Browser
stl_s 3840
arlet 2470
URLs uden www?
Fra : Toke Nørby

Dato : 03-09-11 07:12

Så vidt jeg husker SKULLE man altid (i gamle dage) have www foran
domain-navnet når man indsatte det i sin browser. Fx
http://www.begtrupvig.dk/
I nogle tilfælde indsatte browseren selv www, hvis man ikke skrev det
foran domain-navnet.

Nu ser det ud til at http://begtrupvig.dk/ virker fint uden www og
browseren sætter ikke www ind.
..
Hvad er det, der gør, at www nu er overflødig? Ligger det hos udbyder
eller i browseren? Er ens for FF og IE.

Eller bør man vedblive at have www med i URLen?
Mvh
Toke
--
Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om Ejnar Olsen og Søllestedmærkerne

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-09-11 07:41

Toke Nørby skrev:

>Hvad er det, der gør, at www nu er overflødig?

www er et subdomæne, der kunne lige så godt have stået klausole

>Ligger det hos udbyder eller i browseren?

Det ligger ved dns udbyderen

>Eller bør man vedblive at have www med i URLen?

min holdning kan du sikkert gætte dig til ved at kigge på min signatur

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-09-11 07:58

Den 03-09-2011 08:12, Toke Nørby skrev:
> Så vidt jeg husker SKULLE man altid (i gamle dage) have www foran
> domain-navnet når man indsatte det i sin browser.

Nej, det har man aldrig skullet. Det afhænger af
opsætningen, som Ivan Klattrup skriver.

> I nogle tilfælde indsatte browseren selv www, hvis man ikke skrev det
> foran domain-navnet.

Det er fordi, nogle browsere (fx Firefox) er lidt smartere
end andre. Hvis du skriver en adresse uden w'er, og den
adresse ikke findes, prøver de at tjekke, om adressen findes
med w'er. Andre browsere sender dig i stedet direkte til en
fejlside, så du selv må prøve med w'er.

> Hvad er det, der gør, at www nu er overflødig? Ligger det hos udbyder
> eller i browseren? Er ens for FF og IE.

Jeg ved ikke med de seneste par versioner af IE, men
tidligere versioner gav en fejlside i stedet for at prøve
med w'er.

> Eller bør man vedblive at have www med i URLen?

Jeg har aldrig brugt w'erne. Heller ikke på min første side
tilbage i 96/97.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-11 03:21

On 2 Sep., 23:12, Toke Nørby <Toke.No...@Norbyhus.dk> wrote:
> [...]
> I nogle tilfælde indsatte browseren selv www, hvis man ikke skrev det

Det er fordi din udbyder har lavet en 302 redirect sådan at indholdet
kan læses fra begge adresser, både med og uden www. En 302 gør, at
adressefeltet ikke skifter, og af samme grund er det blevet udskældt i
forbindelse med SEO. Problemet er, at samme indhold ligger på to
adresser, som så at sige konkurrerer med hinanden i søgemaskinen. Det
kan også være et problem ved brug af cookies, at samme indhold ligger
med to indgange.

Hvis du bruger et serverside sprog eller htaccess, kan du selv lave en
301 redirect til enten med eller uden www. Det vil gøre, at man
automatisk føres videre til den rigtige adresse, og at adressefeltet
skifter.
..
> Hvad er det, der gør, at www nu er overflødig? Ligger det hos udbyder
> eller i browseren? Er ens for FF og  IE.

www er ikke overflødigt. Man kan have flere underdomæner, og rent
teknisk kan det være et problem, hvis man sætter sin side op uden
underdomæne. Måske ikke så meget som privatperson, men som firma eller
lidt større organisation, hvor man gerne vil have undersomæner til
forskellige services.

Jeg er ikke god til den tekniske side, men jeg vil foreslå, hvis du
vil vide mere om det, at du spørger om det i dk.edb.internet.webdesign
eller evt. dk.edb.internet.webdesign.serverside.

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 03-09-11 04:05

Du kan læse om det her : http://en.wikipedia.org/wiki/WWW#WWW_prefix

www et subdomain og er ikke nødvendigt at bruge.
Lidt ligesom det ikke er nødvendigt at taste +45 når du skal ringe til
en telefon i danmark. Men du kan godt.

Jeg tror www bruges for at så kan man lettere se at der er tale om en
hjemmeside ud fra adressen.
ftp.begtrupvig.dk kunne så bruges til FTP adgang.
forum.begtrupvig.dk kunne så bruges hvis du havde et forum på din
hjemmeside.

Men selve domainnavnet er begtrupvig.dk og det er så vidt jeg ved slet
ikke nødvendigt at bruge subdomainer.

> [...]
> I nogle tilfælde indsatte browseren selv www, hvis man ikke skrev det

Det vist bare noget du tror at man skulle men ja det var vist det der
var mest brugt.
Det kommer an på hvordan serveren er opsat hvad det virker og ikke
virker.

