/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Er mit gasfyr ulovligt?
Fra : ans
Vist : 2400 gange
50 point
Dato : 24-05-09 13:51

For ikke at "ødelægge" spørgsmål http://www.kandu.dk/spg136171.aspx

spørger jeg her.

Jeg har et Vaillant væghængt gasfyr.

Når jeg fylder vand på, så åbner jeg for 2 haner, lukker dem igen, når der er vand nok.

"Hanerne" er forbundet med en slange på ca 25 cm. Så jeg skal ikke tillutte en slange.

Installationen var godkendt af HNG, da jeg flyttede ind.

Er det en ulovlig installation ?

Hvis ja, hvor kan jeg så læse det ????

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 24-05-09 14:02

http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/b0/3e/00/ecotec-506-betj.pdf

Side 26

Der står ikke at det er ulovligt men dog en fin påfyldningsmanual.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 24-05-09 14:08

Det har i talt om tidligere, meget det ikke er blevet tjekket hvem der har ret

http://www.kandu.dk/spg78247.aspx

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-05-09 14:24

7.5.7
Vandinstallationer skal udformes, så generende overstrømninger fra varmtvands til koldtvandsinstallationen ikke kan forekomme.

Citat bygningsreglementet.

Tvivler på at en ballofixhane kan give den garanti

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-09 14:28

Hvis......................hanerne er utætte kan der ske det at keddelvandet (sort stads) presses ind i brugsvandsledningen, og forurener drikkevandet. (mini Køge)

Derfor må der ikke være fast forbindelse mellem brugsvand og keddelvand.
Det er de enkelte vandværker som håndhæver de forskellige regulativer.

Al materiel til brugsvand skal være VA godkendt i DK.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-05-09 14:39

Hej ans.
Når det er en slange der sidder som forbindelse, så regnes dette ikke som en fast installation - det er jo umiddelbart muligt at skrue slangen af i den ene ende, der skal nemlig sidde ventiler i begge ender af slangen.
Før i tiden så man ofte at der blev monteret et lille mellemrør, enten galv. eller en stump kobberrør som blev anvendt ved efterfyldning af centralanlægget - man var på den måde fri for at lede efter slange hver gang man skulle fylde på - der blev så monteret en lille ventil i hver ende, dengang ofte en såkaldt bundhane, som skulle drejes med en skiftenøgle, ½ omgang betød helt åben.
http://saninetto.dk/product.asp?product=3116
Med den type ventiler og en fast forbindelse, var faren for at trykke centralanlægget vand over i brugsvandet overhængende.
I dag bliver der næsten altid brugt en slange som forbindelse, desuden er hanen på koldtvandssiden ofte med indbygget contraventil - på den måde er faren for skader minimeret.
Hovedårsagen til at en fast forbindelse ikke er lovlig er nemlig faren for at centralvandet kan presses tilbage i brugsvandssystemet, det kan f.eks. ske i forbindelse med en lækage hvor der lukkes for brugsvandsnettet ude i gaden.
Som i gamle dage, når murerarbejdsmanden havde en slange liggende i en murerbalje som småløb hele tiden, hvis hanen var uden contraventil kunne det jo ske at hele baljens indhold blev suget tilbage i koldtvandsnettet, med kalk, syre og hvad der ellers kunne være i denne balje vand.
Så umiddelbart kan man ikke sige at slangeforbindelsen er ulovlig - hvis nogen brokker sig kan man jo bare skrue den af i den ene ende.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 24-05-09 15:45

Citat
Hvis ja, hvor kan jeg så læse det ????

Den lokale Telefon Bog, så nemt er det,

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-05-09 21:07

Sådan er mit også lavet, ikke med ballofix haner, men med rigtige kugle ventiler.
Slangen sidder fast monteret, selvom den nok ikke burde være det.

Jovligt?? Ja. Man skal jo have mulighed for at fylde vand på sit varme anlæg, men man bør vel også pille den slange af.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-09 21:46

Jeg har set på linket fra Eyvind. Det er næsten den samme installation.

Fra fig. 3 er der et fast rør til fyret det når på et tidspunkt til fig. 4 fra fig. 4 er der en fastmonteret slange ca. 25 cm af "stål" gummi er det ikke den fører hen til en endnu en hane, som vises på fig. 4. Og den slange er ikke sådan lige til at afmontere.

Det er de 2 haner, jeg åbner og lukker, når jeg skal fylde vand på.

Fra fig. 3 er der i modsat retning af fyret påmonteret en slange, men den går direkte til vaskemaskinen, så den kan få vand

Mine venner fik installeret et nyt gasfyr sidste år, de skal heller ikke montere en slange for at fylde vand på

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-09 22:06

Ans det kaldes en panserslange altså en slange med metalforstærkning.

Og på side 26 kan det tydeligt ses at det er en slange med omløbere til at skrue på en hane eller ventil.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-09 22:13

Det kaldes ikke fast forbindelse når der bruges slange.
Installationen er derfor ikke ulovlig.
Det der er ulovlig, er at en af enderne af slangen, ikke frakobles, efter vandpåfyldning.

