/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Skattemæssigt årsregnskab
Fra : miastine
Vist : 2705 gange
20 point
Dato : 22-09-06 22:15

Hej

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, og afleverede min selvangivelse i juli, jeg gik udfra jeg ikke skulle sende regnskab ind når jeg har en omsætning på under 300.000,-

Men der er åbenbart noget jeg har misforstået for har lige fået brev at de vil have jeg sender et skattemæssigt årsregnskab ind og et supplerende regnskabsoplysningskema, som jeg har udfyldt en gang skal jeg også sende ind. (det hvor der står at man kan fritages for at give regnskabsoplysninger hvis man krysser af i nettoomsætning under 300.000, hvilket jeg ville men jeg går ind under?)

Har jeg helt misforstået det hele?

Men har nu siddet og prøvet at stille det op, er ikke et geni til det her :-/

Sådan her ser det ud:

Driftregnskab:

Indtægter     51.759,00

Varekøb    46.265,40
Driftudgifter 30.746,21
Told     1.540,30
_______________________________________

Underskud    26.793,00

Mit spørgsmål er nu, om det er ok at sende ind eller om det skal se anderledes ud?

Vil virkelig sætte pris på al den hjælp i kan give.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 22:23

Skattevæsenet kan altid bede om at se ALT, der vedrører din virksomhed. Når du har et underskud af den størrelse bør du ikke blive overrasket over det.

Du kan da godt sende det ind, men de vil sikkert udbede sig supplerende oplysninger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 22:39

Det er da meget ærgerligt at dit regnskab ser ud som det gør. Du har jo i følge dine tal haft et stort underskud.

Uanset hvad (om dine tal er sande eller ej), har du pligt til at have papirerne i orden.
Og når Skattefar siger "Vis mig dem" så skal du squ. Sådan ER loven.

Du og andre skal jo tænke på at: det at være selvstændig, også betyder at være momspligtig(berettiget).

Du har som selvstændig nogle rettigheder, som andre IKKE har. Du kan købe en bil på "gule" plader. Du kan bruge penge til diesel, og mange andre ting, og afskrive dem i regnskabet.

Som selvstændig giver samfundet DIG nogle rettigheder som andre IKKE har. Fordi samfundet håber på at DU kan tjene penge til samfundet (og nogle ansatte).

Det betyder altså også at du en gang i mellem er nødt til at tale med samfundet og fortælle dem hvad du har gjort, rent økonomisk (det hedder REGNSKAB) hvor svært kan det være? Hvis du ikke KAN det, er du IKKE en ordentlig forretnigsmand, og så vil hverken JEG eller andre danskere squ finde os I at DU fiser rundt og spiller Forretningsmand M/K.

Som du beskriver dit regnskab, er du jo ikke den helt store skid, men du bør alligevel vide hvordan reglerne er skruet sammen.

Og lær så at leve efter danske regler, eller rejs hjem til det land du kommer fra, og hvor der åbenbart IKKE findes regler/love. Vil du lave forretning i DK, må du squ lære at gøre det efter danske regler og love.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 23:05

Tjah miastine: arne har sådan en pæn måd at sige det på. Hvis du nu bare overser alt det fornærmende - så har han jo ret:
Når du har en enkeltmandsvirksomhed, kan Skat forlange at se alt, sådan er loven bare. Jeg gætter på at du har orden i dine bilag og at du har betalt moms osv. Så du har intet at "frygte". Skattevæsenet vil nok forlange at se dine bilag - og det er så det.

Kommentar
Fra : miastine

Dato : 22-09-06 23:10

Hej

Jeg er startet i 2006 og har ført regnskab løbende, og jeg har desværre ikke noget andet land at tage hjem til da jeg er fuldblodig dansker.

Ved ikke om i har misforstået mit indlæg, jeg har såmænd ikke spor imod at sende oplysninger til skat, men da det er første gang jeg gør det vil jeg være sikker på at jeg sender det rigtigt ind, og det de vil have. Studsede bare over at jeg skulle udfylde det samme som jeg har en gang...