> Nu ser det ud til athttp://begtrupvig.dk/virker fint uden www og
> browseren sætter ikke www ind.

Så er det fordi din serveren er sat op til at begge dele virker.

> Hvad er det, der gør, at www nu er overflødig? Ligger det hos udbyder
> eller i browseren? Er ens for FF og  IE.

Det har vist altid været valgfrit om man vi bruge www eller ej på
serveren.
Men ja browseren kan godt gætte sig til at du måske har glemt at
indtaste www.
Ligesom den kan gætte sig til at hvis du skriver google så mener du
måske www.google.com
Ligesom den kan gætte sig til at du nok mener http://www.google.com/

> Eller bør man vedblive at have www med i URLen?

Kommer an på hvordan serveren er opsat.

Men i langt de fleste tilfælde laver folk nok serveren så den viser
det samme med eller uden www fordi andet ville nok forvirre brugerne.

Jeg har valgt at bruge http://scootergrisen.dk som min adresse når jeg
laver links og sådan.
Hvis man besøger http://www.scootergrisen.dk så omstilles man
automatisk til uden www.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-09-11 13:07

scootergrisen skrev den 03-09-2011:
> [...]
> ftp.begtrupvig.dk kunne så bruges til FTP adgang.
> forum.begtrupvig.dk kunne så bruges hvis du havde et forum på din

Mon ikke www er et levn fra da "World Wide Web" begyndte at slå igennem
for ca. 20 år siden.

http://da.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : scootergrisen

Dato : 03-09-11 11:00

> Mon ikke www er et levn fra da "World Wide Web" begyndte at slå igennem
> for ca. 20 år siden.

Jeg ved det ikke men man kan kan da sige at hvis nu man skriver www.hej.dk
så ved mange at der er tale om en hjemmeside.
Men hvis man skriver hej.dk så er der måske nok en del som ikke
forstår at der er tale om en hjemmeside adresse.

Men det sjovt det skal være så besværligt at sige www. Faktisk mere
besværligt end at sige det som det er forkortelse for.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-09-11 18:25

scootergrisen skrev:

>Jeg ved det ikke men man kan kan da sige at hvis nu man skriver www.hej.dk
>så ved mange at der er tale om en hjemmeside.

problemet er bare at der er programmel der siger at der så ikke er nogen
url når der ikke skrives http:// men kun www.

Det har i hvert fald tidligere været sådan i slrn

>Men hvis man skriver hej.dk så er der måske nok en del som ikke
>forstår at der er tale om en hjemmeside adresse.

Det er så 100 % sikkert også dem der ikke har noget som helst at bruge det
til

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 03-09-11 11:30

Man kan sige at hvis man er et firma så er det måske nok bedre at
kunne skrive www.firmanavn.dk også vel næsten alle ligesom hvad det
handler om.
Så på den måde er det en fordel at bruge www da det kan hjælpe
kunderne.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-09-11 18:44

scootergrisen skrev:

>Så på den måde er det en fordel at bruge www da det kan hjælpe
>kunderne.

næ, for dem der ikke ved hvad det er uden www ved alligevel ikke hvad det
er med www

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-09-11 21:46

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

>Så vidt jeg husker SKULLE man altid (i gamle dage) have www foran
>domain-navnet når man indsatte det i sin browser. Fx
...snip

Mange tak, d'herrer. Det var lærerigt og jeg blev meget klogere. Jeg
skal nok se på den foreslåede hjemmeside med forklaring. Min viden er
ret mangelfuld mht. subdomæner og redirect.

Jeg har haft min hjemmeside på www (!) faktisk siden 15.08.1995 på min
gamle arbejdsplads http://www.au.dk/ og jeg skiftede først i februar i
2011 til en alm. betalingsudbyder, da det blev bestemt ovenfra, at
alle emeritus-gratisterne, som hidtil med universitets velsignelse
havde private hjemmesider, nu skulle smides ud. Det betød nu ikke
noget overhovedet, da flytningen til en alm. udbyder heldigvis var
umærkelig - det var forbavsende let at skifte, syntes jeg.

Jeg har i dag talt med min kollega, der styrede webserveren på min
gamle arbejdsplads og han siger, at min fornemmelse var rigtig: Vi
skulle bruge www - i mit tilfælde http://www.fi.au.dk/ og her dur
http://fi.au.dk/ ikke. Tilsvarende med http://www.begttrupvig.dk/ som
også lå på vores gamle webserver. Her kunne man ikke, som jeg kan nu,
bruge http://begtrupvig.dk/ af den grund, som Ivan har forklaret "Det
ligger ved dns udbyderen".

Og det gør det hos min nye udbyder unoeuro.com. Det er så den
"redirect", som Rune siger, at udbyderen har lavet - det havde vi blot
ikke "i gamle dage".

Men jeg ville blot være 100 % sikker på, at det (nu) var ligegyldigt
hvad man skriver, da ens udbyder har taget højde for det.

Tak igen! Fint!
Mvh
Toke