/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ridsede CD'er
Fra : kj
Vist : 1842 gange
100 point
Dato : 01-03-06 14:54

Kender nogen et program der kan redde ridsede CD'er

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-03-06 15:06

Nu ridser man ikke sine CD'er.
Da de kom frem for mange år fik jeg det gode råd at rense en CD'er med tandpasta.. Du skal påføre tandpaste fra midten og udefter. Ikke kører rundt. Tør derefter tandpastaen af og i de fleste tilfælde kan den spille igen uden at hoppe i musikken.
Det er et godt og gammelt råd.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-03-06 15:16

http://www.cdrsite.com/
Under Diverse side 2 - Disc Repair, fjerner ridser, 5 gr. i tube
Jeg har ikke selv prøvet det.
Det må også kunne fås i danmark.
Gambrinus
OK. Det er godt nok ikke et fanci program.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-03-06 15:23

Tandpasta er vist en barsk omgang.

Dette produkt
http://www.thansen.dk/product.asp?c=604210910&n=283057977&pn=283058489

eller slipol, brasso, er middel til keramiske kogeplader er at foretrække til småridser

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-03-06 15:29
Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-03-06 15:31

Har prøvet engang med tandpasta.
Det var ikke ligefrem anbefalelsesværdigt !!!
Var der ikke ridser før, så blev der det !!!

Måske skulle jeg prøve et andet mærke - uden fluor

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 01-03-06 16:21

Små risser, klares med madolie.
Større risser, klares med tandpaster. (brugte selv hvid tandpaster)

Har selv prøvet begge måder, og med held. Men jeg giver ingen garanti for at det virker for dig.

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk
Download Excel regneark gratis

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-06 16:47

Jeg havde en cd med billeder som blev ridset. Jeg brugte programmet UNDISKER fra download.dk det tog en hel nat men billederne var reddet, det var da værd at prøve før du bruger slibemiddel.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-03-06 16:52

Jeg vil absolut fraråde tandpasta, det gør "ondt værre", men brug en af de andre gode råd, du har fået!

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 01-03-06 18:35

eller du kan købe det ultra professionele kit her http://wesellcd.com under hardware, men det koster små 400 kroner ;)

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 01-03-06 19:22

Jeg har nu altid søgt hjælp under køkkenvasken.... Sulfo bruger jeg hvis en cd / cd-rom strejker..... Prøv engang, det klarer ihvertfald mine ridser!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-03-06 19:59

Jeg bruger acryl polishen fra T-Hansen og polerer med min kones vatrondeller. Er ikke helt klar over hvad kvinder bruger dem til. Vasker før og efter med sprinklervæske. Før for at være sikker på at der ikke er ridsende partikler, efter for at fjerne polishen. Eftertørring med vat.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-03-06 01:24

Prøv Isobuster den skulle kunne læse ridsede CDer, hent den her: http://www.isobuster.com/

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-06 04:01

Hejsa
Prøv at kigge på http://www.kandu.dk/Spg80915.aspx med samme problem. Her foreslog jeg bla.
En sidste mulighed er en CD- slibemaskine http://www.dr.dk/reneord/artikler/2002/2904cdslibe.htm
Lyder tosset, men den findes... Skip Doctor sælges blandt andet i Kvickly
Citat
Rene Ord for Pengene har også selv testet Skip Doctor på 10 ødelagte cd'er. Nogle af dem havde forholdsvis dybe ridser. I vores test kunne slibemaskinen reparere 8 ud af 10 cd'er. I nogle tilfælde måtte der dog to behandlinger til før cd'en kunne afspilles uden problemer.

Det tog os ca. fem minutter at køre hver cd igennem Skip Doctor. Vi sidder dog samtidig tilbage med det indtryk, at maskinen ikke er særlig robust. Derfor råder vi eventuelle købere til at være forsigtige, når de bruger cd-slibe-maskinen

Held og lykke med det
Søren

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 02-03-06 10:39

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-06 11:17

Velbekomme, takker for points... og go' weekend
Håber du får dine CD/DVD'er til at virke igen