Jeg har nu et forholdsvis stort varelager og et stort minus på min kassekredit desværre, men vil ikke beskyldes for at svindle!

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 23:13

Du er vel klar over, at du ikke kan trække dit varekøb fra før du har solgt varen?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 23:16

Hvorfor skal du aflæge regnskab når du er startet i år??

Kommentar
Fra : miastine

Dato : 22-09-06 23:20

ja det er selvfølgelig 2005 undskyld forvirringen

Sådan som jeg har gjort det, har jeg taget alle mine varekøb og driftomkostninger i 2005 og trukket dem fra mine indtægter, er det helt galt?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 23:42

Ja det mener jeg da det er - altså vareindkøb. Driftsomkostninger må du selvfølgeli trække fra.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 23-09-06 04:50

Selvfølgelig kan man da trække sit varekøb fra, selv om det ikke er solgt

Det er jo en udgift, selv om det ikke er solgt, og den ikke solgte del vil jo fremstå som varelager

Har du ikke haft kontakt til en iværksætterforening, der har kunnet hjælpe dig ?

Du kan fx læse noget her:

http://www.100svar.dk/

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=204908

Eller søg med Google under "iværksætter"

Loven siger du løbende skal bogføre indtægter og udgifter og du skal aflevere et regnskab, der dog ikke behøver at være udarbejdet af en revisor

Summasumarum er et meget brugervenlig og billigt regnskabsprogram. Standardversionen koster kr. 1.075, hvilket er meget billigt

Du kan hente en gratis version her:

http://www.summarum.dk/

Der kan dog kun bogføres 300 poster, men det er måske nok til dit 2005 regnskab

Bestemmer du dig for at købe, får du tilsendt en kode, så du bare kan fortsætte uden at skulle starte forfra

Har du råd ville jeg nok henvende mig til en revisor og få det overstået

Du kan jo selv bogføre i Summa og medbringe en balance samt bilag

Ring rundt og indhent tilbud du skal ikke bare tage en tilfældig

I øvrigt er der ikke noget unormalt i at have underskud de første par år - det er jo der, man har sine etableringsomkostninger

Held og lykke miastine

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 23-09-06 10:54

Citat
Selvfølgelig kan man da trække sit varekøb fra, selv om det ikke er solgt

Ja, jeg kunne i hvert fald ikke

Kommentar
Fra : miastine

Dato : 23-09-06 11:02

Nu bliver jeg sørme forvirret...

Nej har ikke haft kontakt med en iværksætterforening, men har fået vejledning fra en regnskabsuddannet.

Dvs. hvis jeg køber summasumarum, og jeg lægger alle mine billag ind, stiller det så selv et regnskab op som jeg kan aflevere?

Vil også lige høre om hvad forskellen er på et skattemæssigt årsregnskab og et årsregnskab, er det ikke det samme?

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 23-09-06 14:04

Du kan godt opføre dit samlede varekøb som en udgift, men du skal samtidig føre dit lager pr. 31/12 2005 som en indtægt (reduktion af varekøb). Altså skal du minske dit vareforbrug med dit lager.
Det følger af, at dit vareforbrug skal svare til varekøbet vedrørende det, du har solgt.
Varelageret er ikke en udgift, men en aktiv på samme måde som de penge, du har i banken.
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 25-09-06 08:42

Du mangler tydeligvis en hel basal viden om regnskab, så en tur rundt om handelsskolen, så det lærer det grundlæggende.
Så skal du brgue et program. Med de beløb kan du vælge hvad som helst - i øvrigt skal du være opmærksom på om du har så lav en omsætning at SKAT vil kalde det hobby-virksomhed, og så kan du ikke trække underskud fra. Afgørelsen vil afhænge en del af hvad du forsøger at sælge og hvorfor du ikke har solgt noget. Desuden vil det spille ind om du overhovedet kan komme til at sælge så meget, at det kan kaldes virksomhed.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-09-06 12:28

Hej Miastine

Fra indkomståret 2006 kommer der nye regler på området for indsendelse af skattemæssigt årsregnskab, men indtil da skal/skulle der indsendes en skattemæssigt årsregnskab jfr. Mindstekravsbekendtgørelsen.

