Skrifttyper i Firefox.
Fra : Tove Krieger

Dato : 30-08-11 14:12

Jeg har IE9 som min standardbrowser, fordi den er jeg vant til, og er
rimeligt godt tilfreds med den.

Jeg har også Firefox installeret, men der er et (for mig) stort problem med
den, og det er de bittesmå skrifttyper den vises på alt hvad jeg går ind på
af sider. Jeg vil gerne have gjort skrifttyperne større, for ellers er det
næsten umuligt at læse hvad der står, men da der ikke er problemer med alt
andet jeg går ind på ellers i IE9, så er jeg ikke interessere i at ændre
skrifttypestørrelsen generelt. Det er *kun* Firefox der driller.

Det undrer mig også, at når jeg er på min netbank på Internet Explorer, kan
jeg ikke når jeg er inde på min budgetkonto udskrive de vedhæftede filer
(d.v.s. regnskabsopgørelser o.l.), når jeg trykker på papirclipsen der
indikerer den vedhæftede fil. Der popper ganske vist et vindue op, men det
er fuldstændig blankt uden antydning af skrift overhovedet. Har spurgt
Danske Bank's support, men han foreslår at jeg bruger Firefox til min
netbank, og kunne ud over det ikke give nogen forklaring på, hvorfor IE9
opfører sig så mærkeligt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-11 14:18

Tove Krieger skrev:

> Jeg har også Firefox installeret, men der er et (for mig) stort problem med
> den, og det er de bittesmå skrifttyper den vises på alt hvad jeg går ind på
> af sider.

(med engelske betegnelser:)

Tools - Options - Content:
Bag boksen til at angive fonten, er der en boks mere til at sætte
størrelsen. Jeg bruger 15, men det kommer an på dine øjne og
skærmen.

Hvis du vælger Advanced, kan du finde nogle mere specifikke
valgmuligheder.

Effekten kan ses med det samme når du har trykket OK.

--
Bertel

Fra : scootergrisen

Dato : 30-08-11 09:52

I Firefox kan du ændre størelsen på skiften ved at holde CTRL knappen
inde også trykke på + eller - for at skifte størrelse.
Hvis du vil tilbage til normal størrelse så trykke du CTRL og 0

Ellers kan du gøre det oppe i menuen View -> Zoom

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-08-11 20:57

In news:0ab7186a-5071-475f-aa2e-330b865feaa9@i9g2000yqk.googlegroups.com,
scootergrisen <scootergrisen@gmail.com> typed:
> [...]
> Hvis du vil tilbage til normal størrelse så trykke du CTRL og 0
>
> Ellers kan du gøre det oppe i menuen View -> Zoom

Tusind tak, også til Bertel. Nu har jeg da fået lidt styr på det, men jeg
kan altså bedre lide IE. Det er sikkert bare et spørgsmål om tilvænning med
Firefox, så den vil jeg da stadig bruge når IE kringler.

Fra : scootergrisen

Dato : 31-08-11 07:59

> Tusind tak, også til Bertel. Nu har jeg da fået lidt styr på det, men jeg
> kan altså bedre lide IE. Det er sikkert bare et spørgsmål om tilvænning med
> Firefox, så den vil jeg da stadig bruge når IE kringler.

Der findes også andre browsere du kan prøve.
Opera, Safari, Chrome.

Du kan downloade dem her :

http://www.opera.com/download/
http://www.apple.com/dk/safari/download/
http://www.google.com/chrome

Du kan jo prøve allesammen og se hvad du bedst kan lide hvis du vil.

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-08-11 16:02

In news:7be7a1f3-6484-414b-97bb-47c8b3029942@fd21g2000vbb.googlegroups.com,
> [...]
> http://www.apple.com/dk/safari/download/
> http://www.google.com/chrome
>
> Du kan jo prøve allesammen og se hvad du bedst kan lide hvis du vil.

Mange tak for det. Jeg kan da i det mindste kigge på dem, men jeg beholder
nok IE9 selvom den godt en gang imellem er møgirriterende.

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-09-11 09:52

Tove Krieger skrev den 30-08-2011 15:11:
> Jeg har også Firefox installeret, men der er et (for mig) stort problem
> med den, og det er de bittesmå skrifttyper den vises på alt hvad jeg går
> ind på af sider.

Hvis Firefox adressefelt, søgefelt og menuer også er for små, kan du
installere:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/theme-font-size-changer/
Klik derefter på den ny ikon for neden. Så vises et vindue, hvor
skriftstørrelsen kan ændres.

