer den disk systemet skal kører på i øjeblikket,er lige begynd(et par timer)
det gør jeg altid når jeg installerer et system.
Pc.
Cpu Amd XP 3200+ scoket A på en nVIDIA 3 chipset Mobo ASUS,gammelt lort,før 2003
Jeg vender tilbage når jeg har installere systemet og softwaren(comodo)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 14:17

socket A

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 14:34

nVIDIA Chipset 2 endnu ældre end jeg kunne huske,det første chipset der kørte dual channel ram.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 14:36

A7N8X-E Deluxe

K7 Flagship Motherboard <<--
- NVIDIA NFORCE2 Ultra 400 + MCP-T
- Chipset
- 400 MHz FSB
-Dual-Channel DDR400 Memory
-Dual LAN with Gigabit
-Dolby Audio
-SATA RAID
- Wi-Fi slot for optional wireless LAN upgrade

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 16:51

7 installerede uden problemer,den spurgte efter en sata driver til min sata diske for at kunne finde dem men
jeg havde ingen vista 32bit sata driver til mit mobo(findes ikke)
så jeg smed en gammel XP sata driver i mit floppy drev og den åd den,fedt.
Men den vil ikke installere comodo,øv,må lege lidt med det.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 16:52

er ved at opdaterer drivere fra win update lige nu.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-01-09 16:56

Ja hvad siger du manse, det er da en god start på 7-eren, synes du ikke det

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-01-09 16:57

mener at have set comodo på en positiv-liste et sted, har du prøvet at hklikke på inst. filen og vælge kør som admin?
(og jeg kørte også xp drivere på til min raid controller)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-01-09 17:04

og dog, glem comodo, den har åbenbart samme problem som avg's firewall. den kan installeres og se ud til at virke, men den har kun begrænset virkning.
så win7's egen firewall er bedre, da den rent faktisk virker

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 17:21

Citat
hklikke på inst. filen og vælge kør som admin

Ja er testet,jeg har vista ultimate 64 Bit men den
ligger og samler støv i mellem alt mit andet skrammel,kørte med
det i en måned og så røg det ud af kiosken.

Citat
Ja hvad siger du manse, det er da en god start på 7-eren, synes du ikke det

Jep rigtigt fedt,nu skal jeg lige tweake og pille lidt for
at se om der kan komme fuld speed på og så
skal jeg lige overtage ejerskabet på diskene(power user)
og stoppet uac,er ved at hente Avast men det går lidt langsomt på min 24 Mb forbindelse så netværks kortet og
driver skal tweakes lidt.
Det ser lovende ud det kører ret hurtigt på det gamle setup så hvad sker der når det færdige system kommer ud og ryger på high end systemet
Manse99333

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-01-09 17:29

til den tid har de gjort i nælderne og lavet win 7 FUBAR

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 17:40

Ja,det skulle ikke undre mig at der kommer nogle hardware producenter og tilbyder dem et halvt tons
gysser for at gøre systemet egnet til deres sidste nye hardware og ikke andet se intels nye platform i7 cpu og tre kanal ram bus så det mindste ram setup man kan køre med et tre ram blokke.
Intel fik også microblø til at sætte vista ready på pc.er
med gamle intel chipset for at komme af med lagre som
de ellers ville brænde inde med,brøleren var at en masse mennesker købte disse pc'er og kunne ikke kører med
andet end vista home uden tingel tangel,der er flere retsager i usa i øjebliket det omhandler problemet,microblød var/blev for grådig men det er ingen nyhed.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 17:42

tre kanal DDR3 ram

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-09 19:09

Kan man stadig nøjes med at købe 24 Mb netforbindelse.
Jeg troede 100/100 var det mindste.

Øv jeg kan stadig ikke finde den rating test.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 19:33

Er det performance test du mener du mener?
Altså hvordan dit hardware score i systemet?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-01-09 19:59

@Eyvind: gentager lige fra tidligere: Hklik på computer --> vælg properties er det den du savner

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-01-09 20:02

eller tryk på start og skriv experience, så havde jeg den som nr to fra toppen

det er det også hvis du skriver index

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-01-09 20:05

Højreklik ned ved uret på Action center og åben det, vælg herefter "View perfomance information"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-09 21:12

Citat
eller tryk på start og skriv experience, så havde jeg den som nr to fra toppen

Tak det var dejligt. Til tider kan jeg ikke finde noget som helst, især hvis det ligger lige for næsen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-01-09 21:19

Tænk, det siger konen også om mig, nu er det tredie gang hun har måttet finde min kaffekop

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-09 22:01

Start>control panel>all control panel items>
performance informations and tools> i toppen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-01-09 22:10
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-09 11:28

Manse9933
Fedt manner - Nu kan jeg bedre holde øje med alt det der kan skrues på.
Og nu viste den også min WOW audio video indstilling.

