/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk færsig"kan den reddes
Fra : jangchr
Vist : 1109 gange
250 point
Dato : 31-07-06 08:52

Igår begyndte min harddisk at brokke sig og nu står den bare og klikker og jeg kan ikke se den hvis jeg trykker på denne computer men kan godt se den hvis jeg går ind i enhedshåndtering.Jeg har heldigvis 2 harddiske og den der klikke har jeg ikke min windows xp på.Men finders der en eller anden måde hvor jeg kan redde de data jeg har på den,alle mine cd`er ligger som mp3-filer(ca.1000) på harddisken og jeg ville være meget ked af at skulle til at konveterer alle mine cd`er en gang til

Så jeg ville blive glad hvis der var en der kunne hjælpe med mit problem

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 31-07-06 08:59

klik lydene plejer at være et tegn på at læse armen er defekt. Prøv at ryste den let, eller banke let på oversiden med en skruetrækker. Jeg fik selv min igang sådan, jeg nåede at redde alle data, og smed den langt væk bagefter.

Ellers prøv at sætte den i en Extern harddisk boks, det kan også hjælpe. Enten fordi den har været flyttet, eller fordi den kommer op at stå, i en anden vinkel.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 09:07

Citat
klik lydene plejer at være et tegn på at læse armen er defekt. Prøv at ryste den let, eller banke let på oversiden med en skruetrækker. Jeg fik selv min igang sådan, jeg nåede at redde alle data, og smed den langt væk bagefter.

Ellers prøv at sætte den i en Extern harddisk boks, det kan også hjælpe. Enten fordi den har været flyttet, eller fordi den kommer op at stå, i en anden vinkel.

Det vil jeg da nok lige prøve,men jeg venter lige og se om der kommer andre muligheder

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 09:11

Man kan selvfølgelig altid være bagklog,men jeg havde tænkt mange gange at jeg skulle havde taget en backup af harddisken fordi der næsten ikke var mere plads på den og så lagt dataen over på nogle dvd-skiver,men hvis jeg får den igang igen,så er det det første jeg gør

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 31-07-06 09:52

du skal ikke banke på den eller noget andet ryste og slå - det er jo ikke ligefrem et gammelt fjernsyn.

disken er godt på vej til at gå helt i stykker - prøv www.diskhelp.dk/sporgos.htm
Der kan data reddes og lægges over på en ny disk

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 31-07-06 10:23

jens jeg beder ham jo ikke om at bruge en mukkert............... Hvilke slag og rystelser tror du ikke sådan en disk kommer ud for i posten??????????++

Hvorfor betale for noget man kan gøre gratis?

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 250 point
Dato : 31-07-06 10:32

Har hørt at en tur i fryseren skulle gøre underværker.
Mener at have læst det herinde.
Men der må komme en masse fugt ind i den,
så kom den i en pose.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-07-06 10:32

En sidste mulighed er at lægge harddisken i fryseren.
Pak den ind i en lufttæt plasticpose,
gerne sammen med en af de her dimser, der følger med harddiske
eller medicinglas og som absorberer fugt.
Når den er godt kold, sættes den hurtigt til elektronhjernen
og man kan være heldig, at kunne redde data.
Gambrinus
Du har selv sagt det. Så lær dog at tage backup !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-07-06 10:37

Jeg ville først lige prøve at vende den HD.
I en USB HD holder kan der tændes og slukkes så den evt kommer over det svære punkt.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 10:39

Citat
En sidste mulighed er at lægge harddisken i fryseren.
Pak den ind i en lufttæt plasticpose,
gerne sammen med en af de her dimser, der følger med harddiske
eller medicinglas og som absorberer fugt.
Når den er godt kold, sættes den hurtigt til elektronhjernen
og man kan være heldig, at kunne redde data.
Gambrinus
Du har selv sagt det. Så lær dog at tage backup

Hvor lang tid skal den være i fryserne?,den skal vel ikke være frossen

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 31-07-06 10:44

Jo den skal, ellers var det nok med køleskabet.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 31-07-06 11:34

Fryseren er en meget risikabel metode som jeg ikke anbefaler.
Det var rigtigt godt i gamle dage da diskene var meget mindre (< GB), men meget har forandret sig siden.

Dertil er det næsten umuligt at undgå kondens i det vejr vi har for tiden.
Kondens plus gammelt støv = ledende materiale over hele PCB = Død harddisk

---
Kliklydene skyldes at den har svært ved at læse, hovederne slåes automatisk frem og tilbage for at slå evt partikler af hovederne. - Det er rigtigt at nedkøling nedsætter den elektriske modstand i hele systemet og somme tider kan afhjælpe et problem med læsning af svagt skrevne data.
Årsagen kan også være et slidt leje, og forsigtige bevægelser af disken medens den kører kan hjælpe til læsning af data.
Slidte lejer opstår ofte hvis disken ikke er i vater lodret eller vandret. (d.v.s maskinen står skråt på en eller anden måde) - (ja både 45 grader notebook holdere og dockingstationer giver disse problemer med 2,5" diske)

Man kan høre hvis det er et slidt leje ved at diskens rotations lyd ændrer sig når den bevæges forsigtigt frem og tilbage i en vuggende bevægelse medens den kører.

Men når vi tænker på det aktuelle vejr er det mest sandsynligt at data er svagt skrevne på din disk og at det den varme vi har/harhaft, der er årsagen.

---
Til den der sagde - "Hvorfor skal man betale når man kan gøre det selv gratis.."
God fornøjelse med din næste tandudtrækning
---

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-07-06 11:48

Kode
En sidste mulighed er at lægge harddisken i fryseren.