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-09-11 19:36

In news:4e5f47c7$0$306$14726298@news.sunsite.dk,
Jens Jensen <a@a.invalid> typed:

> [...]
> https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/theme-font-size-changer/
> Klik derefter på den ny ikon for neden. Så vises et vindue, hvor

Jeg kan ikke hente filen. Man skal opgive hvilket program der skal åbne den,
så det har jeg opgivet igen. Ellers tak for hjælpen.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-09-11 19:46

Tove Krieger skrev den 01-09-2011:
> In news:4e5f47c7$0$306$14726298@news.sunsite.dk,
> Jens Jensen <a@a.invalid> typed:
>
> Jeg kan ikke hente filen. Man skal opgive hvilket program der skal åbne den,
> så det har jeg opgivet igen. Ellers tak for hjælpen.

Hvis du åbner linket i Firfox og klikker på den grønne knap "+ Add to
Firefox" begynder den vel at indstallere programmet i løbet af et par
sekunder.

Alternativt kan du jo bare vælge Firefox når den spørger om hvilket
program der skal åbne filen.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-11 20:03

Tove Krieger skrev:

> Jeg kan ikke hente filen.

Åbn Firefox. Vælg menupunktet Tools - Add-ons. (Værktøj -
Tilføjelser?)

Der åbnes en side med en søgeboks øverst til højre. I boksen
skriver du "theme-font-size-changer". Når du så aktiverer Søg,
kommer der en bjælke med den ønskede Add-on. Der kan du vælge
"More" og læse, eller "Install".

--
Bertel

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-11 20:17

In news:4e5fd6d2$0$302$14726298@news.sunsite.dk,
Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> typed:

> [...]
> skriver du "theme-font-size-changer". Når du så aktiverer Søg,
> kommer der en bjælke med den ønskede Add-on. Der kan du vælge

Jeg valgte at prøve dit forslag, men jeg synes at Firefox er så bøvlet at
jeg tror jeg opgiver. Filen blev godt nok downloadet, men efter hvad jeg kan
se er det kun en "trial version", og så kan det jo være lige meget. Under
alle omstændigheder mange tak for hjælpen. Jeg vil bruge CRTL+ næste gang
jeg undtagelsesvis bruger Firefox.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-09-11 20:25

Tove Krieger skrev den 02-09-2011:
> Jeg valgte at prøve dit forslag, men jeg synes at Firefox er så bøvlet at
> jeg tror jeg opgiver.

Vanens magt er stor... Når jeg har været tvunget til at bruge Internet
Explorer har jeg ofte, grundet de manglende mulighedder, følt det som
et alvorligt handicap.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-09-11 21:38

Tove Krieger skrev den 01-09-2011 20:36:
> Jeg kan ikke hente filen. Man skal opgive hvilket program der skal åbne
> den, så det har jeg opgivet igen. Ellers tak for hjælpen.

Det er nok fordi, du har brugt IE9. Hvis du kopierer linken ind i
Firefox´s adressefelt, starter knappen som en blå downloadknap og så
skifter den til en grøn installationsknap. Så er det bare at trykke på
den grønne knap. Så vidt jeg husker skal Firefox genstartes derefter.

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-11 20:18

In news:4e5fed3a$0$312$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> skifter den til en grøn installationsknap. Så er det bare at trykke på
> den grønne knap. Så vidt jeg husker skal Firefox genstartes derefter.

Mange tak for hjælpen allesammen.

Fra : scootergrisen

Dato : 03-09-11 04:14

> Vanens magt er stor... N r jeg har v ret tvunget til at bruge Internet
> Explorer har jeg ofte, grundet de manglende mulighedder, f lt det som
> et alvorligt handicap.

Noget af det jeg mindst kan lide ved internet explorer er alle de
spørgsmål og beskeder der popper op.

"Din computer er i fare"
"Er du nu helt sikker på at du vil..."
"Vi anbefaler at du vælger dette..."
"Noget indhold er deaktiveret på grund af dine
sikkherhedsindstillinger"
"Dine sikkerheds indstillinger bringer din computer i fare... klik her
for at rette det"

Næsten altid ønsker jeg en indstilling som er det modsatte af det
anbefalede.

Også er det den mest besværlige browser at downloade og opdatere.

For ikke at nævne hvor dårlig browseren er hvis man laver hjemmesider.
Det er jo vildt så meget tid folk har brugt på at få deres hjemmeside
til at se rigtig ud i din browser.