/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vand på systemet???
Fra : chiazoe
Vist : 7571 gange
100 point
Dato : 19-11-05 14:51

Okay - jeg indrømmer - aner intet om varmesystemet, i mit nye hus, og har heller ikke lige nogen jeg kan spørge. Jeg er rimelig sikker på at der mangler vand på systemet. Dette fordi jeg udfra andres indlæg herinde kan se at der ikke er nok tryk på, og også fordi der hverken kommer vand eller luft ud når jeg åbner for ventilen på radiatoren.

Jeg kan så se herinde at man skal fylde vandet på systemet fra varmtvandshanen ved hjælp af slangen. Er der en der gider uddybe det nærmere?? Jeg har fundet ud af hvor vandet kommer ud henne når man åbner for hanerne på fyret, men det med slangen kan jeg ikke gennemskue. Der er ikke noget der ligner dernede.
På forhånd tak!!
Mvh Mia

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-11-05 15:16

Hejsa Mia

Der er en lille Messinghane er normalt åbnes medet skriftenøgle/svensknøgle. På denne hane kan man skrue en slange på. Den anden ende sætter du på din vandhane højst sansynligt under en vask lige i nærjeden eller en vandhane der er sat o nogen lunde samme afstad som din slange kan nå til.
1. Du monter slangen som anført
2. Du lidt for din vandhane og lukke igen så ser du on slangen er tæt.
3. Så åbner du for messinghanen ved fyret "påfyldningsventilen"
4. Bagefter åbner du for din vandhane og lukker når viser på dit fyr er ud for max markeringen.
5. Her erefter lukker du for din hane på fyret og demontere slangen -
6. Nu er du færdig og er en dygtig pige.
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-05 19:19

Først slukker du for din pumpe.
Så finder du en varmtvandshane.
Slangen på varmtvandshanen, og lader den løbe et øjeblik.
Så skruer du den på hanen ,på fyret, og lukker langsomt op for vandet, og holder øje med manometeret,
den sorte viser skal op til den røde.
Når du har gjort det,lufter du dine radiatorer ud, og giver fyret en sjat vand til, så den sorte viser går op til den røde igen.
Så tænder du pumpen igen, medens fyret har passet sig selv, automatikken vil så sætte fyret igang,
når radiatorene, efterhånden bliver varme.
Spørg igen, hvis der er noget der ikke er klart. Hilsen Keld (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-05 20:14

Eller også er dit fyr lavet sådan, at der et eller andet sted er koblet på direkte fra vandrøret, så der bare er en ventil eller drejehane du skal åbne, hvis du vil lukke vand på anlægget.....og altså ikke nødvendigt med en slange

mvh dova

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 19-11-05 20:26

jeg forstår ikke at i anbefaler at man fylder op til max, For når vand bliver varm vil der udvide sig..

Kommentar
Fra : fally

Dato : 19-11-05 21:44

Buch 78 - max betyder vel at den er fyldt helt op - og ellers sidder der en expansionsbeholder med en trykudlingningsventil ovenover anlægget til at tage trykket hvis det bliver for høj

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-11-05 23:13

Keldd, nåå helt op til den røde er måske lige voldsomt nok, fordi den jo så helt sikkert smider overskudsvand ud af sikkerhedsventilen, som jo så tit bliver utæt, men bare der er over en bar, og helst 2, så er det da ok. Det behøver nu heller ikke absolut at være varmt vand, jeg ved godt der ikke er så meget ilt i varmt vand, men de fleste slangehaner i fyrrum er nu kun med koldt vand. Og jeg fylder nu altid slangen helt med vand, så kommer der ikke luft med ind.

dova, Jeg håber da ikke at der findes en direkte tilslutning uden slange, for så er installationen direkte ulovlig.
Endda må slangen ikke være koblet til uden tilsyn. Mange husker måske gartneren på fyn der gik fra hus og hjem, da han forurenede et helt vandforsyningsområde.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-11-05 23:29

Palle,jeg skriver den sorte op til den røde (viser), det er den løse viser man drejer til et givent punkt,
f.eks.1,4, den evt. kan være stillet på.

M.h.t. varmt vand, så er det sådan, at flere fabrikanter af kedler forlanger det(bl.a. min).

Der kan ske sprængninger i kedlen, hvis der kommer iskoldt vand, ind i en meget varm kedel.

Og dova, læs hvad palle skriver om faste forbindelser, dur ikke. Hilsen Keldd.

Men ellers går det meget godt palle, ryger der nogen sneøller ned derovre? Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-05 01:08

Jeg ved ikke om det er ulovligt nu, men sådan var det lavet i mit gamle hus, og dengang var det helt lovligt og var lavet af en autoriseret.

Så det findes skam, var koblet til varmeanlægget via et stikrør fra vandledningen, nøjagtig som hvis det var ethvert andet udtag til en vandhane.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 11:20

chiazoe

Hvilket fyr har du?

