Formatering af c drev dur ikke
Fra : ingelein
Vist : 1128 gange
25 point
Dato : 11-01-08 01:08

Hej
Ja nu er jeg nået så langt at jeg formaterer min harddisk. Men da jeg skulle til at skrive ved A:\> kunne tastaturet ikke finde : (kolon). Da jeg langt om længe fandt ud af, hvor jeg skulle finde de ombyttede tegn, ville skidtet ikke acceptere den normale format c:, men fortalte mig at kommandoen var forkert. (Jeg har tidligere formateret harddiske), så jeg undrer mig. Hvad går der galt? 1. med tastaturet og 2. hvordan får jeg nu formateret skidtet?
Mange hilsner fra Ingeborg

Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-08 01:22

Forleden formaterede jeg min gode gamle computer, jeg husker ikke at jeg skulle skrive noget, det var Windows XP, når du starter på XP CDen så vælg ny installation, så kommer du til et vindue hvor du kan vælge at reparere eller lave en nyinstallering, den skriver hvad du skal gøre undervejs, du skal taste et bogstav og trykke Enter, men jeg bliver aldrig gode venner med Microsoft værktøj, undervejs fik jeg gjort noget forkert og Windows CDen kunne slet ikke bruge min harddisk, heldigvis har jeg Gparted den redder mig hver gang

Fra : jakjoe

Dato : 11-01-08 01:50

Hvilket system kører du med ?

http://support.microsoft.com/kb/255867/da til ME og 98
http://support.microsoft.com/kb/313348 til XP

mvh
jakjoe

Fra : Sunowich

Dato : 11-01-08 08:21

Førhen ku du skrive i dos promt..... formatc:/q.........og trykke enter
Men det er måske håbløst forældet ved det ikke

Hav en vellykket fredag
Fra SunoFisken Wanda

Fra : ingelein

Dato : 11-01-08 12:49

Hej o.v.n.
Jeg ved ikke om vi taler om det samme. Jeg skal ikke bare have fornyet min Windows installation, men have en ren harddisk. Er det det du har svaret på?
Mvh ingelein

Fra : ingelein

Dato : 11-01-08 12:52

Hej jackjoe
Tak for det - men de sider er allerede printet ud og jeg får ikke de samme resultater, som der står på http://support.microsoft.com/kb/313348. Men jeg giver ikke så let op - dog er det 3. og sidste dag jeg bøvler med det!.
Mange hilsner og tak - ingelein

Fra : ingelein

Dato : 11-01-08 12:54

Hej sunowich
Tak for rådet, Jeg kan da altid prøve, selvom jeg også har haft succes med den anden form for formatering da jeg kørte Win 98.
Ha' en god weekend - ingelein

Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-08 13:14

Ja det er det jeg har svaret på, selv om det ikke er så længe siden, så kan jeg selvfølgelig ikke lige huske bogstaverne du skal trykke, men den skriver på skærmen hvad du skal gøre, bare sig ja til Ny installation, længere fremme får du mulighed for at formatere drevet før installering, jeg går ud fra at det er XP vi snakker om

Fra : Eyvind

Dato : 11-01-08 13:25

Men ellers kan du slette din harddisk med:
Denne diskette:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
(skift+æ = :)
A:\>pm
enter
Nu kan du slette partitionner og bagefter installere forfra

eller
A:\>lowlevel
enter
Den vil lowformatere hele din HD (tager et par timer.)

eller denne CD
http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx
kan hentes her:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828
Vælg denne > gparted-livecd-0.3.4-11.iso

Fra : ingelein

Dato : 11-01-08 13:41

Hej o.v.n.

Jeg synes at jeg har kørt den der ny installation så mange gange uden at være stødt på en mulighed for formatering. Jeg kører Windows XP SP1. Jeg har jo prøvet at downloade SP2, men der var for lidt plads på disken til at den kunne installeres. Og så ved jeg faktisk ikke om den er installeret, idet den står opført i kontrolpanelet - men uden angivelse af hvor mange MB den fylder. Pladsen ude til højre er tom.
Mvh Ingelein

Fra : ingelein

Dato : 11-01-08 13:47

Hej Eyvind
Tak for svaret, som jo giver mange muligheder. Jeg vil prøve at finde en der kan gøre det af med min harddisk.
Jeg blev meget glad for din forklaring om hvor jeg kan finde de tegn, som ikke længere findes de normale steder - : tegnet blandt andet. Jeg havde fundet dem, ved at afprøve hele tastaturet - men at du kan fortælle mig at : ligger under shift æ - har beroliget mig. Nu ved jeg så at ikke hele skidtet er udu. (Jeg går ud fra at man kan se tegnenes placering i en ASCII tabel - men hvor finder jeg sådan en?)
Glæder mig til at prøve dine forslag.
Med venlig hilsen Ingeborg

Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-08 13:54

Jo læs grundig på skærmen, mens XP CDen kører du får mulighed for at formatere først, hver gang du du er på en side hvor du kan vælge, skal du skrive et bogstav og trykke Enter, du skal starte med at vælge Ny installation og næste gang også Ny installation, ellers gør som Eyvind skriver og brug Gparted, så er din disk ren og klar til en ny gang Windows, jeg brugte Gparted for en uge siden, det virker

Fra : ingelein

Dato : 11-01-08 13:54

Hej o.v.n.

