Hvordan vender man tilbage fra låste sider~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-10 11:35

Hej alle

Jeg har lige været ude for et fænomen som jeg jævnligt støder på.
Denne gang var det værre end ellers.

Det sker at jeg følger et link til en side, men når jeg så bruger
tilbageknappan, sker der ingenting. De andre gange har jeg kunne
klare det ved at klikke som en vild og vanvittig på knappen, men
denne her gang endte det med at den blev grå uden at jeg kom
derfra. Eneste løsning var at slagte siden og starte forfra.

Hvordan er den slags lavet?

Hvordan kan det forhindres?

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-12-10 12:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> denne her gang endte det med at den blev grå uden at jeg kom
> derfra. Eneste løsning var at slagte siden og starte forfra.

I IE8 trykker jeg på pilen til højre for frem- og tilbageknapperne. Fra
drop-dowm-listen kan vælges en af de seneste seks sider, det plejer at
virke.

Blokeringen af tilbage-knappen (eller hvordan det nu virker) ligger
formodentlig i sidens kildekode, for det er gerne de samme websider
fænomenet optræder på.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 31-12-10 12:53

On Fri, 31 Dec 2010 12:00:53 +0100, Erik Olsen wrote:

> I IE8 trykker jeg på pilen til højre for frem- og tilbageknapperne. Fra
> drop-dowm-listen kan vælges en af de seneste seks sider, det plejer at
> virke.

Samme funktion i Opera, hvis Bertel da stadig bruger den:
Tryk på tilbageknappen og hold den nede.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Kuno Andresen

Dato : 31-12-10 12:39

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:vacrh6l326r28s6r8vapbe93ffl288mfnt@news.dotsrc.org...
> [...]
> denne her gang endte det med at den blev grå uden at jeg kom
> derfra. Eneste løsning var at slagte siden og starte forfra.

I XP bruger jeg CTRL og W

kuno

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 31-12-10 13:18

On Fri, 31 Dec 2010 11:35:11 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det sker at jeg følger et link til en side, men når jeg så bruger
> tilbageknappan, sker der ingenting. De andre gange har jeg kunne

Kunne måske være, et JavaScript har pillet ved noget på siden. Kan prøve at
slå dette fra (Opera):
opera:config#UserPrefs|AllowScriptsToNavigateInHistory
http://dev.opera-wiki.com/Opera's_Configuration_File_Explained#UserPrefs_AllowScriptsToNavigateInHistory

Det kunne måske også være, at siden er sat til at udløbe hurtigt
opera:config#Cache|CheckExpiryHistory
http://dev.opera-wiki.com/Opera's_Configuration_File_Explained#Cache_CheckExpiryHistory

http://www.eggheadcafe.com/community/aspnet/3/10014143/disable-back-button-of-browser-or-expire-page.aspx

Og hvor er det bare yderst irriterende, når webudviklerne direkte prøver at
irritere brugerne. Et andet eksempel er JS-links, når man fx som jeg åbner
mange links i baggrunden for senere at læse dem og så finder ud af, at det
blot er JS-snaks.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-10 13:30

Christian Bohr-Halling skrev:

> Kunne måske være, et JavaScript har pillet ved noget på siden. Kan prøve at
> slå dette fra (Opera):

Ja, det prøvede jeg og det 'løste' problemet. Men naturligvis er
siden designet så intet som helst virker med JavaScript
deaktiveret. Hvis jeg vil besøge sådanne sider bliver opskriften
altså:

   følge link - kikke på siden - deaktivere JavaScript -
   genhente siden - trykke Tilbage - aktivere JavaScript

Eller:

   droppe siden og aldrig åbne den igen.

Der skal stærke argumenter til før jeg vælger den første løsning.

> Og hvor er det bare yderst irriterende, når webudviklerne direkte prøver at
> irritere brugerne.

Ja.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 31-12-10 15:26

On Fri, 31 Dec 2010 13:29:45 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, det prøvede jeg og det 'løste' problemet. Men naturligvis er
> siden designet så intet som helst virker med JavaScript
> deaktiveret. Hvis jeg vil besøge sådanne sider bliver opskriften
-klip-

Det er ikke sikkert, det er alt JS, der skal slås fra, men kun denne éne
ting:

opera:config#UserPrefs|AllowScriptsToNavigateInHistory

Jeg har lige hurtigt testet det (http://div.softwolves.dk/temp/s1.html), og
det sørger i hvert fald for, at følgende metode ikke virker:

<script language="JavaScript"><!--
javascript:window.history.forward(1);
//--></script>

Hvilken side er det, problemet er på?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-10 18:49

Christian Bohr-Halling skrev:

> Hvilken side er det, problemet er på?

Start her:

http://www.boliga.dk/map.aspx?id=554699

og klik på " Se boligen hos mægler".

Men jeg har fundet ud af hvad problemet er (på den side). Hvis
man vælger "Se store billeder" og manøvrerer frem og tilbage, så
tæller hvert skridt på billedsiden med i historikken på
hovedsiden. Det betyder at man skal temmelig mange skridt
tilbage, og så kan browseren kløjes i det når man klikker
"Tilbage" så man er låst på siden.

Det er altså ikke i dette tilfælde lavet med vilje, men
resultatet af et overflødigt/dårligt lavet JavaScript.

--
Bertel