/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
38o W til 220 W
Fra : Kukaj
Vist : 1144 gange
50 point
Dato : 04-09-11 17:06

Kan man sætte en 220W stikkontakt op ved siden af en 380W stik, og tage strømmen fra 380W kontakt til 220W. Er der krav om lednings tykkelse, hvis det er muligt.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-09-11 17:11

du mener sikkert v ( volt ) og ikke w ( watt )

ja det ermuligt , krav til ledninger skal opfylde stærkstrømsreglement

Accepteret svar
Fra : finnostervig

Modtaget 60 point
Dato : 04-09-11 17:12

Det kan man godt, men kun en elektriker må gøre det lovligt

Der skal bruges 1,5 kvadrat installationskabel fra kraft til stikkontakt , tre ledere hvis det skal være med jord.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-09-11 17:21

nye stikkontakter må så vidt jeg ved ikke monteres uden jord

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-09-11 17:26

Og så skal sikringer til installationen svare til mindst forekommende tværsnist og tavlen skal mærkes op.

Og så må det kun udføres af en aut. EL-instalatør.

Ja, det kan og må laves, hvis man gør det rigtigt og jævnfør lovgivningen.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 04-09-11 18:46

Det må man man godt, betinget af elektrikeren mærker stikkontakten med "max 13 amp", men brug 2,5 mm2 for en sikkerhedsskyld, men 1,5mm2 kan klare de 13 Amp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-09-11 19:00

Et 380 V stik i en bolig vil normalt være med 16 A sikringer. Derfor skal stikkontakten og ledningerne også være til denne mærkestrøm.

Det er ikke svært at lave. Men bare det at du spørger om det kan lade sig gøre, og at du også bruger forkerte symboler for enheden, viser at du nok også vil lave det forkert.
Forkert forbundet risikere du spænding fare for mennesker og ødelagte apparater. Lad en fagmand om at gøre det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-11 22:03

Normalt har man 16 A sikringer til 380 volt og kun 10 A til 220 volt,
så hvis du snyder og kun tager én fase plus nul, har du et sikkerheds problem...

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 04-09-11 22:13

Det er stadig lovligt, sålænge du mærker stikkontakten med max ampere, så er det brugerens ansvar at mærkningen overholdes.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-09-11 22:17

Hvis det gøres rigtigt er der ingen sikkerhedsproblemer og kan udføres ganske lovligt.

Men ofte er det lige så let at fremføre 230V separat, da din 400V stikkontakt formentlig bruger alle 3 faser.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-09-11 22:20

Det er ikke stikkontakten der skal mærkes, det er EL-tavlen der skal mærkes med hvilken størrelse sikringer der Max. må anvendes.

Stikkonktakten er fra fabrikanten type godkendt til en mærkestrøm, og denne må man under ingen omstændigheder overskride.

Der er de færreste stikkontakter der idag kan monteres med 2,5 mm

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-09-11 00:34

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6969&n=10

Du kan få 400 v og 230 v CEE stik i samme dåse, så har du 16 amp til 230 v maskiner, MEN det skal laves af en aut. EL-instalatør.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-09-11 02:46

Et kabelet skal være 2,5mm og så vælges fuga stikkontakt model 2011 uden afbryder den må forsikres med 16a

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-11 04:36

Jeg har lavet det tilsvarende . Brugte en 16A fransk stikkontakt og 2,5mm2 ledning. Den franske passer til stikpropperne, som hårde hvidevarer leveret med.
Kukaj får sit hyr med at få en dansk elektikker til at opsætte en stikontakt , som passer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-11 06:14

Som flere skriver skal der fagfolk til.
Fornylig fik jeg en elektrikerven til at lave noget sort arbejde for min veninde, der skulle monteres en vaskemaskine i badeværelset.......220 v og selvklart med jord, men der var et kraftudtag i væggen.

Selv han tog måleinstrumentet i brug for at tjekke om kraftudtaget gav den rigtige strøm de rigtige steder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-11 11:29

Nej luffeA.
Han målte spænding og med garanti ikke strøm.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-11 12:27

Citat
Han målte spænding og med garanti ikke strøm.

Ordkløver.........

Nå, Du får ret og jeg får fred.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-09-11 17:44

Jeg troede ikke, at "et hus fra 1984" have 380 volt - alle andre huse har i dag 400 volt!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-09-11 17:56

220 - 230 Volt og 380 - 400 Volt er hip som hap.
Der blev ikke lavet en dyt om, da mærkespændingerne steg.

Jeg kan ikke huske procentsatserne, men lad os sige 5 og 10 %.

Før i tiden skulle el-selskaberne garanterer 220/380 Volt -5/+ 10 % ved forbrugeren.
Nu skal de garanterer 230/400 Volt -10/+5 % hos for brugeren.

Ikke så meget pjat.
Gambrinus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-11 18:25

Der er jo tale om enten 1 eller 3 faset vekselstrøm,
så en klar omregning mellem de to slags spændinger, som jeg ikke mere kan huske?

Men i gentager jer selv:
http://www.kandu.dk/Spg136144.aspx

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 05-09-11 19:33

Den korte for at gøre en lang kort .........Ja det kan man godt og det er lovlig, det skal bare være en stikkontakt uden afbryder og være udført at en aut. El-fagmand...........

Så er den ged baberet........

Bassebo.......

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 06-09-11 18:26

Der er ikke meget at regne på her, De 230 V er målt imellem de tre faser og nul. De 400 V måles imellem faserne.

Elværket skal levere imellem 207 V og ca. 242 V ofte er der omkring 235 V når du har trimmet den rigtigt og måler direkte på skinnerne i transformeren det du måler i stikkontakten afhænger så af afstanden til transformeren.

tilbage til stikkontakten, husk opmærkning, de fuga kontakter jeg har arbejdet med har kun haft en mærkestrøm på 13 Amp.

Da jeg for længe siden stod i lære var dette et spørgsmålet fra min mester til tre svende og mig, og svendene svarede ikke rigtigt.

mvh

Michael

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 07-09-11 16:51

Data for 1.5 modul stikkontakt uden afbryde model fuga..

Beregnet til planforsænket montage i dåser for indmuring, indstøbning- og til isætning forfra, dåse til lette skillevægge samt på underlag og panelunderlag. Leveres med tangent/afdækning. Bemærk: Ved anvendelse med panelunderlag 503D5915 / 6915 skal 14 mm. afstandsramme anvendes.

Er konstrueret med pillesikring. Afdækning er konstrueret med 6 mm. krave. Indsatsen har skrueløse klemmer for 2 stk. 1,5- eller 2 stk. 2,5 mm² ledning pr. klemme (en leder pr. hul).

Kapslingsklasse: IP20.
Mærkestrøm: 16 A.
Mærkespænding: 250 V.
Forsikring: Maks. 16 A.

Dette er fra Lk's katalog online

Bassebo....

Godkendelse af svar
Fra : Kukaj

Dato : 07-09-11 19:05

Tak for svaret finnostervig.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 08-09-11 15:12

Velbekomme