Det vandværket er bange for, er tilbageløb (Hævertvirkning)
Ved VVS-mestereksamen fortælles om "Ringe-ulykken":
Gartneren bor på en bakke nær byen Ringe, han hælder bladan i sprøjten, smider slangen ned, og åbner vandet. (Han har ikke den lovpligtige vandhane-ventil med kontraventil monteret, som der skal være på alle vandhaner med slangeforskruning)
Vandværket lukker for hele vandværket, for at rense deres filtre.
Beboerne nede i landsbyen åbner for vandhanerne for at få vand.
En beboer syntes vandet lugter mærkeligt. Politiet kører med højtalervogn rundt og varsler fare.
Heldigvis kommer ingen tilskade.
Vandværket forlanger alle deres rør udskiftet.
Gartneren går fallit og skylder millioner af kr.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-09 22:26

Palle > mener du ikke en rørbrudsventil.

Som også bør sidde på blandindbatteriet til en bruserslange ved et badekar.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-09 23:05

Nææ, en rørbrudsventil, er jo feks. brugt ved en opvaskemaskine, så hvis vandstrømmen bliver meget stor, feks. ved at tilløbsslangen hopper af eller knækker, tja så lukker den vandtilførelsen.

Men alle VA godkendte "slangeforskruningsventiler" typisk med 1/2" gevind, og FM Mattsson frostfri "gennem væg ventiler" har den indbyggede kontraventil: http://www.privatgrossisten.dk/shop/posteventiler-188c1.html
(De er typisk indbygget med en lille "kuglepenfjeder" der trykker med på ventilsædet, og hænger derfor tit så de ikke giver vand hvis de har stået længe uden brug, eller har været skruet hårdt i)
(Også blandingsbatterier til badekar har indb. sikring)

(Man har også lov at skrue en alm kontraventil sammen med en oldgammel slangeforskruningsventil uden kontraventil, men hvem gør det)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-05-09 11:26

Efter en søgning på nettet så har jeg fundet ud af, at det er en flettet kedelslange, der forbinder de 2 haner.

Jeg har fast serviceeftersyn, der er ingen, der på noget tidspunkt har sagt, at den slange skal afmonteres i den ene eller anden ende. De pågældende har heller ikke gjort det.

Jeg går da ud fra, at at den/de "servicemand/mænd" der kommer ud skulle vide det .... eller er det helt uvidende, der bliver sendt ud ?????

Eyvind skruer du så slangen af i den ene eller anden ende ?

http://www.kandu.dk/spg136171.aspx#1555155

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-09 16:43

Jammen Ans - det kommer da sandelig an på om det er en lige eller ulige dato.
Den skrues altid af i den ene ende på lige datoer, undtagen når det er skudår, for så er det lige omvendt.

Og en flettet slange kaldes en panserslange.....................jeg brugte dem til store opvaskeanlæg.

Ps. På et stort sygehus, hvor jeg arbejdede som reparatør, havde vi fast rørforbindelse fra fjernvarmevandet til keddelvandet. En af de 3 ventiler havde lås på så ingen andre end os kunne fylde vand på. Det var dog ikke brugsvand. (drikkevand)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-05-09 22:36

Den flettede kedelslange (panserslangen) er kun beregnet på sådan nogen som jer ..... altså dem som kan glemme at lukke i den ende hvor de ikke skruer slangen af .... nå, nej det opdager de jo nok ........ den kan nemlig holde til trykket - en haveslange ville måske nok blive lidt tykmavet ....
ans: -> det er dit ansvar hvis du får tilbageløb til brugsvandsnettet (næppe sandsynligt) så da en slangeforbindelse ike regnes som en fast forbindelse, så bliver det ikke påtalt .......
du kan trøste dig med, at det findes rigtig mange steder ........
hvis du frygter VVS-politiet så må du hellere skrue den af i den ene ende - uanset datoen ....
sørg for ventilen er lukket (mindst i den ende du skruer af)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-09 20:59

Citat
hvis du frygter VVS-politiet så må du hellere skrue den af i den ene ende - uanset datoen

Så er installationen jo ikke ulovlig, det var bare det jeg ville vide

Jeg vil så skrue slangen af i den ene ende

Hvis det er en trøst, så har jeg set det mange steder.

Jeg skulle måske overveje et job som VVS-politi

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 29-05-09 12:44

God pinse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-09 16:21

Tak i lige måde.
Nu går jeg hen og leger med naboens børn.
www.hirsenet.dk/labradorhvalpe3.htm

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 12-08-09 12:02

Det er ikke slange typen der bestemmer om det er lovligt eller ej.
Hvis der er en fast forbindelse mellem centralvarmevandet og drikke vandet, SKAL det sikres mod tilbageløb. Hvis ikke, er installationen ulovligt. Kan læses i vandnormen !
HVIS der vil bruges en fast forbindelse, SKAL der på brugsvandssiden monteres en kontraventil, der forhindre centralvarmevand, under alle sitiuationer, at løbe ind i vandinstallationen. Mange påfyldningshaner har denne funktion indbygget, men langt fra alle.

Så det er altså spørgsmålet om der er en kontraventil(tilbageløbsventil) eller ej, der bestemmer om installationen er ulovligt eller ej.

Gasmanden2