/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan man omdøbe systemdrev?
Fra : tina84
Vist : 782 gange
100 point
Dato : 20-08-07 16:47

Har installeret win XP på en helt ren computer, men den har lavet C drev om til I, og et flytbart drev hedder C?

Eller er det forfra igen?

Tina

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 20-08-07 16:50

Det hurtigste er forfra igen

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 20-08-07 16:51

Fordi det er ikke sådan lige at omdåbe et drev hvor der ligger et system drev på, det kan give problemer

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-08-07 17:16

Prøv at pille flytbart af, du må have den på under install, siden den hedder c: Hvis den ikke flytter sig selv ved at pille af, og Hvis det er sata flytte rundt så, hvis det ikke hjælper så ----- Det er en ommer

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 20-08-07 19:04

Hvornår bliver det bestemt hvad et drev skal hedde? Kan slet ikke huske at der stod I noget sted.

Tina

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 20-08-07 19:07

Den tildeler automatisk bogstavet c for det første partion

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 20-08-07 19:15

Hmm, det var jo det den ikke gjorde?
Har lige brugt Boot & nuke, starter med at boote på XP oge den installere?

Tina

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 20-08-07 19:20

gå ind i denne computer, højreklik på drevet og tryk omdøb??? hvis du vil ændre bogstavet skal du gå ind i computeradministration(under administration i kontrolpanel), dishåndtering, højreklikke på drevet og klikke "skift drevbogstav og sti..."

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 20-08-07 19:41

Har prøvet, kan ikke omdøbe systemdrev.

Tina

Gør bare forfra så.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-08-07 19:58

Jeg har pgså haft en hd hvorpå der var 3 partitioner. Efter en ny rem install af XP Pro kom drevet sørme til at hedde E: og hvorfor ved jeg ikke. Det var ikke det jeg installerede på men det var som om de lige bytte drevbogstav. Det fungere dog udmærket alligevel. Jeg stillede faktisk næsten det samme spørgsmål dengang uden at jeg egentlig fik et helt korrekt svar.

Her er mit spørgsmål fra dengang.

http://www.kandu.dk/Spg71995.aspx

måske du kan drage nytte at de svar

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-08-07 21:05

Det bedste er, som arlet siger, at installere maskinen helt på ny.
Jeg ved faktisk slet ikke, om det overhovedet på nogen måde er
muligt at omdøbe systemdrevet, men det vil heller ikke være nogen god idé, da det jo
Citat
kan give problemer

Windows vil simpelthen ikke kunne finde ud af, hvor dens filer ligger, og vil sikkert
gå helt i kage. Installér maskinen på ny, det vil være det bedste.

//Kettedk

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-08-07 08:42

Du kan ikke via Windows ændre systemdiscens avn.
Til gengæld kan det lade sig gøre med nogle betalingsprogrammer.
Jeg bruger f.eks.
PartionMagic
eller
Paragon HardDiscManager
Mon ikke den sidste var på en af Komputer for alles CDer for nogen tid siden som gratis udgave?
leob

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 21-08-07 09:26

Har lige fundet ud af, at min gamle HD, som nu er extern HD, kommer til at hedde C: når jeg sætter den i via USB.

Besluttede at starte forfra og boote med min xp, men ender med samme problem som før:
http://www.kandu.dk/Spg108080.aspx

Kan nogen forklare hvorfor den ændre bogstav, er der noget galt med min opstart/opsætning?

Tina

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-08-07 09:35

Hvad med at pille den eksterne fra inden du genindstallerer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 09:35

Citat
Har lige fundet ud af, at min gamle HD, som nu er extern HD, kommer til at hedde C: når jeg sætter den i via USB.

Logik for burhøns, da du ikke har noget drev C på maskinen bliver den tildelt første bogstav....

Du har lavet en fejl da du installerede - sikkert at din usb-disk allerede var sat til og hed C....

Du skal installere win på ny (incl. ny partition) eller minimum en formatering af din interne disk så du kan få harddisken til at hedde C.....

Den har et forkert bogstav fra START og det ændrer sig ikke blot ved at installere påny....

