/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
380 Volt og 2 faser
Fra : molle36
Vist : 9867 gange
20 point
Dato : 23-05-09 09:33

Jeg er lige flyttet i ny lejlighed og skal i den forbindelse have nyt komfur. Jeg kan se på det nuværende at der kun er trukket 2 faser og nul, skal der ikke være 3 faser til 380V og skal der ikke også være jord til et komfur (ovn og kogeplader)?

Står jeg over for en potentiel stor elektrikker regning?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-05-09 09:39

tre faser nul og jord, det ordner elektrikkeren

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-05-09 09:46

Der skal være Jord...

Om der er behov for alle 3 faser er tvivlsomt.

Men da jorden mangler, skal du have en elektriker på.

vh Ben

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-05-09 09:46

Normalt i dag har man 3 faser, nul og så en jord.
Det må være et ældre hus du er flyttet ind i.
Det koster at få lavet. Der skal sikker og et relæ HFI eller hvad de nye hedder i dag.

Der findes komfurer der kan tilsluttes til 2 faser og nul.

hawaii7

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-05-09 09:51

Hvis du er flyttet ind i den "gamle" boligmasse, er det ikke sikkert, at installationen kan "bære" 380V.
Har du undersøgt, om det overhovedet er muligt ?
De fleste gamle ejendomme i specielt Kbh er løbende blevet renoveret/moderniseret til tidssvarende elinstallation, men dette arbejde er gået lidt i stå pga den der I ved nok!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-05-09 10:01

Citat
Der findes komfurer der kan tilsluttes til 2 faser og nul.

Ja, det gør der, men de skal stadig have en jordforbindelse.
Lejlighedens elinstallation er typisk for ældre boliger oprindeligt med bygasinstallationer.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 23-05-09 12:55

Citat
skal der ikke være 3 faser til 380V

Der er 380V mellem 2 faser.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-05-09 14:26

Står jeg over for en potentiel stor elektrikker regning?
Uden at kende din lejlighed og afstanden fra måler tavle, til komfur.
Koster det:
- Kabel
- Hpfi relæ
- Samt måske en ny udløbsroset ved komfur.
Dette er ca 2 Timers arbejde.
Umiddelbart vil jeg gætte på et sted under 2000,-

Men hvis du ringer til ejendommens elektriker, kan du få en pris.
Hvis du bor til leje, skulle der være HPFI, derfor skrev jeg ikke noget om dette.

vh Ben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-05-09 16:41

benjamin hvilken polsk liste har du fået de tal fra?

et komfur kan monteres på 2faser+ nul og jord

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-09 17:04

Komfurer har i flere menneskealdre skulle have jordledning - eller anden beskyttelsesleder.

Derimod skulle de ikke nødvendigvis alle have en nul ( neutral).

Tror du ikke du tager fejl, så det du tror er nulledning i virkeligheden er jordledningen.

Det er også let at tage fejl.

Kommentar
Fra : molle36

Dato : 23-05-09 18:17

Tak for en del blannede svar

Lige for at gøre det helt klart, så er der HPFI installeret med 380, men der er kun trukket 2 faser og N fra relæet, de går direkte til det nuværende komfur og det virker fint. Synes at have hørt at kogepladerne skal bruge 2 faser og ovnen 1 fase, alstå 3 faser, er det korrekt?

Undre mig over at der ikke er jord, kan forstå at det skal der være?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-05-09 18:24

380v er i dag 400v
Min kogeplade (magnet) bruger 2 faser og nul .................og beskyttelsesjord
Min ovn bruger 1 fase, nul og jord

Hvis ellers sikringen kan bære det kan ovnen godt bruge den ene af de to faser som kogepladen også bruger................................du må ikke selv sætte større sikringer i.

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 23-05-09 20:09

Det komfur du har stående nu burde også være jordforbundet. Hvis du køber nyt komfur, kan de fleste komfure tilsluttes både 1, 2 og 3 faser og nul (og altid jord/beskyttelse leder), det er somreglt et spørgsmål om at flytte nogle ledninger, i tilslutnings klemmerne.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 23-05-09 23:24

Det er skræmmende så mange "gode" svar der er på dette............
i en alm dansk el installation har du 3 faser 1 nul og 1 jordforbindelse.
I de fleste ovne kan du selv vælge om den skal køre på 2 eller 3 faser ved at flytte en lus på komfuret. Dit gamle komfur kører tilsyneladende på 2 faser hvilket i de fleste tilfælde er fint.
Se efter i dåsen bagved dit nuværende komfur om der ikke er 3 faser +nul+jord. hvis der kun er 2. så læs installationsvejledningen mht. til tilslutning på 2 faser.
Hvis der ikke er en jord forbindelse synes jeg det er bedst du ringer til en installatør og bede dem kigge på det. Jeg er dog ret sikker på der er en fordforbindelse. kig efter en gul/grøn ledning.
og foresten.. prisen på tilslutning af komfur er ikke ret høj såfremt din jordforbindelse er tilstede. under 1000kr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-09 08:17

nej Brommi

Lykken er jo at vide hvad der er normalt.

Det er stadig ikke normalt at have tre faser fremme i installationen.

Hvis der kun er to ledere( foruden beskyttelsesjord) kan man ikke tale om to faser .
Det er pr definition 1 faset, hvad enten der er 220 eller 380 V mellem ledningerne.

Mange komfurer er kun til enfaset 380 V tilslutning. Men mere almindeligt er at de også skal have en neutral. Så kan man kalde det tofaset.