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2006/0059405.htm

Det er IKKE nok at indsende de tal som du har angivet i dit spørgsmål - i mindstekravsbekendtgørelsen er der listet de mindstekrav et skattemæssigt årsregnskab SKAL opfylde - dette gælder bl.a. at der skal være en resultatopgørelse, en balance (aktiver/passiver/egenkapital), angivelse af indgående og udgående moms, varelageret pr. 31.12, mellemregning med indehaver mv.

Mht. varekøb/-forbrug skal du periodisere dette i forhold til din omsætning. Det vil sige at de vare der har genereret din omsætning i 2005 skal/må udgiftsføres, resten skal anføres som varelager eller svind.

Sørg for at foretage alle de afstemninger du kan fx. hvis du har en bankkonto særskilt til firmaet, så skal denne stemme til din bogføring 31.12, det samme gælder renter der er tilskrevet i året. Momsafregningskontoen jf. bogføreingen skal tillige stemme til den skyldige eller tilgodehavende moms hos SKAT som du har indberettet.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 26-10-06 10:56

Det vil måske være en hjælp at købe AUTICON, der kan du få alt at vide om hvordan du skal postere dine bilag, der er excel skemaer til alt mellem himmel og jord og hver gang, der sker noget nyt, får du en ny skive tilsendt.
Det fungerer på den måde at du slår et emne op. Viskelæder f.eks. og så får du momskoden og hvordan du skal posterer det, om det er fradragsberettiget og evt. med hvilken sats.
Der er skemaer, hvor du lærer at indtaste dine nøgletal så de omsættes i dækningsgrad og nulpunktsomsætning. Moms bilag og kassekladder i forskellige udgaver.

mvh
kathy

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 23-12-06 00:58

Regnskaber stiller sig desværre ikke op ad sig selv, hvis du køber et regnskabsprogram, skal du tilrette kontoplanen. I dit tilfælde har jeg svært ved at tro at der er forskel på skatteregnskab og årsregnskab. Hvis du ikke har styr på papirarbejdet, må du købe dig til regnskabshjælp, eller sæt dig ind i det. Der er aftenskolekursus i bogføring, det er den anden side af mønten. Når man er selvstændig dukker janteloven op, hvilket du allerede nu kan se af overstående besvarelser.

Kommentar
Fra : Bjarne_Hansen

Dato : 30-12-06 20:07

Jeg bliver nødt til at kommentere på ovennævnte dialog.

For det første kan man [B]ikke[/B] fratrække varekøb, før varen er solgt. Det kaldes periodisering, og argumentet er, at man som selvstændig så ville kunne bruge hele overskuddet og investere det i lagervare til det kommende år. Man kan dog godt få momsfradraget på det tidspunkt, varen købes. Derfor laver man ved årsafslutningen en lageropgørelse, således at det af regnskabet fremgår, at der er købt varer ind til de(t) kommende år.

Så bør det også understreges, at der kan være markant forskel på et almindeligt årsregnskab/driftsregnskab og et skatteregnskab. Det gælder også, selvom man kun har en forholdsvis lille omsætning. Som eksempler kan jeg jeg nævne blandet anvendelse af bil, hvis man kun ejer én bil i familien. Et andet forhold kan være anvendelsen af den private telefon i virksomheden; så kan en del af denne udgift fratrækkes det skattepligtige overskud. Et tredje eksempel kan være udgifter til et kontor i det private hjem; her kan man også fratrække nogle udgifter, som typisk ikke bogføres i firmaets regnskab.

Med venlig hilsen og godt nytår

Bjarne
Revisor