Ps. >>performance informations and tools<< lægger sig nu nede i alfabetisk orden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-09 11:47

Hva for en pc/laptop har du syveren på og hva er din score?
På de gamle stumper jeg lige har samlet er den på 5.6 (gennemsnittet) ??
det er da ret højt for sådan noget stenalder hardware

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-09 11:48

hvad

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-09 11:49

Citat
win 7 installeret på en Zepto 1,7 Intel dual core 2 GB

Det første man bliver blind på er øjnene

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-09 11:55

Pas på du ikke bliver væk i urskoven

http://zoom.comon.dk/index.php/news/show/id=988

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 26-01-09 21:09

Blander mig som regel_ ALTID:

Men ??????????????

Er det en ÆGTE SEVEN- eleven/ 11
eller´s burde det være lige fedt, da den ikke er bedre end Vista ??
2 Helt forskellige UDGAVER_ der intet har med hinanden at gøre
MEN DE////// ME_ Bill-Gates
STJÆLER/ fra andre og lægger det ind som REGISTRERET
varemærker, dog er det værste fjernet
Men ALTSÅ ?= alligevel.

Dog burde den være LIDT hurigere/ opstart
men er det STADIG en BETA_____= gammel Vista

Selv har jeg hentet en ORiGinal_
Så bare kom efter mig...
Den komme rikke længere end, HER
Den er ikke en dyt bedre____ end Vista Ultima...
REN REKLAME _________________________gas

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 09:49

Min harddisk med 7eren er da også lagt væk, bl.a. på grund af manglende drivere, fordi jeg ikke får bevilget en ny comp. hver gang ham amerikaneren fusker lidt med udseenet på styresystemet.

Egentlig utroligt, for styresystemet ubuntu har alle drivere med på deres udgivelser hvert ½ år.

Hos mig bliver win 7 nok kun et lille prøvesystem - og ellers yt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-01-09 21:46

Har Vista Ultimate installeret på en partition og Windows 7 på en anden partition. Og det er på en og samme pc.

Hvis jeg sammenligner ydelsesloggeren på begge systemmer er der noget forskel på dem, men hvorfor nu det, det er jo samme pc.

Vistahttp://peecee.dk/upload/view/152226

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-01-09 21:48

Hvor fa...... blev det sidste link af ???

Windows 7 http://peecee.dk/upload/view/152232

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-01-09 21:52

Læg mærke til ydelser på Cpu og Ram, det er der forskellene er.
Mon det er fordi Windows 7 er bedre til at udnytte cpu og ram, tja jeg spørger bare.
Eller måske ydelsesloggeren bare er blevet bedre i 7-eren. hmm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-01-09 21:57

Fordi der er lavet om på score systemet win 7 top score i vista er så vidt jeg husket 6 og win 7 er blevet sat op til 7 på grund af fremtidig/nyt hardware.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-01-09 21:58

derfor lavere score i win 7 end i vista.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-09 10:27

Hvor måler man lige de score i Vista.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-01-09 10:49

Kontrolpanel\System og vedligeholdelse\Oplysninger om og værktøjer til ydeevne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-09 11:04

Tak Bent Juul - og den var heldigvis lav.
Grafik = 1.0
Spilgrafik = 1,0

Efter opdateringskørsel:
Grafik = 2,4
Spilgrafik = 3,1

2,4 fastsat efter laveste underscore.........(så nu ved jeg hvad en underscore er for noget.

Men heldigvis har jeg nok ikke brug for et luftigt Aero billede.

Ps. Man kan nok heller ikke få alt for sølle 4000 kr.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-01-09 08:43

Jeg skrev et længere indlæg i går og da jeg så sendte det, var kandu lukket ned så her et lidt kortere af slagsen.
Jeg har kun stationære med hd-dockingstationer og på min lille shuttle var vista's underscore 3.7 på grafikken og det er ok for mig, det samme på windows 7.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 11:42

Oprydning.!!!!!!!!!!!!!!!
Inden Kandu sætter dette spørgsmål på annulerede og jeg ender i diverse statestikker.

Tak for en god snak om win 7 som nu slettes her hos mig.
Der kommer nok en Suse-Linux ind på den harddisk i stedet for, når jeg lige får hentet den DVD.

