/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Codegen Model 300X PSU, er den så ringe ~
Fra : x666x
Vist : 849 gange
50 point
Dato : 05-05-04 00:07

Jeg købte for en måneds tid siden en ny computer, og prøvede så vidt det var muligt at sætte mig ind i hvad der var godt og hvad der var skidt indenfor de forskellige typer hardware. Jeg har forsøgt at finde mærker som er af god kvalitet, men til forholdsvist billige priser. Jeg har blandt andet købt en Seagate Harddisk, et Albatron bundkort og et Albatron FX5900XT grafikkort. Tilsyneladende skulle jeg også have brugt lidt tid på at finde det rette kabinet og den rette PSU, for efter at have læst på diverse fora på nettet, så lader det til at min PSU virkelig stinker. Jeg har købt et Codegen kabinet, med en Codegen 300 watt model 300X PSU.

Jeg har nu læst flere rædselshistorie hvor 300X PSU´en er futtet af, og har taget bundkort og hele moletjavsen med sig. Der er sågar flere som siger den er decideret farlig. Fandt en svensk side, hvor der i 2002 blev nedlagt salgsforbud på model 300X, pga. en fejl, som jeg går udfra er rettet nu.

Det jeg godt kunne tænke mig at vide er, om PSU´en virkelig er så dårlig som der bliver givet udtryk for, eller om der bare er tale om nogen uheldige kunder som udtrykker deres harme ?? Jeg er klar over at kvalitet og pris til en vis grad går hånd i hånd, men jeg gik ikke udfra at kvaliteten er så ringe at skidtet brænder sammen, og tager hele computeren med i faldet. For hvis det er så slemt, så vil jeg da lynhurtigt anskaffe mig en anden PSU. Er det nødvendigt at anskaffe en anden PSU lige med det samme, eller skal jeg slå koldt vand i blodet ;)

Vil jo helst ikke have min nye computer ødelagt pga. en skod PSU :)

På forhånd tak,

Kaz

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-05-04 00:13

Det lyder da ikke godt!! Skynd dig at købe en ny psu så! 300 w er næsten osse for lidt med det grafik kort! Jeg købte en glimrende 400 W for 199 kr på nettet for et par måneder siden. Du kan jo gå ind på www.edbpriser.dk under hardware > kabinetter og strømforsyning og kigge!

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 05-05-04 12:41

Har selv et codegen kabinet som jeg købte for 2 måneder siden. Har ikke været opmærksom på at strømforsyningen skulle være direkte "farlig". Den larmede dog som en mejetærsker, så jeg satte den til salg på QXL og købte strømforsyningen på EDB-priser som tedd også foreslår til sølle 199 kr for en 400W. Mærket er micase og den har fået rigtig gode anmeldelser. Computeren larmer alene af denne grund noget mindre, så jeg synes det har været en god investering at sælge codegenen og få en bedre.
-Rolf

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-05-04 12:56

Så er jeg ikke den eneste der har haft gode erfaringer med micase, da det netop var en sådan jeg osse købte!
Det eneste jeg kunne invende imod den, var den elendige indpakning den blev leveret med! En papkasse med skum dimser, den bare var blevet kylet ned i! Men da den først var kommet i computeren virkede den upåklageligt!

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 05-05-04 13:00

Til prisen synes jeg ikke man kan klage over indpakningen , når bare lortet ikke er gået i stykker i fragten altså...

Kommentar
Fra : x666x

Dato : 05-05-04 16:33

Nå, fuck det. Jeg har lige bestilt en ny PSU. En NorthQ4001 med 400 watt (til 350 kroner), som får en ganske god anmeldelse her:

http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=test&id=2447

Nu har jeg så læst lidt diverse artikler omkring PSU´er, og kan forstå at watt mængden ikke siger specielt meget. Det som betyder noget er hvor mange ampere den kan yde. NorthQ4001 har 15ampere på +12V stikket (det har micase iøvrigt også). Er der nogen af eksperterne her, som kan sige mig om den strømforsyning jeg har købt uden problemer man trække følgende system:

FX5900xt kort
1 stk. Seagate harddisk
1 stk. CD-ROM + brænder
1 stk. DVD-rom
1 stk. diskettedrev

Har ingen ekstra blæsere i kabinettet udover dem som sidder på bundkortet.

Rent kvalitetsmæssigt er NorthQ vist noget bedre end min Codegen PSU, spørgsmålet er bare om den er god nok til at kunne trække det jeg har og evt. mere, hvis jeg ønsker flere drev eller harddiske. Min Codegen PSU er nemlig 300 watt, men med 16ampere på +12V stikket. Jeg ved ikke om den ene ampere betyder noget. Og specielt når man tager i betragtning at NorthQ har 100 watt mere. Nogen der ved noget om det ??

Endnu engang tak.

Accepteret svar
Fra : rolf01

Modtaget 50 point
Dato : 05-05-04 16:39

Så længe du holder dig nede i så beskedent udstyr, tror jeg slet ikke du behøver være bange for at din strømforsyning (det være codegen, micase eller NorthQ) kan trække det. Du skal have nogle mere ekstreme ting, blæsere eller hvad ved jeg før du i princippet behøver mere end din gamle codegen.

-Rolf

Kommentar
Fra : x666x

Dato : 05-05-04 17:06

Rolf> tusind tak for svaret. Det lyder godt :)

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 11-05-04 11:45

kunne jeg så evt. få de point ? , hvis mit svar er så godt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 17:49

Har du fået svar på spørgsmålet? Så accepter venligst et svar

Godkendelse af svar
Fra : x666x

Dato : 30-05-04 20:08

Tak for svaret rolf01.