Jeg har et væghængt gasfyr.

Under mit anlæg er monteret en slange på ca. 20 - 25 cm. På den slange sidder 2 ballofix haner

Her et billede af en ballofix hane

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/112_113

Jeg skal så åbne for begge haner for at få vand på og selvfølgelig lukke, når der er vand nok.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-11-05 11:50

ans: Nok ikke ballofix haner PÅ slangen, men på den faste installation.
Og det er ikke tilladt, og har aldrig været det at have faste, eller slange-forbindelser permanent.
Ja, nu venter vi kun på spørgeren.
Men dit hus har hvis det er nyere, en trykekspantionsbeholder, som øverst til venstre på billedet (Ca 1/2m i diameter):
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/123

Eller som det førhen blev lavet en opretstående beholder (Som den øverst til højre, ca 1m høj)som sidder på loftet, isoleret, og med et overløbsrør, der fører ned i fyrrum nær kloark, den giver beskidt vand derned når beholderen er næsten fyldt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 12:09

Ballofixhanerne sidder på den faste installation, mellem de 2 haner er en slange på ca. 20 - 25 cm.

Installationen er godkendt af HNG og kommunen.

Mine venner fik for et ½ år siden installeret et væghængt gasfyr, systemet er det samme og godkendt.

Men det ville da være rart om spørgeren lige ville vende tilbage og fortælle hvilket anlæg/fyr det er.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-05 14:25

ans, og andre, som palle skriver, det er ikke tilladt, der er jo ikke engang kontraventil.

Hvis der bliver rodet med et anlæg, der har en fast forbindelse, eller slanger, hvor der kun er ballofixer på,

vil jeres anlæg blive suget tomt hvis der rodes på vandværket (lukkes for vandet), derfor er det ikke tilladt.

ans, hverken kommunen, eller HNG, kan godkende det, det kan kun vandværket. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 14:49

For 1 år siden blev samtlige vandmålere udskiftet i/af kommunen. Der blev lukket for vandet. Der skete da ikke noget med mit anlæg.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-05 15:20

Nej ans, dine ballofixer var lukket.

Dine ballofixer skal stå åbne, og vandværkets rør, skal være tomme, så bliver dit anlæg suget tomt,

og det er det der skal undgåes, ved IKKE at have faste forbindelser.

Ved din vandmåler er der sikkert en ventil på den ene side, og er der ikke en på den anden, er den en stophane ude i jorden der bliver lukket for, det er ikke nogen stor operation, at skifte en vandmåler, det er straks værre, hvis der
kommer nogen sprængninger på rør i jorden. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 15:40

Ballofixerne er lukkede, det er kun når der skal fyldes vand på anlægget, at jeg åbner dem.

Nå men gas/vandmesteren kommer i løbet af ugen og udskifter fremløbstermoteret, så vil jeg da lige spørge om mit "anlæg" er ulovligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 15:41

fremløbstermometeret

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-05 15:54

ans:
Hvis du skruer slangen af i den ene ende, er det ikke ulovligt, så er det ikke en fast forbindelse mere.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-11-05 16:00

ans: Jamen vi glæder os til at VVS-mesteren giver dig et svar.
Spørg om:
1. Må man påfylde FRA en ballofix, svar nej, det skal være fra en spulehane (Med gevind for slangetilslutning)som alle har indbygget kontraventil, og det hjælper ikke at du har feks. en kontraventil ved din måler, da den jo kan være defekt.
2. Må slangen blive siddende mellem påfyldningsstederne. Nej, for en dag kommer der en torsk og lader dem stå åbne fordi han ikke kan få vand i anlægget (Det kan han ikke da der ikke er vandtryk, feks. fordi vandværket har problemer.)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-05 16:08

Ans,
og ja, der skal selvfølgelig være kontraventil på vandsiden.

Lad os høre hvad VVs mesteren siger,men det er nok ikke ham selv der kommer.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 18:23

pallebhansen og Keldd

Er der en af jer, der kan henvise til en side, hvor de regler står.

Det ville jo være rart at kunne vise gas/vandmesteren at mit anlæg er ulovligt, hvis det er det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-05 20:54

Ja, jeg har nu også svært ved at tro det er ulovligt, da jeg kender flere eksempler end min egen tidligere installation, hvor det er lavet sådan.

Og jeg går derfor også ud fra, at det ikke har gjort nogen forskel at jeg havde egen vandboring og pumpe, og ikke kunne lave skade på nogens vandforsyning.

Så beviser "drenge" ........både på at det er ulovligt, og hvornår det er blevet ulovligt

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-05 20:59

Og, en sidebemærkning.

