/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Kan kørekort trækkes fra.
Fra : McBobo
Vist : 1209 gange
300 point
Dato : 09-03-12 09:20

Hej Kandu

Jeg vil hører om man kan trække kørekort fra i forbindelse med oprettelse af selvstændig firma.
Eller er det et privatanliggende.

McBobo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-12 09:34

Jeg kunne godt tænke mig at lave et flyselskab....

PS - jeg skal lige trække certifikatet fra først

Nej - den går ikke....

Kørekort må du selv betale...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 09-03-12 10:14

Så når du har betalt flycertifikatet selv refi, kan flyene så ikke trækkes fra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-12 10:50

Jo - men det har IKKE noget med sagen at gøre....

Vil du også trække mad fra - du kan jo ikke leve uden mad

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 09-03-12 15:53

Citat
Vil du også trække mad fra - du kan jo ikke leve uden mad

... Hvad i alverden er det for noget vrøvl,.... selvfølgelig er nødvendig mad (diæter) fradragsberettiget,.. sådan har det været i mange årtier,
det samme er nødvendige rejser i forbindelse med firmaet,.. den sidste nye ipad/pod,.. + 10.000 andre 'sjove ting og sager'

Peter Brixtofte,.. 'strammede' den dog lige rigeigt, mht. 'mad/vin'
og Ritt Bjerregaard, var lige lovlig grådig mht. Hoteller/værelser,...
sådan 'vrimler' det med, kendte / ukendte 'ansigter',.. der af en eller anden mærkværdig årsag ikke kan finde ud af at 'definere' reglerne.

Citat
Man kan fratrække ubegrænset udgift, når det sker efter konkrete bilag (som i dag). Man kan max. fratrække kr. 50.000 når det sker efter statens satser (diæterne).

http://anettesand.dk/2010/den-nye-50000-krs-gr%C3%A6nse-for-di%C3%A6terrejsegodtg%C3%B8relse/

et (nødvendigt) kørekort er der også mulighed for at fratrække.

Citat
Se dog TfS 1985, 552 LSR, hvor en gårdejer drev landbrug med dyrkning af specialafgrøder, der skulle borttransporteres, og dette var hidtil sket ved anvendelse af en varevogn med anhænger. For at rationalisere driften havde han anskaffet en lastvogn, der krævede stort kørekort. Efter de foreliggende oplysninger fandt Landsskatteretten, at udgiften hertil var en fradragsberettiget driftsomkostning.

http://www.tax.dk/lv/lve/E_B_3_15.htm

det afhænger af personen, og virksomheden.

hvis du i forvejen bruger kraftige briller, pacemaker, eller andet 'specialudstyr',
kan det blive vanskeligere at gøre fradragsberettiget,

men det kan en 'dygtig' revisor sikkert sagtens finde ud af, ... bare spørg 'Refi'
det ved han alt om (når det gælder om at unddrage statskassen)
http://www.kandu.dk/spg161022.aspx
http://www.kandu.dk/Spg153406.aspx

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-12 16:00

Nårh ja, når statsministeren kan undlade at deltage i betaling til fællesskabet, kan Refi vil også, eller hva´? Til gengæld er de formentlig også begge to dygtige til at forlange DET DE HAR KRAV PÅ. Dvs vi gider ikke betale, men vil gerne have!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-12 16:52

Citat
når statsministeren kan undlade at deltage i betaling til fællesskabet, kan Refi vil også

Jeg nød lige en kage PÅ STATENS REGNING

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 10-03-12 11:08

HMM REfi...

Nej du vil højst sandsynligt ikke kunne trække det fra.
Alle fradrag bunder i statsskattelovens §6 stk 1 litra a
Erhverve sikre og vedligeholde indkomst.

udgiften må bare ikke have privat karakter. Et alm kørekort vil have privat karakter, hvorimod et stort kørekort vil have erhvervsmæssig karakter.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-03-12 15:14

Ok, så det vil sige at jeg bare skal springe alm kørekort over og tag et stort kørekort i stedet for.

Eller anskaffet mig en kreativ Brixtofte-revisor type.

Og når du siger erhvervsmæssig karakter snaptil, hvor mange bruger så ikke deres alm kørekort til erhvervsmæssig brug. Det er nok ikke 100%, men måske 30/40%. - Så hvorfor ikke kunne trække 30/40% fra...???
Jeg ved godt at det bunder i et privat anliggende, men nu hvor man kan tage dv. kompetence givende kursuser m.m. . Hvorfor er kørekort så ikke ind under disse. At tag et kursus i naturens glæder eller gå på kul er vil også et privat anliggende. Et kørekort er vil en stor uddannelseskompetence som den nye regering vil have/satser på. Det kan være at kørekort måske en dag kunne indgå i kompetence givende uddannelse af 4 års varighed på lige fod med fek.s automekaniker.

Men nu må vi se og til den tid må vi satse på en Brixtofte-revisor.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-03-12 22:05

Der er mange regler der er svært at se det rimelige i,

hvis du fx boede på en ø,.. en meget lille ø, hvor der ikke var plads / brug for biler,
måske ikke engang rimelige veje, og al transport foregik ti fods, på hest, og lign.
og altså ikke har, har haft kørekort nogensinde, (ikke noget at bruge det til)
og du ville starte din forretning på fastlandet,.. fx æggepakkeri,
burde man tro kørekortet kunne blive fradragsberettiget,.. da du jo kun kan bruge det i forb. med forretningen,....

men der er mange ting der er ulogisk / uforståeligt, så intet er sikkert,

fx tillader lovgivningen ikke førtids pensionister og alm pensionister at tilbringe
vinterferien uden for Danmark / EU/EØS
(Asien) Thailand, Cambodia mm. hvor man kan presse lidt mere sund mad ud af de små 'kroner'
Det er der nogle af de dygtige lovgivere, der åbenbart har ondt i røven af,
derfor begrænses Pensionistens rettighedhed til at holde (selvvalgt) ferie, til MAX 90 dage,
herefter skal han / hun rejse tilbage til Danmark og tilbringe MIN 1 dag,
herefter kan han / hun købe en ny rejse,.. (forurene luften igen),.. og fortsætte 'ferien' yderlig MAX 90 dage,

en total meningsløs lov, der kun har til formål at chikanere pensionisten mest mulig,
den tid pensionisten tilbringer uden for DK, 'slider' han / hun ikke på de veje,
tilsviner ikke naturen, forbruger ingen kul (strøm / EL) osv.

men den fornøjelse kan man (lovgivningen) åbenbart ikke tillade fattige pensionister,
de har bare at sidde hjemme på plejehjemmet og og være resurce-krævende,
og bedøves med en masse piller,..
så ser de heller ikke alt skidtet som hjemmehjeælpen ikke har tid til at fjerne,
og så hører de heller ikke når der bliver serveret ulækker,.. uspiselig mad,

men man må vel formode det på en eller anden måde, må være mere indbringende for den Danske stat.

eller måske ville det hjælpe hvis pensionisterne 'rottede' sig sammen, (som de unge under ungdomshuset)
og kravle ind og 'besætte' Christiansborg, og dele stokkeslag ud til alle politikerne, indtil de ændre lovgivningen.

nå,.. men der er altid noget at gøre for den 'kreative revisor'
det viser sig nemlig at hvis pensionisten vælger at bosætte sig i Tyrkiet, gælder disse tåbelige regler ikke,
så måske stiger boligpriserne i Tyrkiet,.... hvem ved.

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 19-03-12 22:45

Tak for svaret EA_HS.