Opera - irriterende ordbogsspørgsmål
Fra : Rune Jensen

Dato : 28-11-09 18:17

Hver gang, jeg højreklikker i et tekstfelt, kommer der en "Der er ikke
indstalleret nogen ordbog" pop-up frem. Hvordan fjerne jeg denne
_/*YDERST*/_ irriterende boks - for altid? Jeg er IKKE interesseret i at
installere nogen ordbog, men den mulighed har de behændigt gået udenom i
listen af valgmuligheder - minder i DEN grad om de dér "antivirus 2008"
med falske CODECs, hvor man også kun har mulighed for at installere.

Simpelthen det mest tænderskærende provokerende, jeg endnu har oplevet.
Hvis man ikke kan fjerne den, må jeg jo afinstallere den browser helt,
og vender 100% sikkert ikke tilbage.

Har lige opdateret til Opera 10.10 - i tidligere versioner var der ikke
denne uhyggeligt ugeniale, amatøragtige "feature".

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-11-09 18:28

Rune Jensen skrev:
> [...]
>
> Har lige opdateret til Opera 10.10 - i tidligere versioner var der ikke
> denne uhyggeligt ugeniale, amatøragtige "feature".

Så installerede den aligevel sig selv - ved tryk på en helt anden knap.

Opera er hermed afinstalleret.

Hva fanden ligner det at ville overtage min browsers højrekliksfunktioner?

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-11-09 19:08

Rune Jensen skrev:

> Så installerede den aligevel sig selv - ved tryk på en helt anden knap.
>
> Opera er hermed afinstalleret.
>
> Hva fanden ligner det at ville overtage min browsers højrekliksfunktioner?

Jeg faldt for nylig over denne fra Birger Sørensens hjemmeside:
http://gw.bbsorensen.com/fetch.php?men=browsere

Det er ikke det samme han brokker sig over, men jeg synes at det ligner:
Noget med at den overtager ens computer på en uønsket måde.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-11-09 20:45

On Sat, 28 Nov 2009 19:07:56 +0100, Philip Nunnegaard wrote:

> Jeg faldt for nylig over denne fra Birger Sørensens hjemmeside:
> http://gw.bbsorensen.com/fetch.php?men=browsere

Er ikke helt sikker på, hvad det er, han mener sker. Ved
intallering/opgradering får du mulighed for at vælge, om Opera skal være
standardbrowser.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-11-09 20:34

On Sat, 28 Nov 2009 18:16:51 +0100, Rune Jensen wrote:

> [...]
> _/*YDERST*/_ irriterende boks - for altid? Jeg er IKKE interesseret i at
> installere nogen ordbog, men den mulighed har de behændigt gået udenom i

Det lyder som en fejl for mig at se. Hvad var den præcise ordlyd af den
meddelelse, du fik? Per standard er der altid installeret en ordbog, nemlig
den engelske.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-09 09:16

Rune Jensen skrev:

> Hver gang, jeg højreklikker i et tekstfelt, kommer der en "Der er ikke
> indstalleret nogen ordbog" pop-up frem.

Jeg kan slet ikke genskabe problemet. Jeg kører med version 10.10
(nyeste).

> Hvordan fjerne jeg denne
> _/*YDERST*/_ irriterende boks - for altid? Jeg er IKKE interesseret i at
> installere nogen ordbog, men den mulighed har de behændigt gået udenom i
> listen af valgmuligheder

Hvilke valgmuligheder? Jeg kan ikke genkende din beskrivelse.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-11-09 09:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg kan slet ikke genskabe problemet. Jeg kører med version 10.10
> (nyeste).

Gjorde jeg også.

> Hvilke valgmuligheder? Jeg kan ikke genkende din beskrivelse.

Når jeg højreklikkede, så kom først den rigtige højrekliksmenu, men lige
derefter, og _ovenpå_ denne et vindue med en meddelelse om, at ordbog
ikke var installeret. Valgmulighederne var Dansk og Englesk, og her
kunne jeg så installere eller annulere. Hviis jeg annulerede, var det
bare det samme næste gang.

Så fik jeg på et tidspunkt højrekliksmenuen til at ligge først, og her
kunne man vælge at klikke fra, at der skulle tjekkes via ordbogen,
hvilket jeg forestillede mig også kunne afhjælpe problemet - men lige
meget hvad forsvandt den afhakning _ikke_.

Så lige meget hvad hulen jeg gjorde, så _skulle_ jeg installere, hvilket
jeg _ikke_ ville. Det skete så alligevel (kan ikke huske hvordan, men
det var ikke en logisk følgevirkning af et reelt valg.)

Det lyder som om, der var noget seriøst galt med den opdatering. Men det
var hammer irriterende, og vildt provokerende. Helt klart en fejl, de
_burde_ rette inden den blev lanceret. Nu er den i hvert fald
afinstalleret, for jeg blev seriøst sur, og jeg gider ikke software, som
kun virker halvt. Måske installerer jeg den igen, hvis ikke jeg kan leve
med Firefox, men det var bestemt ikke nogen særlig god oplevelse, og har
ikke rigtigt lyst til det nu.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-09 10:07

Rune Jensen skrev:

> Når jeg højreklikkede, så kom først den rigtige højrekliksmenu, [...]

Du har haft et eller andet problem, men jeg tror ikke at du kan
klandre Opera for det. Jeg har slet ikke foretaget noget der bare
ligner det du beskriver med en ordbog. Jeg nar ikke om jeg har en
ordbog eller ej.

Mens 10'eren var ny, prøvede jeg både at opgradere min 9'er og at
lave en parallel installation. Da jeg besluttede mig til at bruge
10'eren, var der nogle grunde til at jeg slagtede 9'eren og
startede på en frisk. Men i ingen af tilfældene havde jeg
ordbogsproblemer.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-11-09 10:39

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du har haft et eller andet problem, men jeg tror ikke at du kan
> klandre Opera for det.

Det var ellers deres browser, som lavede lortet, så hvem ellers klandre?

Det eneste, jeg kan sige er, at der kom en irriterende popup, som ikke
gav mig anden valgmulighed end at installere, og da vi ikke kunne enes
om den ting, så røg den ud.

Og ja, den popup var en del af Opera, altså må Operafolkene have
programmeret den ind, ingen andre.

Jeg ved nøjagtigt hvilke indstillinger, jeg normalt bruger. De eneste,
jeg retter på, er javascript on/off, flash on/off mv. i det samme billede.

Men lad os antage, at der blev rørt ved en funktion, som triggede denne
popup.

Hvor brugervenligt er det så:

1. Ikke at lave en valgmulighed i denne popup for at slå den popup fra
2. Dække for højrekliksmenuen.
3. I det hele taget at have en mening med en popup ved højreklik kun i
tekstfelter? For det var ALLE tekstefelter. Så hvad skulle den mening være?

Jeg synes ikke om halvfærdigt software.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jan Smed

Dato : 29-11-09 14:51

Rune Jensen wrote:
> Har lige opdateret til Opera 10.10 - i tidligere versioner var der ikke
> denne uhyggeligt ugeniale, amatøragtige "feature".

Hrmpf! Hvad kan man forvente af folk, som spiser tørfisk med kold rødvin
til.

Må jeg anbefale Firefox - bruger selv, samt Thunderbird -> Lightning ->
Sunbird til hhv mail og kalender.

Det bedste jeg har prøvet endnu. Og så er det gratis.