Jeg taler ikke om Balofixventiler, men sådan nogen ganske almindelige "runde vandhaner" til at dreje når de skal åbnes og lukkes......lidt ligesom en radiatortermostat.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-05 21:12

Tro nu på hvad vi siger,I kan finde de regler, hvis de er på nettet ligeså let som palle og mig.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 21:54

Det her er så om et gasfyr/anlæg

Citat
Selve vandpåfyldningen kan være lavet med en fast forbindelse mellem et koldtvandsrør og et varmerør og med en hane i hver ende, som åbnes ved vandpåfyldning.

http://www.hng.dk/help/VejledningInstallation.asp

Nu ved jeg ikke hvilket fyr/anlæg spørgeren har, men det ser ud til, at det jeg har, er lovligt.

Tror ikke på at HNG vil godkende noget, der er ulovligt.

Men det må pallebhansen og Keldd bevise at det er.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-05 22:17

Ja ja, ans, nu er det hverken op til palle eller mig at bevise noget som helst,

men da det er HNG der har skrevet ovenstående vrøvl, og ikke en autoriseret VVS installatør,

skal der nok ikke lægges så meget i det. Ser I (dig og dova), jeg har arbejdet med det skæg her i 26 år,

og palle er autoriseret, så der er sikkert lidt om snakken, i det vi skriver. HNG, kan rode med deres gasinstallationer,

men lad endelig dem være med at rode med vand, for så går det da galt.

Så kan der være sket det (men det tror jeg nu ikke) at EF, har trukket nogle vandvittige regler ned over hovedet på os, men det skal så være sket inden for de sidste 4 år. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 22:41

Jeg stoler på HNG og du Keldd, kan jo ikke bevise det modsatte.

Du påstår noget andet, men vil ikke finde beviserne. Jeg skal ikke finde beviser på dine vegne, hvis de er til at finde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 22:49

Jeg tror, der er stor forskel på, om det er et gas eller oliefyr.

Keldd og pallebhansen har vist kun kendskab til oliefyr.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-05 22:53

ans:
Nej, selvfølgelig, skal du ikke finde nogen beviser på mine vegne, jeg er da splintrende ligeglad,

og jeg gider da ikke rode nettet igennem, for noget jeg har vidst i årevis.

Keldd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-05 23:05

Citat
Jeg tror, der er stor forskel på, om det er et gas eller oliefyr.

Keldd og pallebhansen har vist kun kendskab til oliefyr.

Jeg tror så ikke der er forskel, for rørene er lavet på samme måde, og det jeg havde og de andre jeg kender til er oliefyr, og der var ikke engang en hane i hver ende af forbindelsesrøret, men bare en hane der sad hvor røret var koblet i varmeanlægget.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-05 23:21

Både dova og ans, vil blive meldt til vand politiet, og komme i fængsel, i mange år.

Og nej, selvfølgelig er der der ikke forskel på vandsystemet i henholdsvis et oliefyr, og et gasfyr.

Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : chiazoe

Dato : 21-11-05 07:20

Jeg har stadig ikke fået vand på, og er lidt i tvivl ang. den der slange. Er det en der ligger løst, og så påmonteres? For det er der ihvertfald ikke! Det er et gammelt (tror jeg) metro fyr, til fjernvarme. Men intet er mærket, og jeg kan ikke gennemskue det. Hvem sælger også et hus uden manual til fyret???

Mine point går til Keldd - for hjælpsomhed og humor... (når jeg har fundet ud af hvordan jeg giver point..

Godkendelse af svar
Fra : chiazoe

Dato : 21-11-05 07:25

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-11-05 09:29

chiazoe:
Det er som regel et stykke plastslange, ligesom en haveslange, der bruges til at fylde vand på med.

Og ja, den ligger løst(hænger måske) hvis der er nogen.

Den skal have slangestudse, der passer henholdsvis til fyret, og din vandhane, i hver ende, og i langt de fleste tilfælde kaldes det, halv-tomme, skrives 1/2". Få fat i et stykke slange, med de rigtige slangestudse på,
rimeligvis 1/2" (altså halvtomme), og fyld forsigtig vand på, men husk at slukke for pumpen imedens.

Og du havde ikke behøvet lukke spørgsmålet, før du havde fået vand på. Hvis der stadig er noget der driller, så spørg igen.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-05 11:13

chiazoe

Jeg tror du bliver nødt til at få fat i en der kan kigge på dit varmeanlæg og se hvor/hvordan der skal fyldes vand på.

Det behøver nemlig ikke at være i nærheden af fyret, men kan i teorien være et hvilket som helst sted på dine varmerør, hvor det er i nærheden at et vandrør/vandhane.

Jeg har såmænd set steder hvor der skulle fyldes vand på anlægget på rørene under radiatoren i badeværelset o.lign.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-11-05 11:35

chiazoe

Slå op i den lokale telefonbog og find en der, som kan komme og se på dit anlæg.

Jeg ved, det koster penge at få en ud, men da du ikke har en manual til fyret vil de penge været givet godt ud.

Er der slet ikke en nabo, som har forstand på det, som i første omgang kunne hjælpe dig?

Hilsen ans