/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Forkert drevbogstav.
Fra : Fijala
Vist : 533 gange
200 point
Dato : 06-08-05 09:44

Jeg har en 120GB harddisk som jeg har partioneret med Xp cden. Jeg ville bruge de første 30GB til styresystem og gjorde så det inden installation af XP. Det fungerer perfekt med er blevet tildelt drevbogstav E. istedet for C. (Jeg har i forvejen en 120GB harddisk på D). De resterende 90GB har så fået drev bogstav C. Den formaterede jeg så efterfølgende i diskhåndtering. Drev bogstav C lader sig ikke ændre, jeg får at vide at jeg ikke kan ændre bogstav på en systemdisk.

Hvad har jeg gjort forkert.

Jeg troede at det gik helt af sig selv når jeg startede med XP cd-en og lagde sturesystem på, at det så aut. ville blive C.

Alt fungerer perfekt, med det er ikke optimalt med styre system på E, og så backup på C.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 06-08-05 10:08

Hej i Xp kan du ændre det gå til "kontrulpanel" / "administration" / "computeradministration"
derinde går du til "lager" / "diskhåndtering" højerklik og vælg skift drevbogstav.
men det er nu ligemeget hvilket drev styresystemet ligger på.
jeg ved heller ikke om systemet brokker sig over at få skiftet drev bogstav,
men prøv det.
mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 10:13

Som jeg skrev får jeg ikke lov til at skifte C. bogstavet og nej systemet brokker sig ikke. Pc-en har nu kørt i 2 mdr. uden brok.

Det svar jeg søger er hvorfor den har tildelt bogstaver som den har????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 10:16

Grunden til at jeg synes det er uheldigt at styresystem ikke ligger på C: er at hvis man fx. skal installere et eller andet eller rette en ting, kommer de fleste programmer op med at styresystem ligger på C: og hvis man ikke lige er vågen og bare klikker - fortsæt - så ups. så blev det installeret på en forkert disk.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 06-08-05 10:23

det har noget med hvilken partion på drevet du har instaleret den på 0 eller 1
i dit tilfælde har du instaleret den på partion 1

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-08-05 10:27

Jeg mener du kan rette det med programmet Partition magic ...jeg er dog ikke helt 100%

http://www.symantec.com/partitionmagic/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 06-08-05 10:32

det kan han ikke, hvis han ikke kan med det der er i Xp så kan han heller ikke med Partition magic,

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 10:39

Jeg har som sagt en 120GB disk der ikke var partitioneret, som sad som slave på sekundær idekabel (til backup). Da min 30GB disk til styresystem blev ustabil tog jeg så denne 120Gb og bruger den som 2 diske, en på 30 og en på 90GB. Jeg har selvfølgelig flyttet den over som master på primær kabel. I med xp cd-en og vælger ny installation - hvilken disk der skal bruges og laver en partition på 30gb og formaterer denne og installerer XP.
Hvordan kan jeg vælge en anden partition fra starten af.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-08-05 11:03

Hejsa

hvis du vil have din hdd på 120gb som henholdsvis drev c, d,e, og din ekxtra din som f.eks f,
er det nemmeste at vente med at tilslutte hdd til du har installeret xp og har op oprettet samt tildelt og
formateret d, e, på din 120 hdd.

som standard hvis du ikke opretter partitioner under install af xp på f.eks din 120gb hdd
vil de fysiske harddiske få tildelt efterfølgende drev bokstaver (d:)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:06

Det var jo lige netop hvad jeg ikke gjorde. Jeg var jo selvfølgelig nødt til at lave en partition til XP og så nix weiter

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 11:08

Fijala
mit forslag er konverter det hele til 1 stor hd med PM og så start igen med at lave en extended disk
tag også en kigger på din boot.ini som skal ligge i roden af dit boot HD
der kan du rette hvor win evt skal starte fra.

Mad_Nuser det er ikke alt windowsxp kan derfor er man nødt til at have extra programs for that

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:14

technet.

Nu tror jeg ikke jeg vil til at lave det hele om igen med ny install, da det jo virker perfekt det hele, men jeg undrer mig bare over hvorfor bogstavet er blevet tildelt som det er. Jeg synes jo ikke jeg har fået et valg under partitionen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-08-05 11:17

"Hvordan kan jeg vælge en anden partition fra starten af."

opret f.eks en partion på 90gb og en på 30gb kig nøjre efter hvilke drev bokstaver xp laver
hvis det ikke er det rigtige drevbokstav som får f.eks 90gb så slet partttion(er) igen og opret igen
når der er på plads så skal du være opmærksom på hvilket drev som er márkeret.
det drev som er márkeret vil xp blive installeret på.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:21

dk

jeg oprettede jo netop kun en partition på 30gb og installerede på den. Da så alt var oppe at køre gik jeg ind og lavede den resterende del af disken 90gb i diskhåndteringen og der tildelte den efter endt partion de famøse drev bogstaver.

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 200 point
Dato : 06-08-05 11:30

Fijala . du skal ikke installere alt igen men du skal konvertere ( lave om til 1 stor HD) og så lave en ny partition
extended og så en logic på den extended

jeg tror det er fordi din partion 30 gb var den der var sat til aktiv som boot da du install win
og det er det du skal lave om på.

ang:boot.ini
http://svein.hjem.wanadoo.dk/Indhold/Tips/boot.ini.htm
http://www.supportweb.dk/support/vis_tip.asp?id=34

men ellers er der masse sider om boot.ini på nettet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-05 11:35

Den første partition du laver med XP (fra tom HD) bliver til C:
win 2000 og XP kan godt ligge alle andre steder end C:
Også ude på extended partition.
Men 2000 og XP finder sig ikke i at få nyt drevbogstav sådan uden videre.
Den bedste måde at indstallere Xp er at lave een partition på den størrelse som der er behov for.
Så er det nemmere at jonglere med resten af HD.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:35

technet

min 30Gb står netop som "boot" og min 90gb til "system"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:39

ja Eyvind jeg gjorde netop som du skriver og jonglerede bagefter med resten. men alligevel blev det forkert.

technet.

boor.ine er jeg ikke skrap i og har aldrig prøvet dette før, kan jeg lige få den på "dansk"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:40

Er nødt lige at rende et ærinde, vender tilbage

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-08-05 11:20

technet

jeg sidder her og ryster på hovedet, da dette med boot.ini er for meget for mig.
I min rod på min boot disk har jeg ikke en boot.ini og jeg har sat prik i vis skjulte filer og mapper i mappeindstillinger

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-05 08:20

Tak for svaret technet. jeg har ikke fået gjort noget ved detendnu og er ikke blevet umiddelbar klogere på hvorfor det er sket som det er sket. Men en dag så sætter jeg mig ned og læser dine links igennem og finder ud af det.