380 V er 380 V og ikke 400 V. Også selv om man formelt er gået over til at kalde systemspændingen 400 V.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 24-05-09 09:01

transor
man kan ikke kalde noget en "faset 380 V"
der skal 2 stk. på for at kommer op på 400 V som det hedder i dag..

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 24-05-09 10:55

transor: Jeg har aldrig set et komfur der kun køre på 2 faser og jord... Jeg siger ikke at det ikke eksistere... men det må være sjældent.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-05-09 11:34

Før i tiden med keramiske masse kogeplader, var det hyppigst at komfur kun anvendte faserne til kogepladerne. Nullen blev kun brugt til at tænde klimlampen på forpladen, lys og evt grilmotor.

De helt gamle komfur uden lys, kørte næsten alle sammen på kun 380 V.

At man ikke har set det - kan bare være et udtryk for at man ikke har set så meget...

***********

Fase er knyttet til det engelsktalende lande kalder LIVE, den ledning der er "sovs" på.... i til de potintilale man selv står på. Dette komme af at transformatoren er Jordet...

Hvis transformatoren ikke var jordet, var alle ledninger LIVE (fase) selv nullen... Nullen er kun "Nul", ud fra en deffinition... I realiteten er den bare den anden ende af spolen, fra hvilken man har fasen...

En belastning er bare et forbrug på elværkets transformator.

Når man har en belastning tilsluttet på 400V er der kun belastning på en sinuskurve. Så i realiten er det kun en "En-faset belastning"... Svarende til et udtag på en spole med 400... At denne "tilfældigvis" er minpunkts jordet, er uden betydning i relation til belastningen...

Så transors indlæg er ikke forkert...
vh Ben

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 24-05-09 17:51

Benjamin.Hansen
Du bliver nød til at have 2 faser for at få 400 volt.. ellers skal jeg have mine skolepenge tilbage..
jeg ved godt at man kalder det for en faset belastning. men det er ikke noget den normale forbruger kan forholde sig til..
Der er kun inden for industrien at man bruger nulling tæt på transformatoren. i den private har man en jordspyd for hver Hfi eller hpfi

hvis du måler i normale installationer
mellem fase og nul = 230 Volt
Mellem 2 faser = 400 Volt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-05-09 19:39

220 / 230 Volt og 230 / 400 Volt :
Det er bare farven, der har en anden lyd.

Jeg kan ikke huske de præcise procentsatser.
Men før i tiden skulle elforsyningsselskabet garanterer 220 / 380 Volt +10% /-5 %

Da vi så skulle tilpasse os nettene på 230 / 400 Volt, ændrede man bare procentsatserne, så resultatet blev 230 / 400 Volt + 5% / -10%
Ikke så meget pjat, men smart. Ik’ ?

2 faser + nul / 3 faser + nul :
Dengang vi havde jævnstrøm bestod installationerne af : nul / +220 / -220 volt.
Altså 3 ledere.

Da vi så gik over til vekselstrøm med 3 faser og nul, blev der i gammelt byggeri bare brugt de ledninger der var i forvejen.
Altså var der kun ledninger til 2 faser og nul.
Man fordelte så bare faserne ligeligt mellem de forskellige opgange i lejligheder eller mellem husene i parcelhus kvarterer.

Spørgsmål :
Ifølge det gamle testamente (Gamle stærkstrømsreglement) måtte man gerne udelade beskyttelseslederen (I daglig tale kaldet jord) hvis man i gammelt byggeri uden beskyttelsesleder satte HFI-relæ op.
Må man ikke det mere ?
Min installatøreksamen er lidt rusten efterhånden.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-05-09 19:43

De allerfleste komfurer kan tilsluttes 2 faser og nul eller 3 faser og nul.
Et sted på bagpladen sidder der et diagram med tilslutningsmuglighederne og hvordan man skal "luse" tilslutningsklemmerne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-05-09 20:16

buch78
Hvis du læser hvad jeg har skrevet, har du ret i at man kalder det 2 Faser...
Men, læs lige det jer har skrevet om begrebet "Fase"

Med hensyn til Nulling og Jording er der Nulling i de fleste lelligheder i københavn...

buch78
Med hensyn til EL-net er alle forsynings Transformatore jordet i "Stjernepunket". Så fra Elværket er Nullen = Jord

Idag er der lovkrav at der skal HPFI op. Men man kan ikke undlade PE / jorledningen til brugesgenstande så som komfur og vaskemaskiner.

Men der er ikke noget der forbyder at anvendende Nulling i gamle instalationer.

Men der er jo en grund til at Elektriker og EL-instalatør går på skole for at lære disse ting...

Kommentar
Fra : molle36

Dato : 25-05-09 17:00

Der er godt nok mange der har en mening om det

Tak for input.

Som jeg læser det, så kan man faktisk godt sætte installationen om med kun 2 faser og nul og altså ingen jord. Hvilken risiko løber man ved det? Er det helt uforsvarligt, har HPFI.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-09 21:12

Nej, du kan ikke tilslutte uden JORD....

Det med Nulling handler om en alternativ måde at lave JORD på i gamle instalationer...

Og du må intet lave der omhandler tilslutning af fast instalation, når det er noget med JORD...

Vh Ben

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 25-05-09 21:16

Benjamin.Hansen => Nulling bliver stadigvæk lavet inden for industrien..
det er vores måde undgå at folk for stød.. "ingen potentiale" er orderet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-09 21:19

buch78

Ja og i ældre instalationer i København,,,
Det er der ikke noget nyt i...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-09 21:19

Men Nulling erstatter ikke Jordledning / potintiale udligning i brugsgenstande....