Citat
Besluttede at starte forfra og boote med min xp, men ender med samme problem som før

Ja - du har bare installeret på det drev der i forvejen havde forkert bogstav - det bliver IKKE ændret ved du installerer på ny....

Formatering eller ny partition....
USBdrevet ændrer sig selv når den senere bliver koblet på.

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 21-08-07 09:51

Hmm..
Citat
Du har lavet en fejl da du installerede - sikkert at din usb-disk allerede var sat til og hed C....

Den var pillet fra?

Citat
Formatering eller ny partition....

Det er jo det jeg vil, men det virker ikke rigtig, xp vil ikke, Gparted går i sort og Partion magic skriver godt nok C: men når xp starter hedder drevet I.

Tina

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 09:59

Citat
Det er jo det jeg vil, men det virker ikke rigtig, xp vil ikke

Hvad vil XP ikke ?????

Når du lægger CDen i bliver du da spurgt HVOR (på hvilken partition) du vil installere.....Og om du vil lave en nyinstallatin (formatering)....

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 21-08-07 10:28

vender lige tilbage..

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-07 11:57

Citat
Det er jo det jeg vil, men det virker ikke rigtig, xp vil ikke, Gparted går i sort og Partion magic skriver godt nok C: men når xp starter hedder drevet I.

Der må du kunne sætte den til aktiv/primær partion, står ikke som aktiv/primær vil jeg tro, derfor bliver externe foretrukket ned lavere bogstav "den står nok som aktiv/primær"

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 21-08-07 12:23

Xp vil ikke som jeg:
Citat
Kan godt boote og alt det der, kommer til hvor jeg kan slette partision, kan se at der er den gamle xp, vælger derfor at slette partisionen. Det kan så ikke lade sig gøre, skrive at der er vigtige installationfiler mm. Vælger så at installere ny xp oven i, skriver så at der ikke kan være 2 windows mapper, derfor slettes det gamle og alle mine data vil gå tabt.
Det sker bare ikke, når xp er færdig installeret, mine dokumenter mm ligger der stadig og det er som om der er for mange mapper under documents and settings.

Citat
Der må du kunne sætte den til aktiv/primær partion, står ikke som aktiv/primær vil jeg tro, derfor bliver externe foretrukket ned lavere bogstav "den står nok som aktiv/primær"

Du har sikkert ret, men hvordan gør jeg det, xp vil slet ikke slette partion?

Tina

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 12:31

Citat
Det kan så ikke lade sig gøre, skrive at der er vigtige installationfiler mm

Det er blot en advarsel om at du er ved at slette dit styresystem....
Den blæser du på

Citat
Vælger så at installere ny xp oven

Der er din fejl - nu får du SAMME drevbogstav....

Citat
Det sker bare ikke, når xp er færdig installeret, mine dokumenter mm ligger der stadig og det er som om der er for mange mapper under documents and settings.

Ja - nu har du 2 windows en old (windows0) og den nye - det går ikke......

Du SKAL lave den partition fra starten og lade den formatere....

Men husk - ALT hbad der ligger på drevet forsvinder - så skal noget gemmes er det inden.....

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 21-08-07 12:37

Til refi

Citat
Det er blot en advarsel om at du er ved at slette dit styresystem....
Den blæser du på

Kan kun trykke enter, fåe altså ikke mulighed for at blæse på det og så er vi tilbage til der hvor man kan oprette og slette partion, jeg kan bare ikke slette partion, men kan godt install oven i, det virker jo bare ikke.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-07 12:44

Det kan ikke passe - selvfølgelig kan du slette partitionen.....

Så er det fordi du ikke STARTER op på CDen men bare lægger den i....

Genstart.....Med CDen i....

Er bootrækkefølgen ikke rigtig skal du i bios og ændre den så CD-rom er først....

Godkendelse af svar
Fra : tina84

Dato : 21-08-07 13:19

Tak for svaret refi.

Ser ud til at det duer nu, men har altså ikke gjort det anderledes

Men C: hedder C:

Tina

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 13:22

Hovedsagen er da at det lykkedes.....

Selv tak.....