/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
starter ikke efter opgradering
Fra : yoosiched
Vist : 977 gange
300 point
Dato : 26-02-06 16:40

har lige skiftet bundkortet og cpu, blæseren kører i 2 sek., men det er som om bios ikke starter.
bundkortet er : gigabyte ga-81915g-mf og processor er: intel pentium4

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-02-06 17:03

Når du sætter strøm til comp eller tænder bag på vil blæser køre et øjeblik og stoppe.
Der vil være en lille lampe på bundkortet som lyser.
Så hvis du har sat ledningerne til frontpanelet rigtigt, bør den kunne starte.
Vender datakablerne rigtigt.

Kommentar
Fra : yoosiched

Dato : 26-02-06 17:32

køleren til cpu´en kører et øjeblik når jeg starter på fronten

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-02-06 17:46

tro det ville hjælpe meget hvis du skrev fra hvilket bundkort du uskiftet, hvilken cpu MHZ 400/533/800 og ikke mindst hvilken raamtype og hertz. Det er mere for at tjecke at det som du rent faktisk smider over på det nye fra gigabyte er understøttet.
Hvis du ellers har tjecket det på forhånd og du er bombesikker på at det skal kunne køre sammen. Ja så har du 2 mulighedder tilbage. gå ind på http://www.gigabyte.com.tw/ og se om der er en biosupdate, Men ovendt hvis din bios slet ikke starter op ja så er den løsning jo ikke til rådighed. Du kan også være uheldig at få et bundkort som er defekt. Forventer at du har en P4 strømforsyning i og at du har husket at sætte det lille firkante stik i bundkortet ( er ca 1 x 1 cm ) ved siden af din cpu.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_List.aspx

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-02-06 17:50

ga-81915g-mf det bundkort findes ikke lige hos gigabyte
Tro vu må have skrevet forkert eller også er der et andet model number

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-02-06 17:58
Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-02-06 18:11

hmm kan kun se to ting der kan være galt hvis alt andet er tjecket. Tjeck at cpu sidder rigtigt.
At du har for lidt hertz på dine raam. bruge Type: Dual Channel DDR 400/333

Ellers send lortet ind til hvor du har købt det :)

Kommentar
Fra : yoosiched

Dato : 26-02-06 18:18

Hej Polles du spørger om jeg har en p4 strømforsyning ???
min strømforsyning hedder :codegen model 300x. Er den for lille ?

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-02-06 18:41

http://www.kandu.dk/Spg40072.aspx

behøves jeg at sige mere :)

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-02-06 18:54

hvis den har det stik jeg omtalte så er den klar til p4 og du burde også kunne køre på det selv om det kun er 300 wats , men ville da seriøst overveje at købe en ny og bedre.

På dit bundkort ved siden af cpu har du et firkantet hunstik med plads til 4 stik, på din strømforsygning skal du så have Hanstikket . Men hvis du nu fortalte lidt mere om hvad du havde før så er jeg jo fri for at sidde og gætte mig frem. For hvis du havde en p4 før og jeg ved hvilket bundkort ja så kan jeg jo regne ud om det passer sammen med det nye

Kommentar
Fra : yoosiched

Dato : 26-02-06 19:35

Altså bundkort og cpu er købt sammen fra ny og på bundkortet står: supports lga 775, cpu er pentium 4 processor 640, lga775 pkg 3,2 Gh, 2 MB l2-cache, 800 Mh FSB. under disse oplysninger står der: Requires platform cambatibility guide 04b or 04a board.

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-02-06 19:45

fedt nok så kan vi da udelukke det

og hvilke raam har du sat i ??

og har du det stik/kable som jeg nævnte på din strømforsyning ??

Kommentar
Fra : yoosiched

Dato : 26-02-06 19:49

Der er sat stik fra cpu blæseren ned i stikket på bundkortet hvor der står CPU FAN
Rammene er 512MB ddr pc 3200

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-02-06 19:59

k vi nærmer os
det er ikke din cpu fan jeg snakker om

det er det stik der sidder på bundkortet mellem dit grafikort og din cpu på bundkortet der sidder en kobber spole på højkant lige ved siden af,
stikket er Firkantet og kvadratisk og der er plads til 4 ben, Det stik der passer til skulle kommer fra de ledninger som din strømforsygning har (Der er kun et af den type ) på kortet ser det ud som at det stik vi snakker om er lige bag ved dit netkort og lydudgang

kig på dette billede

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/MotherBoard_productimage_GA-8I915G-MF_big.jpg

Kommentar
Fra : yoosiched

Dato : 26-02-06 20:10

Nu har jeg fundet det stik på bundkortet du snakker om, men jeg har ikke noget stik fra strømforsyningen der passer til. Hvad er det stik til ?

Accepteret svar
Fra : polles

Modtaget 300 point
Dato : 26-02-06 20:22

Bingo der har vi problemmet :))

Du er nødt til at gå ud og investere i en ny og tidsvarende atx strømforsyning.

Det er et stik der levere strøm til din cpu, derfor sker der ingenting. Alle nye strømforsygninger har dette stik. Ville anbefale dig at købe min 350 wat gerne mere
og kig også på hvor mange db den larmer. ikke over 19 db og lad være med at købe den allerbilligste. Hvis du tænker på at skulle have Sata hd i din maskine kunne det også være en god ide at sikre sig at du har strømstik til dem på din strømforsygning, da de bruger andre strømstik end dem du normalt bruger til ide-hd og drev
her er et par bud fra www.edbpriser.dk

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151103
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171611

bare forslag til mærker du kan gå efter, men det er dit eget valg
Thermaltake , NorthQ og Noise Control er også godt men for dyre efter min smag.

Godkendelse af svar
Fra : yoosiched

Dato : 26-02-06 20:26

Tak for svaret polles. Især den hurtige respons

Kommentar
Fra : polles

Dato : 26-02-06 20:31

ville lige tilføje hvorfor du ikke bare skal købe den billigeste.
Faktisk er en god strømforsygning altafgørende for at du kan sikre dig at du får en stabil pc. Jo mere korekt strøm din strømfor. levere jo mindre fejl vil du opleve. Det er en klasisk fejl at folk spendere mange penge på andet hardware for der efter at spare på et par 100 kr på strømforsyningen, for strøm er vel bare strøm :) Faktisk kan i værste tilfælde fejlstrøm være med til at brænde din hardware af.
Men du behøver til gengæld heller ikke at købe en vildt dyr. et sted mellem 400 kr og 700 alt efter krav og smag til støj og antal ledningstik