Du skriver følgende:
heldigvis har jeg Gparted den redder mig hver gang Hm....... hvad mener du med Gparted?
partitioneret?
Jeg har jo kun de sølle 6 GB at gøre godt med. Så jeg ved ikke om det er en god ide at partitionere harddisken?
mvh Ingelein = Ingeborg

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 25 point
Dato : 11-01-08 13:58

Her er en guide lavet af helgec: http://www.helgec.dk/xp-install.html om XP installation

Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-08 14:01

At partionere harddisken er at indrette disken i et filsystem som skal bruges af computeren, hvis ikke en harddisk er partioneret kan den ikke bruges, Gparted er et gratis partions værktøj, den skal hentes på internettet og brændes på en cd, så skal computeren startes med CDen i, men læs vores guide, se oppe i Eyvinds indlæg, den med tippet

Fra : refi

Dato : 11-01-08 14:04
Fra : refi

Dato : 11-01-08 14:04
Fra : refi

Dato : 11-01-08 14:05

Hov.......

Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-08 14:07

På min nyinstallerede Windows XP, fylder mappen Windows 2,7 GB oveni det kommer mappen Programmer 675 MB der er også Documents and settings 89 MB, det burde kunne puttes ind på dine 6 GB

Fra : Eyvind

Dato : 11-01-08 16:23

Jeg har en harddisk til min Compaq E500 (600 Mhz) som kører med XP og office 2000
Den har to partitioner lavet med Gparted og den ene partition bruges til backup af systemet. Hvis man ikke er kendt med partitionering er det en god idé at vente med at lave partition nr. 2 - til efter installationen.

Fra : ingelein

Dato : 11-01-08 17:28

Hej
og tak for alle de gode tips og råd som er kommet. - Men jeg får ikke længere e-mails om at der er kommet nye meddelelser til mit spørgsmål. Er systemet sådan at man kun får emails på de første svar?
Jeg kan åbenbart stadigvæk ikke finde ud af Kandu systemet. - Men det lysner vel en gang.
Pt. har jeg formatereret og er næsten færdig med at installere Windows - så det går da fremad.
Tak - fra Ingelein -Ingeborg

Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-08 18:12

Kandu mail går og kommer, deres mailserver virker vist ikke her i 2008, Kandu er såmænd ikke så svært når først du kender det, du har 6 åbne spørgsmål, hvis det er samme computer du snakker om i alle spørgsmål, så bør du acceptere et svar eller hvis det var helt intetsigende og hen i luften, de svar du har fået så annulere spørgsmålet, du har begge muligheder i dine spørgsmål, når du lukker dine spørgsmål, får du også lidt flere spørgepoint som du siger at du mangler, og vi ved ar spørgsmålet ikke er aktuel mere.
Fik du USB 2 kortet til at virke, før du begyndte formateringen ?

Fra : ingelein

Dato : 11-01-08 19:59

Hej til alle
Tak for hjælpen, I har alle hjulpet mig videre. Jeg har fulgt anvisningerne på http://www.helgec.dk/xp-install.html og har også været i kontakt med Helge, som bare kan det der. Vi har både sat mit netværk op så jeg kan køre den externe harddisk som delt harddisk via den trådløse router.- og kan returnere i hvert fald hub med ekstern strøm til butikken. Nu tror jeg dog at jeg har fået nok PC snart, for jeg cykler rundt for at downloade Windows xp SP2. Men tror I at jeg kan finde en ganske almindelig tilgængelig download version? Nix. Måske skal jeg bare holde pause nu.
Anyway tak for hjælpen - det var en drøj omgang

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 11-01-08 20:12

Tak for svaret o.v.n..
Takket været HelgeC's kyndige svar og anvisninger er jeg godt på vej med at geninstallere og har endda fået løst mit problem med den externe harddisk. Et godt råd var det også at lukke for de automatiske Windowsopdateringer, som efterhånden havde taget min PC's lille harddisk i besiddelse. Formateringen blev gennemført uden partitionering af harddisken. Der er jo ikke meget at dele ud af - set med tidens øjne. Som kuriosum kan jeg nævne at jeg har en 15 år gl. Compaq - lille og sammenbygget sød ting, som ialt har 420 MB harddisk - store sager dengang!. Den bruger jeg til min elektroniske strikkemaskine sammen med et program, som hedder DesignaKnit. Programmet kører på en CD - men med det gamle 16 - bit system.
Tak til alle - nu må jeg vel samle points - Ingelein

Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-08 20:46

Tillykke med at det lykkedes for dig, som du kan se er Kandu et forum hvor du kan få hjælp eller nogen kender et andet sted hvor du kan få hjælp, god weekend
Service Pack 2 kan du hente her:
ftp://ftp.sdu.dk/pub/microsoft/xpsp2/dk/WindowsXP-KB835935-SP2-DAN.exe
kopier ovenstående linje op i adresselinjen og tryk ok

Du har følgende muligheder