/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvordan fyldes vand på gasfyr?
Fra : trine_p
Vist : 13001 gange
200 point
Dato : 24-05-09 11:07

Vi har et Vaillant gasfyr, Ecotec. Nu er der ikke nok vand på og trykket er under 1 bar i følge måleren. Men hvordan fylder jeg vand på? Der ligger en "løs" vandslange, som er monteret til et rør med en åbne/lukkemekanisme i den ene ende. Det rør ender i fyret -men hvor skal den anden ende tilsluttes? Til en vandhane eller til fyret? Er det mon muligt at forklare uden at have set det? Jeg kan huske at have fået det forklaret da vi flyttede ind for 7 år siden, men efterfølgende er det bare blevet efterfyldt i forb. m. service. Trine

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-09 11:29

Skulle der ikke være en betjeningsvejledning her

http://www.vaillant.dk/Privatkunder/betjeningsvejledninger/gas-1/vghngte-gaskedler-1/

Hvis der ikke er det, så kontakter du Vaillant i morgen og får en vejledning.

http://www.vaillant.dk/adresse/

Hvis trykket er lige under 1 bar, så sker der ikke noget, ved at vente til i morgen.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 24-05-09 11:32

Citat
Det rør ender i fyret -men hvor skal den anden ende tilsluttes

hej trine
som du skriver så er slangen jo sat på fyret, så skal du tage den anden ende og sætte på din vandtilførsel ( vandhane)
og så lukke du op for vandet indtil den er oppe på tryk igen, men-men trine tro du ikke det komme igen med at huske så snart du sidder forand slangenr
mvh
vic2000

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-09 11:35

Jeg har også et Vaillant fyr. Når jeg fylder vand på, så er det uden slanger. Jeg skal dreje på 2 "haner" for at åbne og dreje tilbage når der er vand nok.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 200 point
Dato : 24-05-09 12:07

Hej Trine.

Du skal montere den løse ende af slangen på en vandhave, og så åbner du vandhanen et par omgange. Herefter åbner du den hane der er monteret ved gaskedlen - ganske langsomt - så hører du en vislen som antyder at der begynder at løbe vand ind i anlægget. Lad det løbe indtil dit manometer står på en anelse over 1,5 bar.
Så lukker du igen - i modsat rækkefølge - først ved kedlen, og så ved vandhanen.
Nu skal du være klar over at der kommer en lille smule vand når du igen afmonterer slangen - der er jo nu vandværkstryk inden i slangen, men det er kun en lille smule der kommer.
Det er ikke vanskeligt at gøre, så bare klø på -
fortsat god søndag
hilsen
Bennymanden (blik og rør)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-09 12:15

ans du har en ulovlig installation, da der kun må skabes forbindelse via en slange.

Du fylder på ved at montere den anden ende på en "vandhane" med alm drikkevand.
Men det er altid bedst at få alt luft ud af vandslangen, det kan du gøre ved at lade være at skrue den helt tæt til vandhanen, og sørge for at slangen har stigning op mod vandhanen.
Luk lidt op for vandhanen.
Når alt luft er ude, spændes den fast, luk helt op ved fyret, og lidt op ved vandhanen, brug gerne 3-5 min, på at fylde op til ca 2 bar. Luk så begge dele.
Fyld ikke op til over 2 bar, da vandet udvider sig når det opvarmes, og vil så udløse sikkerhedsventilen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-05-09 12:29

Mit fyr kører med 115 bar - er du gal der er tryk på!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-09 12:43

Fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy Ans.

Der må ikke være permanent forbindelse mellem varmeanlæget og brugsvandet - heller ikke med en slange.

Ps. Det har jeg også.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-09 13:12

Citat
ans du har en ulovlig installation, da der kun må skabes forbindelse via en slange.

Installationen af gasfyret var godkendt, da jeg flyttede ind. Jeg har også service på fyret, de montører der har været her, har kun brugt de 2 "haner" , der har aldrig været brug for en slange, der skulle tilsluttes en vandhane

Det er da muligt at reglerne siden hen er ændret, men jeg har ikke hørt fra "myndigheder" at installationen skulle være ulovlig.

Fyyyyyyyyyyyyyyyy Eyvind, hvis det er ulovligt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-05-09 13:30

Der er noget om snakken Ans. Men der findes intet "VVS-Politi", og dem der godkender noget er forsyningsselskaberne, dvs naturgasleverandøren. Disse er bedøvende kolde overfor hvad der er lavet bare det reglement de kører efter er overholdt. Dem du er uklar med er vandværket. Skulle der af uvisse årsager spores en konterminering til dit hus pga tilbageløb er ansvaret dit og du er henvist til civilt søgsmål mod tidligere ejer, hvis det er dem der har udført det. Sansynligheden derfor er rimeligvis 0. Et lidt værre scenario er siven eller svigt i de anvendte kuglehaner. Det kan medføre en grim vandskade. En grusomt emsig taksator vil kunne afvise erstatning, hvis ikke installationen er korrekt udført (og det er den ikke). Så rådet må være at få det ændret til noget lovligt ved lejlighed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-05-09 13:31

...og reglerne er ikke ændret Ans. Man må ikke have fast forbindelse af nogen slags mellem centralvarmesystem og drikkevand. Ejheller via haveslange. Sådan har det været i umindelige tider.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-09 13:54

Nu har jeg oprettet mit eget spørgsmål http://www.kandu.dk/LastX.aspx for ikke at ødelægge dette for trine_p

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-09 14:05
Kommentar
Fra : joeson

Dato : 24-05-09 18:29

Hej trine

Normalt vil der på Vailants også sidde en kugleventil på koldtsvandstilgangen til din varmtvandsbebolder.
Ellers tilslutter du slangen til en vandhane.
Husk at slukke for fyr/cirkulationspumpe medens du fylder på, og evt. udlufte dine radiatorer bagefter. Normalt sidder der en automatudlufter både i din kedel og varmtvandsbeholder.
Held og lykke med det, du skal som andre skriver op på ca 1.5 bar tryk.

Mvh joeson

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-09 21:02

trine_p

Fik du fyldt vand på

Godkendelse af svar
Fra : trine_p

Dato : 17-06-09 22:10

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : QvindeFlop

Dato : 17-06-17 16:50

Jeg har akut brug for hjælp. Mit Vaillant fyr har ingen vand på. Naboer førsøgte at hjælpe. Måleren flyttede sig ikke. Har slukket fyret. Ingen hjælp at hente ved HMN. Har service ordning . Men de tager ikke tlf.
Hvad sker der med et fyr uden vand ?