Enig JensT. Derfor skrev jeg også : Sidste mulighed.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 12:01

Citat
Fryseren er en meget risikabel metode som jeg ikke anbefaler.
Det var rigtigt godt i gamle dage da diskene var meget mindre (< GB), men meget har forandret sig siden.

Dertil er det næsten umuligt at undgå kondens i det vejr vi har for tiden.
Kondens plus gammelt støv = ledende materiale over hele PCB = Død harddisk

---
Kliklydene skyldes at den har svært ved at læse, hovederne slåes automatisk frem og tilbage for at slå evt partikler af hovederne. - Det er rigtigt at nedkøling nedsætter den elektriske modstand i hele systemet og somme tider kan afhjælpe et problem med læsning af svagt skrevne data.
Årsagen kan også være et slidt leje, og forsigtige bevægelser af disken medens den kører kan hjælpe til læsning af data.
Slidte lejer opstår ofte hvis disken ikke er i vater lodret eller vandret. (d.v.s maskinen står skråt på en eller anden måde) - (ja både 45 grader notebook holdere og dockingstationer giver disse problemer med 2,5" diske)

Man kan høre hvis det er et slidt leje ved at diskens rotations lyd ændrer sig når den bevæges forsigtigt frem og tilbage i en vuggende bevægelse medens den kører.

Men når vi tænker på det aktuelle vejr er det mest sandsynligt at data er svagt skrevne på din disk og at det den varme vi har/harhaft, der er årsagen.

---
Til den der sagde - "Hvorfor skal man betale når man kan gøre det selv gratis.."
God fornøjelse med din næste tandudtrækning

Nu så jeg først dit indlæg efter at jeg havde lagt den i fryseren,Men nu har jeg sat den i igen og det var kun i starten den klikkede,efter at windows er startet op klikker den ikke mere,men den er ikke i denne computer,der er kun min anden harddisk(f),men når computeren starter op laver den noget der hedder auto-detec ide-disk eller sådan noget og jeg kan ikke komme vidre hvis jeg ikke trykker på f4 (annuller auto-detec

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 12:13

Jeg har dette program,men det hjælper jo ligesom ikke når den heller ikke finde harddisken

http://www.runtime.org/gdb.htm

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 31-07-06 12:48

og jeg fatter stadig ikke at du ikke prøver det jeg skrev...............

Det er uden risiko for skader, kan kun gå godt, eller status quo.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 13:02

Citat
og jeg fatter stadig ikke at du ikke prøver det jeg skrev...............

Det er uden risiko for skader, kan kun gå godt, eller status quo

Jeg har prøvet det du forslog ved at ryste den lidt og sådan,men det andet kunne jeg ikke prøve fordi jeg ikke har en Extern harddisk boks,så må jeg jo ned og købe sådan en

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 16:34

Er der ikke nogen der har nogle gode råd hvordan jeg kan få harddisken til at virke,bare så længe at jeg kan tage en backup af den

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-07-06 16:36

Er der ikke en eller anden der har en du lige kan låne.

Jeg har bange anelser for den hd

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 16:42

Citat
Er der ikke en eller anden der har en du lige kan låne.

Jeg har bange anelser for den hd

Hvad mener du ?,om der er en der har en harddisk eller computer jeg kan låne,jeg har en eksta harddisk i computeren og det er heldigvis den der er installert windows på og de fleste jeg kender der har en computer jeg kan låne bor enten for langt væk eller er på ferie

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 31-07-06 16:43

Ved ikke om dette kan være til hjælp.
Men et forsøg værd.
http://www.kandu.dk/Spg91381.aspx

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-07-06 16:45

jeg tænkte lige på en hdboks for at afprøve det.

Men det kunne nu også være en god ide at smide den i en anden pc og se hvad der sker der. Bare husk at den skal sidde som slave

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 16:50

Det kunne være at jeg skulle købe sådan en Extern harddisk boks,de koster ikke så meget,jeg har set den til 199 kr hos www. pdc-data.dk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-07-06 16:53

Det er altid dejligt at have en hd boks. Du vil hvis du køber en, aldrig kunne forstå at du har kunnet undvære en.
Den er jo uundværlig hvis der er en eller anden der skal have et eller andet data flyttet, delt eller hvad ved jeg.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 17:00

Citat
Det er altid dejligt at have en hd boks. Du vil hvis du køber en, aldrig kunne forstå at du har kunnet undvære en.
Den er jo uundværlig hvis der er en eller anden der skal have et eller andet data flyttet, delt eller hvad ved jeg.

Ja og det er jo også nemmer at sætte sådan en i usb-stikket + harddiske er jo heller ikke så dyre idag som de var bare for 3 år siden,men den harddisk der er gået ned er en 80 gb IBM og det plejer jo at være kvalitet når det er IBM der laver dem eller hvad

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 31-07-06 17:06

og 149.- i Aldi

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 17:10

Citat
og 149.- i Aldi

Det er da billigt. Er det i denne her uge eller er det noget de har i hele tiden,jeg bor ikke så langt fra Aldi

Godkendelse af svar
Fra : jangchr

Dato : 31-07-06 21:28

Tak for svaret sofus.dk.Du må heller havde pointen når du også hjalp mig bagefter

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 31-07-06 23:38

VI får se.
Aldrig giv det forkerte svar
det er værre end give et SVAR

MEN TAKKER MAAANGE gange.

Og håber det virker,,noget af det.

Ellers vil jeg gerne købe disken,,,,,,BILLIGT
da jeg har extra diske, som jeg kan veksle skiverne med
Men det skal Jo passe rimeligt sammen.

Mvh