Firefound til Firefox
Fra : Helge

Dato : 22-12-09 18:08

Hej, jeg har installeret Firefound på Firefox, der skulle kunne fortælle
mig, hvor min computer befinder sig, hvis den bliver stjålet...

Min kammerat har det også installeret, og når han går ind og tjekker,
befinder computeren sig nøjagtig på husnummer, på den adresse, hvor han bor
(og hvor computeren er).

Hos mig viser den dog, at computeren befinder sig midt i en større by, 15 km
væk fra, hvor computeren befinder sig i virkeligheden.

Min kammerat har fast ip-adresse, jeg har dynamisk.

Er der nogen, der kender teknikken bag programmet og kan forklare, hvordan
det virker, og hvorfor der er ovennævnte forskel...??

mvh. Helge

Fra : Lars Raaby

Dato : 22-12-09 21:49

Helge skrev:
> [...]
>
> Er der nogen, der kender teknikken bag programmet og kan forklare,
> hvordan det virker, og hvorfor der er ovennævnte forskel...??

Jeg har lige hentet det. Jeg kan ikke se hvor jeg er.

--

Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Per H

Dato : 22-12-09 22:45

jeg kan heller ikke.

per

Fra : Helge

Dato : 22-12-09 23:26

Hej, viser jeres også bare centrum af nærmeste større by...??

Helge

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-09 03:09

Helge skrev:
> [...]
>
> Min kammerat har det også installeret, og når han går ind og tjekker,
> befinder computeren sig nøjagtig på husnummer, på den adresse, hvor han

Lad mig gætte: Du har en fast forbindelse hos en
internetudbyder, mens han bruger et mobilabonnement og/eller
har en computer med gps i?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Helge

Dato : 23-12-09 11:35

Har lige tjekket med min kammerat, han har ingen gps, og han er ikke på med
sit bredbåndsmodem...

Helge

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-09 12:11

Helge skrev:
> Har lige tjekket med min kammerat, han har ingen gps, og han er ikke på
> med sit bredbåndsmodem...

Jeg vil tro, at Firefound benytter Firefox' positionsbevidst
surfen. Det er en funktion, der forsøger at bestemme
computerens position ud fra diverse oplysninger, som fx
opslag af den benyttede ip-adresse.

Opslag ud fra ip-adressen er meget upræcise, og det er
ganske givet derfor, din adresse ikke er særlig nøjagtig.
Opslagene kan være noget mere præcise, hvis der benyttes en
trådløs bredbåndsforbindelse.

Men funktionen kan også benytte andre teknikker, bl.a.
oplysninger fra en indbygget gps i computeren, og så bliver
funktionen lige pludselig meget præcis.

Hvis han ikke benytter trådløst bredbånd og heller ikke har
gps, så skyldes den nøjagtige adresse nok, at han selv har
oplyst den. Få ham til at tage computeren med over til dig,
så vil du opleve, at nøjagtigheden forsvinder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computer og internet: