/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
chili, stærk/sød?!?!
Fra : ME.alexander
Vist : 780 gange
50 point
Dato : 22-09-06 19:53

Hejsa, vi har 2 forskellige chili saucer. den ene er sød og den anden er stærk, hvad jeg bare syntes er mærkeligt, at i den søde er der hele chilikerner i, og i den stærke kan man ikke se nogen kerner! Nogen der har en forklaring? for jeg ville mene at med tiden vil det jo være den "søde" der er blevet stærk pga. at kernerne gennem tiden gør det stærkere.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 35 point
Dato : 22-09-06 19:58

Ahhhh kernerne fra Jalapeños er ikke lige så stærke som kernerne fra rød peberfrugt. Se mere her.....
http://www.capsicum.dk/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-06 20:01

SOM REGEL er det sådan at stærk chilisovs laves af både frugt og kerner der køres helt til mos/sovs og med salt der gør den endnu stærkere, den søde består mest af frugten og en smule kerner.(der er også salt i den søde)
Mig bekendt kommes der sukker i den søde - det kan fremhæve det stærke på en anden måde - for begge også at der måske er eddike i. (dumt med eddike forresten)

Godkendelse af svar
Fra : ME.alexander

Dato : 22-09-06 20:02

Tak for svaret, det ku da bruges

og mange tak til dig mirit, for at uddybe det lidt mere

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 20:04

Nej min ven, der tager du helt fejl.

Mange danskere tror at Chili bare er Chili, men det er HELT forkert. Der findes mere end 500 forskellige arter af Chili med hver deres smag. Nogle er søde og milde, nogle er søde og skarpe,
og andre er skarpe som en barberkniv og ikke en SKID søde.

Så det du skriver, viser bare at du ikke ved en hujende fizz om Chilier.

Du spørger: Nogen der har en forklaring: Ja den har jeg lige givet dig. Det har INTET at gøre med hvor længe det bliver gemt. Det handler om Hvilken slags Chili det er lavet af i 1´st omgang.

OK?? Godt ord igen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-06 20:06

arne her er der tale om færdiglavet chilisovs vil jeg mene - så blæsevejr med hvilken chili !

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-06 20:08

Så er lillearne pisfuld og pisondskabsfuld igen..... Landsbytosse

Tag dog for fanden at læse hvad Alexander skriver og så tal ordentligt til et ungt menneske på 15 år, din ækle drukrøv.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 22-09-06 20:09

Arne.Jacobsen, og grunden til at jeg spørger jer kanduer er jo trods alt fordi jeg godt vil have et svar, ikke en mindre nedrakning vel?
Citat
Så det du skriver, viser bare at du ikke ved en hujende fizz om Chilier.
og jeg gider sq ik finde mig i at komme herind og stille et spørgsmål som forventes besvaret, som det også er blevet, for derefter at blive kritiseret på min manglende viden!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-06 20:09

Alexander.... Du skal ikke tage dig af den fordrukne satan. Sån er han hele vejen igennem - gennemsyret ubehagelig

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 22-09-06 20:10

hehe klumme, bare rolig, jeg kan skam godt svare igen hehe

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 22-09-06 20:13

tjah, klumme, jeg kender skam lidt til ham men jeg kan ik lade være med at svare ham igen når han bør vide hvornår man skal kappe fingrene af sig selv i stedet for bare at skrive løs... for så er der skam ingen hæmninger for den drukkenbolt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-06 20:15

Det kan jeg se..... Alletiders.

Han er et forskrækkeligt dumt svin, over for alle der ikke lige slikker ham op og ned ad ryggen.

Der er åbenbart nogle fejl på den side jeg henviste dig til. Lidt ærgeligt, for den var rigtig god, da den fungerede optimalt. Men man kan håbe på, at det bare er noget midlertidigt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 20:17

Miritdk. ME.alexander er jo KUN en dreng på 15 år, så at han ikke er i stand til at kende forskel på gode og dårlige råd, er jo bare trist. At han synes at klummes råd er bedst, viser jo bare endnu engang hvor barnlig og uTILLIGENT DEN DER KLAMME KLUMMETING I VIRKELIGHEDEN ER.

BVADR X100.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-06 20:20

LOOOOL Han er IKKE pissefuld, han er STANGHAMRENDE VISSEN

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-06 20:23

nej arne nu stopper du - me.alexander er for hulan da ikke KUN en dreng på 15 år - han kan sikkert nok selv finde ud af hvad han synes er ret og vrang i den her tråd.
Hold dog OP med at forsøge at få et klap på skulderen når du ikke får point og roder dig ud i noget der ikke er spurgt om.

fandens også man ikke kan fjerne de flueben mere !!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 20:29

Ja ja så er du jo selv ude om det. Fra nu af får du aldrig hjælp fra mig. Prøv lige at læse klummes sprog??? Hvor smart er det??? Du ER desværre så dum at du falder for Klummes ævl. Se dog for helvede på vores historie!!!! Klumme-skiden er NUL og niks. Udelukkende en 15-årig ½-hjerne ligesom dig selv. Så hvis du KUN vil have hjælp fra folk på din egen alder og som er lige så dumme som dig selv, HVORFOR FANDEN stiller du spørgsmål på KANDU???

Du synes at klumme er en god svarer!!! Det synes han ikke selv. Han har nemlig ikke tilmeldt sig som SuperSvarer.

Så FAT det dog din lille idiot.

I øvrigt har du stadig 5 spørgsmål, som du har stillet, og hvor du HAR fået svar.

Alligevel synes du at du er SKIDE-klog og vælger IKKE at lukke dine spørgsmål.

Hvor klog er du så din dumme lille skiderik??????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-06 20:34

Så stopper du AJ, lige så snart du ikke kan få point på dine lange søforklaringer, mange af dem uden indhold, så sabler du folk ned, og kalder dem det værste, du burde som den voksne være klogere

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-06 20:34

Vrælearne snøffft snøffft LOOOL Smuttede der nogle point for snuden af dig LOOOOOL Hvor er du latterlig....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-06 20:42

hvor flot at rakke ned på nogen man ikke ved en disse om arne - du ville være skrækslagen hvis du mødte ham og begynde at råbe om hjælp bare han sagde noget til dig - HOLD FOR FANDEN DA SÅ OP !!!!!!!!!!!!!!

psyk. afd ligger ----------------------------------------------------------------------> den vej - der kan du måske få noget at sove på så du ikke behøver det verbale overfalds onani

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-09-06 20:48

Citat
Du synes at klumme er en god svarer!!! Det synes han ikke selv. Han har nemlig ikke tilmeldt sig som SuperSvarer.

LOOOOOL LOOOOOL

arne.jakobsen har næsten de samme evner i at svare på spørgsmål om chili som oversættelse fra spansk til dansk og London/latin

LOOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-06 21:02

Hans syge hjerne har omdøbt Kandubegrebet "Superbruger" til "Supersvarer" LOOOOOL Hold kæft det er morsomt, og viser hans syge sjæl i en nøddeskal (hasselnød)

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 23-09-06 01:45

Suk så gik den ikke længere. arne.j er igen på banen med en omgang word womit,
der går ellers kandubruger rundt og tror du er blevet helbredt for dit druk,,,men nej,det er du ikke arne.j,,,det ses tydeligt her.

og du er stadig lige så velkommen og velset her på kandu som en hundelort under en sko,,,, og du er forøvrigt lige så ækel.

søg hjælp din stakkel,,

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 23-09-06 05:17

Godt gået Klumme - det er dog utroligt, at den nar ikke kan stoppes

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-09-06 07:20

Ja det er utroligt ik??

At manden er psykisk syg er synligt for enhver, og man burde derfor have medlidenhed med ham, men det er altså svært, (for mig) at mobilisere et eneste gram medfølelse for en person, som er så gennemsyret modbydelig og ondskabsfuld.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 23-09-06 07:34

tja, eller bare født ondskabsfuld

Se engang her, hvor han ber en pige rejse hjem, hvor hun kommer fra

http://www.kandu.dk/spg94096.aspx

.... og så er hun dansk

NAR det er hvad han er

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 23-09-06 10:30

Citat
Miritdk. ME.alexander er jo KUN en dreng på 15 år, så at han ikke er i stand til at kende forskel på gode og dårlige råd, er jo bare trist. At han synes at klummes råd er bedst, viser jo bare endnu engang hvor barnlig og uTILLIGENT DEN DER KLAMME KLUMMETING I VIRKELIGHEDEN ER.

tjah, arnemus, du må da kunne se lidt retfærdighed her i livet? Klumme kom med et svar som kunne bruges, og han kom først med det. Så det er da ikke retfærdigt at han skal have skældud fordi han snuppede nogen point som du sikkert kunne have scoret.

Men jeg syntes nu alligevel det er lidt ironisk at børn kan skrive så meget bedre end dig. Det kan du vel godt se ik?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-06 10:55

Fantastisk at en knægt på kun 15 år skal belære dig om, hvordan man opfører sig AJ.
At knægten så endda er velformuleret og høflig, skulle du også kunne lære af.
Gambrinus
Godt gået ME.alexander !

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-09-06 11:33

Hej Alexander.

Jeg er ked af, at det link jeg gav dig http://www.capsicum.dk/ ikke virker optimalt. Det er en skam, for siden var god og specielt til chili-newbies. Jeg har prøvet at kontakte webmaster, men mails returneres..... underligt.

Men.... her kan du læse mere om Chili http://da.wikipedia.org/wiki/Chili_(krydderi)

Klik dig osse ind på ordene i artiklen om Chili, som er markerede. Spændende læsning...... syns' jeg

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-10-06 20:12

Og så er der vel kun at sige at http://www.capsicum.dk/ syntes at virke igen.
Som så mange andre sider inkl. skat.dk har siden sikker været afmeldt pga. årsafgift til dk-hostmaster.

Chili er spændene, og kan ikke forene sig med mange ting, bla. vand.
Ja det står sikkert også på hjemmesiden.
Annanas og kiwi er også speciele, de kan bla. ikke bruges til is og i gele(husblads)
Dette på grund af et højt indhold af (det har jeg glemt hvad hedder) enzym,
der nedbryder strukturen i stivelse, dette enzym kan kun nedbrydes af chili !
Dette gøres ved at komme Ananas i næsten kogende vand sammen med en hel chili.
Efter 2-5 min. har Chilien nedbrudt enzymet.

Prøv at lægge et lille stykke ananas under tungen i et minut eller fem,
Nej lad hellere være, overlad det forsøg til AJ.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-06 20:21

Hos mig virker den stadig ikke.

Skam, for det er en god og lærerig side.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-10-06 20:23

Du er nok igen blevet blacklistet Klumme.
Den virker fint her.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-10-06 20:25

Ups
Så blev jeg balcklistet.
Det er kun forsiden der virker.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-06 20:38

Knold LOOL

Ja forsiden kan jeg da osse se, men når jeg går ind i undersider, så skriver den....Error : Can't connect to local MSQL server

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-10-06 00:19

Det samme her