/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering af XP prof.
Fra : Fattig
Vist : 1103 gange
300 point
Dato : 28-01-09 22:00

Jeg er intereseret i at få min gamle computer formateret, da der har været mange brugere af maskinen.
Når jeg sætter en XP i drevet og ber´ den installere Windows XP får jeg meldingen:
Windows Setup
Instalationsprogrammet kan ikke fortsætte, fordi den version af Windows, du har på computeren er nyere end den version, der er på pcén.
Hvis du beslutter dig for at slette den nyere version der i øjeblikket er installeret, kan filer og indstillinger ikke gendannes.

Så er der 3 muligheder.
Fortsæt - Annuller - Detaljer, Fortsæt kan imidlertid ikke aktiveres. Hvad kan der gøres for at få computeren renset.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 28-01-09 22:18

P.S.
Hvis jeg forsøger at formatere via denne computer og højreklikke på hhv. C drev og D drev, får jeg beskeden:
Du har ikke retigheder nok til at udføre denne handling.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 28-01-09 22:27

Det lyder naturligt, at den windows, du prøver at installere ikke er tidssvarende... og så er der ikke andet at gøre end at gøre som der står. De filer. du vil bevare skal du lave en backup af... Hvis det altså er data, du vil bevare...
Men forresten... var der ikke et punkt, der hed noget med "reparer"?????

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 28-01-09 22:33

Jeg er ikke intereseret i at beholde nogen filer, jeg ønsker at få pcén helt ren.
Hvis jeg prøver at højre klikke på denne computer og gå i diskhåndtering, kommer beskeden: Du har ikke adgangsrettigheder til tjenesten Logical Disk Manager

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 28-01-09 22:35

.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 28-01-09 22:40

Så skal du selvfølgeligt vælge punktet "fortsæt".
Citat
Hvis du beslutter dig for at slette den nyere version der i øjeblikket er installeret, kan filer og indstillinger ikke gendannes

... og det er du som sagt ikke interersseret i. Så "fortsæt"...

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 28-01-09 22:45

Justuniverse.
Jeg kan som tidligere skrevet ikke ikke aktivere "fortsæt"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-01-09 23:26

Partitioner og/eller formater med PMDos

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=115302#1298879
Gambrinus

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 29-01-09 00:36

Citat
Gambrinus

Enig_men læs videre
-------
Kan manden SKODA ikke, når der NÆGTET adgang til videre-kørsel

Kender sgu IKKE mange der kan installere en WIN 95 / 98 ovenpå en pro
xp home/ for slet ikke at tale om Vista

ALTSÅ= ENTEN HAR DU VISTA og vil have en XP pro
eller mindre installeret, = værre udgave, end den du har NU

IFØLGE BILL_ GATES

DET KAN IKKE LADE SIG GØRE
Da system oplysninger ligger sig ind på bundkortet.

Derfor mange mennesker, får AKTIVER DIN XP-HOME.
Som man normalt bare kørte igennem og så var det- DET
NO MORE__

Medmindre du får et nyt bundkort. /////ELLER
Laver det værste HACK af dit kort_ ikke tilrådeligt.

Men du skal have ALT slettet på dit bundkort, før du kan fortsætte.

Prøv eventuelt at ''kortslutte'' dit kort, eller bare fjern batteriet,
og lad den stå en UGE`S tid men som skrevet, du kan ALDRIG vende
tilbage, til noget der er ''bedre'' ? mindre end det system du har NU......

Men bortset fra det, så har jeg en / et par kopiér af win 95/ 98
lige til at smide i nakken på en puter, men TVIVLER på at din vil godtage dem.

Men du må gerne få dem.

PM for videre?

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 29-01-09 00:41

Eller BARE_________vend dine RAM-klodser, hvis der er flere af dem.
Og AF-magnatiser dem__ikke mit RÅD

Så kunne det være der gik KOKS i B_Gates...
Men tvivler.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 29-01-09 00:46

Forresten har jeg et bundkort du kan få for 200.-
der følger en hacket pro med, eller du kan begynde forfra

Men altså, mit kort kostede 500.- for 3 år siden.