Hilsen fattigrøven som ikke har midler til en bedre computer.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 30 point
Dato : 01-03-09 13:11

Har fjernet 7-eren igen (øhh er det ikke en stol forresten ) Kører nu rent med Vista ultimate på en helt clean HD, og gud hvor går den godt. Ikke noget med nogle ting der fejler. Og samtlige opdateringer er installeret, selv dem som ikke er nødvendige. Man er jo helkogt nørd ikke.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 13:33
Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 13:36

Tak for svaret Fijala.
Så slutter min historie om Vista + , men alle er da velkommen til at fortsætte her i tråden. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 13:42

Takker og bukker for tippet Manse 9933, den ser jeg frem til.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 13:48

Jeg vil prøve mit vista ultimate 64 OS en sidste gang når sp2 kommer ud,ligger og samler støv og win7 er også røget ud pluds Ubuntu keder mig så vi må finde noget nyt legetøj snart meget snart

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 15:47

Jeg er ved at hente suse 11.1 (4.2 DVD) på en langsom forbinnelse.
Den skal ned på den harddisk som havde win 7
Og så må jeg se at blive rigtig Linuxbruger....................på prøve.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 16:25

Hvor henter du den,jeg gik ind på den oficielle side der er DVD'en kun på 250MB??jeg vil hellere have det hele med på en gang,har prøvet det for et par år siden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 16:26

officielle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 18:11

http://software.opensuse.org/

Men der gik kludder i den jeg hentede - så inden jeg henter igen prøver jeg med CD udgaverne KDE og GNOME

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 18:14

Nå,det er samme sted,250MB så den må være godt pakket,tog 4 minutter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 18:19

Du kunne jo gså kede dig sammen med en SME 7 server.
http://distrowatch.com/table.php?distribution=smeserver

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 18:19

Du må have en fordel af denne
Star Downloader Free (v1.45)

http://www.stardownloader.com/downloads.php
forbedre enda 24Mbit downloade forbindelse.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 18:21

og så kan du genoptage downloade vis du mister forbindelsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 18:45

Det er ikke 250 MB

Det er ca. 650 MB CD

eller 2,4 GB DVD som hos mig kun kan hentes med FireFox

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 19:42

Mærkeligt,hentede med FF af samme grund,suse 32Bit 250MB,suse 64 Bit 346,80 MB.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 19:43

Mærke i DVD

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 19:48

så virker det med Opera 4,2GB

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-03-09 20:46

4,24GB 27:11 min

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-09 10:40

27 min ...............er det ikke længe at skulle vente på sølle 4,2 GB
Her brugte jeg kun 5................................................timer.

Men jeg har suse CD live kørende, med gnome som selv har fundet min Intel adapter og netværket..............ind med en key til routeren og jeg er kørende.
I går prøvede jeg lige KDE udgaven, men kom ikke på trådløst, for den er lidt mere restriktiv.

Pussigt nok er det ikke routeren men forskellige styresystemer, som til tider lægger hindringer i vejen for trådløs forbindelse. (ubuntu er lige så nem med trådløs, men der kører jeg også med Gnome)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-03-09 11:10

Jeg lægger suse ind om en time's tid,i ubuntu er der problemer med Bluetooth til mit trådløse tastatur/mus,skal sættes op hver gang man logger ind,det eneste trådløse jeg har i huset og er nu lagt på is,jeg har en trådløs GIG router men kører kun med cat6 kabler,gider ikke at miste hastighed med trådløs't møg og på grund af andre elapparater's
indblanding i min røgfyldte luft

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-09 11:25

Den billige udgave af Logitech nano mus (mini USB prop) kører alle steder på alle computere.
Selv i Caldera dos virker den.

Bortset fra at jeg nu kun har bærbare, så har jeg ikke kørt med trådløst tastatur, netop for at være sikker på at kunne snakke med comp. under alle forhold.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-03-09 11:55

Den andre fire tastaturer jeg har er også med tråd,jeg gider ikke tilfældigheder og så er det bedst med tråd når man skal lege med lidt spil en gang imellem,tastatur eller joystick med tråd.

Citat
Den billige udgave af Logitech nano mus (mini USB prop) kører alle steder på alle computere.
Selv i Caldera dos virker den.

Det gør mit også(Cordless Desktop MX 5000 Laser) men ubuntu vil ikke holde settings.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-09 09:44

Til sommer når solen skinner, så er det frisbee tid. Og det bliver alle de mange udgaver af Linux, som skal ud og flyve. Harddisken får sin ubuntu tilbage, som ind til nu har været den bedste på min comp...............................den finder og monterer selv alt.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-03-09 09:59

Jeg syntes suse er meget beder end ubuntu,der er mange flere muligheder for en nørd at rode med og på den maskine hvor ubuntu var på virker det som om suse er meget hurtiger,det er måske fordi man kan downloade PAE kerne så den benytter alle fire gig ram i 32bit system.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-03-09 10:01

Citat
den finder og monterer selv alt

Det samme på suse.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-03-09 10:23

næ,3500MB af 4000MB,tjekkede lige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-09 16:03

Det er nok min comp. som ikke er for god, for den kunne heller ikke rigtig enes med win7.

Suse nægtede at afspille Suzi Quatro original hits.

Afprøvet både med Suse GNOME og KDE
Opstart lyd virkede.
USB pendrive musik virkede.
CD drev kunne læses - men ikke afspilles.

Tja - jo mere pålydende RAM des mere spild.