Og det kan / desværre holde til MIG

Men aldrig tilbage til ÆLDRE UDGAVER
--------------------------------------------

MEN LUGTER JEG LIDT BÆRBART_________?
SÅ GLEM DET.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-01-09 05:30

nå du booter på din xp pro. så loader den vel. på et tidspungt kommer der et skærmbillede, hvor der står avanceret, klik på den, og slet partion. så formatere du og fortsætter instaltion.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-01-09 05:32

husk nu at du kun kan gøre det med en ren boot fra cd
for ellers er dine gamle system filer jo i brug. og så kan du ikke formatere

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 29-01-09 10:36

http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

her bliver alt forklaret!!!!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-09 11:01

Jeg har XP pro og jeg formaterer med jævne mellemrum. Hvis jeg får problemer med at min PC ikke vil køre min DVD (Helt legitim) så gør jeg noget som du måske også kan få glæde af.
Jeg lægger min DVD i skuffen i manskinen, Så går jeg ind i stifinder, finder Windows mappen og begynder at slette filer i den. Så genstarter jeg. Hvis jeg har "ødelagt" tilstrækkeligt, så starter DVD'en og beder om at formatere. Hvis den starter op i fejlsikret tilstand, så sletter jeg lidt mere. Lige indtil jeg provokerer maskinen til at starte fra DVD og formaterer.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 30-01-09 15:21

Takker for jeres bidrag, har ikke forsøgt mig med alle foreslagene endnu. Tager på weekend nu vender tilbage snart. Forhøjer lige indsatsen.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 30-01-09 19:03

Det du har liggene på den gamle, er den gamle cd + opgraderinger så sæt blot din cd´er i og kør og opgrader bagefter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-09 19:23

Der er jo også den mulighed at slette og formatere partionen med et ekstern værktøj først, nemlig Gparted som jeg har lavet en billedguide til: http://peecee.dk/upload/view/151336
Gparted hentes her, klik på den linje med ISO filen: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 03-02-09 19:06

Det er endnu ikke lykkedes at formatere min harddisk, så måske kan det slet ikke lade sig gøre som flere af jer har været inde på.
Har forsøgt med at tage bateriet ud og troede også at jeg kunne få ændret via. bios, men det kræver mere end mine evner rækker til.
Har også downloaded programmet som o.v.n. foreslog, men hvordan får jeg programmet åbnet.

Gentager lige mit spørgsmål.
Jeg vil have en fuld formatering af min computer, der ligger en nyere xp version på den, men jeg har kun en ældre version og det er den der skal anvendes. Dette nægtes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-09 19:21

Ok - du har hentet den der hedder gparted, og gemt den på skrivebordet.

...............................................Hvilket brænderprogram har du (nero eller noget andet)

Hvis det er Nero:
start nero > kopi > brænd billed / image / iso til disk.
Den skal bare brændes på en CD

Fortæl når du har gjort det................så får du en vejledning til næste trin.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 19:24

Programmet som jeg foreslår, er ikke et program men et selvstændig værktøj som kører uden at Windows startes, du henter eller har hentet en ISO fil, den skal brændes på en CD som ISO, hent for eksempel denne brænder software: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm og gem den i samme mappe som du har Gparted gemt i, dobbelt klik på Active ISO Burner og du vil se at Gparted allerede er valgt til brænding, læg en tom cd i brænder skuffen og brænd cd, lad cd ligge i skuffen og genstart computeren, computeren skal nu starte fra CD og ikke lade Windows starte, under starten, har du måske en mulighed for at vælge forskellige start muligheder, hold øje med bunden af skærmen og tryk på den F tast som foreslås og vælg at Boot from CD ROM, ellers må du ind i BIOS og sætte CD-ROM som First Boot Device, den mulighed har du når computeren starter, der står noget med tast en eller anden F tast to enter setup, den trykker du på og går ind under Advancet settings og ændrer Boot til CD ROM som First Boot Device, tryk F10 for at gemme og genstart, så starter computeren fra Cd og du får de billeder frem som er i min guide, bare gør som der står i guiden og slet(delete) harddisken og opret en ny nfts partion, eller måske flere partioner

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 300 point
Dato : 03-02-09 19:26

Har du været i bios og sætte den til at boote fra CD/DVD ?

Hvis ikke så skal du først gøre det.

Læg cd'en i dit drev og genstart computeren.

Det er muligt at du bliver bedt om under opstart at trykke på en tast for at boote fra cd, og det gør du så.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 19:29

Citat
Når jeg sætter en XP i drevet
så genstarter du computeren og når den starter med XP i CD drevet så står der et kort øjeblik på skærmen: Tryk en tast for at starte fra CD, tryk på en hvilken som helst tast og Windows installationen starter, er det ikke allerede her det går galt ? For så behøver du ikke Gparted du kan slette og formatere med Windows XP CDen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-02-09 19:34

Du kan ikke formatere fra din CD fordi du siden sidste gang du brugte CD'en har hentet opdateringer. Løsningen er at slette alle opdateringer, for det gør jeg og så virker CD'en. Opdateringerne kan du se i tilføj/fjern programmer hvis du sætter flueben i vis opdateringer. Slet alle dem til Windows og så genstart. Husk at lægge XO CD*en i skuffen inden du genstarter.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 03-02-09 20:11

del c:\WINDOWS\system32\**/q

Læg den i notebook og gem som DELc.bat ///// eller andet navn.
Klik på den og dit system bliver nødt til at installere andet...

Kommentar
Fra : edison

Dato : 04-02-09 04:43

hmm. du har vel som du skriver, en gammel xp cd. og en sata harddisk monteret, ja så er det ikke sikkert at din xp cd kan finde harddisken, så skal du lige downloade driverne til den. og lægge driver på en diskette, og så når du booter med xp cd. mener jeg du skal trykke F6 instalere tredje parts driver.
og så er det bare at formatere. og instalere.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 04-02-09 10:23

Nu kan det være en af de mange andre har skrevet det samme men gad ikke læse det hele igennem.

Det du gør er:

1. Tjek om det er en sata disk i din pc for hvis ja så skal du have hentet en driver til den som SKAL ligge på en diskette ellers kan den ikke finde den.

2. Gå ind i din BIOS og tjek om din boot liste er sat til at starte med cd/dvd.

3. Start fra cd'en og tryk F6 ved starten hvor du ser en blå skærm hvis du har en sata disk. Ellers skal du bare lade den kører færdig.

4. Det første den som regel spørger om er om du vil reparere din nuværende Windwos installation og det vil du ikke så tryk på ESC.

5. Nu kan du så se dine partitioner og så vælger du bare den hvor dit Windows ligger på og trykker Enter for at installere og så kan du vælge om du vil formatere den og der vælger du bare en hurtig NTFS installation.

6. Det er ikke sikkert det er præcist sådan men det er ihvert fald noget lign.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 04-02-09 19:05

Når jeg forsøger at fjerne filer eller programmer får jeg beskeden ADGANG NÆGTET, kontakt administrator.
Jeg har glemt at fortælle der har været 4 brugere af computeren, altså med forskellige adgangskoder, er det der vanskelighederne ligger?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-02-09 19:17

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Kør f \disk ( du skal ha forstand på disse ting) Det sletter alt og du kan lægge nye ind

Kommentar
Fra : edison

Dato : 04-02-09 19:34

jeg siger bare "DU GODESTE" Hvis ikke nogle af disse råd der er bragt og brugt tid på. så ring til en ven. så svært er det altså ikke.....

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-02-09 19:36

--------------------------------------------------------------------------------
Citat
jeg siger bare "DU GODESTE" Hvis ikke nogle af disse råd der er bragt og brugt tid på. så ring til en ven. så svært er det altså ikke.....

Do kan jo ik fin u a det

Kommentar
Fra : edison

Dato : 04-02-09 19:42

for sidste gang....grrrrr

find ud af hvad dit bundkort heder, Åben kabinettet. kik på bundkortet. Læs.
Søg det på nettet.
Download sata driver. Gem på diskette. eller cd.
Start pc på xp cd.
tryk F6
instalere tredie parts driver
tryk på avancerede
slet partion
instalere windows.
Hvis dette ikke virker. søg hjælp et andet sted, ring til en ven, find en der kan. for så kan du ikke finde ud af det.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-02-09 19:44

Fattig >Booter du din computer op på cd/dvd drevet med XP-cd'en i drevet ????????????????????

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 04-02-09 19:44

.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-02-09 19:52

--------------------------------------------------------------------------------
for sidste gang....grrrrr

find ud af hvad dit bundkort heder, Åben kabinettet. kik på bundkortet. Læs. Til hvad
Søg det på nettet. Hvorfor
Download sata driver. Gem på diskette. eller cd.?????
Start pc på xp cd. Ja
tryk F6 ?
instalere tredie parts driver ?
tryk på avancerede
slet partion ?
instalere windows. ?
Hvis dette ikke virker. søg hjælp et andet sted, ring til en ven, find en der kan. for så kan du ikke finde ud af det. Ja brug en livline

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-09 19:56

Ja det er det han gør og den vil ikke starte, og han kan ikke få lov til at slette opdateringerne.

Fattig.

Det eneste du kan gøre at at tvinge CD'en til at starte og det kan du kun hvis du går ind i stifinder og finder windows mappe og så begynder at slette filer. Så ødelægger du windows og så vil den starte i CD skuffen.
Hvis du ikke kan slette på denne måde, så skal vi have fat i rettighederne som administrator.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-02-09 19:59

Granner dine piger fryser

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-02-09 20:24

Mener jeg har slettet omkring 100 hardiske og oprette dem igen med nye programer

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 04-02-09 20:36

Takker for alles deltagelse.
Så er det endelig lykkedes at få genindlæst xpén. Da jeg ikke er helt fortrolig med bios, men "stædig" var det der løsningen var.

Til jer ber bare synes at jeg er idiot eller bliver for utålmodige, lad være med at komentere på mine spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 04-02-09 20:38

Tak for svaret bentjuul.
Så lykkedes det endeligt.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-02-09 20:43

Du bliver aldrig idiot, du bliver nørt hvis du bliver ved, se og kom videre knækt