IE8newbie. Hvorfor kommer siderne næsten a~
Fra : Paul-J

Dato : 25-08-09 14:23

Som nybegynder har man højst 3-5 internetsider frem ad gangen.
Det er en plage at hver ny side skjuler den forrige.
Hvordan undgås det.?

Det må være muligt. Man kan trykke shift mens man klikker på et link, men det virker
langt fra altid.
Nogle gange åbnes et nyt vindue af sig selv.

Forvirret

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-09 14:56

Paul-J skrev:
> Som nybegynder har man højst 3-5 internetsider frem ad gangen.
> Det er en plage at hver ny side skjuler den forrige.
> Hvordan undgås det.?

Kan du forklare nærmere, hvad du mener? Umiddelbart lyder
det som om, du åbner sider i nye vinduer i stedet for i
faneblade. Og hvis det er tilfældet, kunne det da være rart
at vide, hvorfor du ikke bare bruger faneblade.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Ole C

Dato : 25-08-09 15:15

Paul-J skrev blandt andet:

> Som nybegynder har man højst 3-5 internetsider frem ad gangen.

Måske....

> Det er en plage at hver ny side skjuler den forrige.
> Hvordan undgås det.?

Du har mulighed for at "trække" vinduet til den ønskede størrelse, så du kan
se lidt af de andre sider også - og skifte mellem siderne enten ved at
klikke et vilkårligt sted på den side du vil have i forgrunden - eller med
Alt+Tab tasterne.

> Man kan trykke shift mens man klikker på et link,
> men det virker langt fra altid.

Du kan også højreklikke på link'et og vælge enten "Åbn på en ny fane" eller
"Åbn i et nyt vindue".

> Nogle gange åbnes et nyt vindue af sig selv.

Det kommer an på hvordan websiden er lavet.

> Forvirret

Det aftager med øvelsen

--
vh
Ole C

Fra : Paul-J

Dato : 25-08-09 21:02

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse
> Paul-J skrev blandt andet:
>

> Du kan også højreklikke på link'et og vælge enten "Åbn på en ny fane" eller "Åbn i et
> nyt vindue".

Tak. Jeg havde ikke tænkt på den der med højreklik.
Men man kunne ønske at der var en option i Internetindstillingerne: 'åbn altid i nyt
vindue'
Så ville man spare hver anden klik.....

Faner er jeg ikke vild med.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-09 07:05

Paul-J skrev:

> Som nybegynder har man højst 3-5 internetsider frem ad gangen.
> Det er en plage at hver ny side skjuler den forrige.
> Hvordan undgås det.?

Hvis man i Opera den trykker Shift-F6, så sættes de åbne vinduer
op i felter så små som der nu er plads til så alle er synlige på
en gang i et vindue. Er det det du ønsker?

Den kan også vise en mini af et skjult vindue når man peger på
fanebladet.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-09-09 21:20

On Wed, 26 Aug 2009 08:05:05 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis man i Opera den trykker Shift-F6, så sættes de åbne vinduer
> op i felter så små som der nu er plads til så alle er synlige på
> en gang i et vindue. Er det det du ønsker?

Skift-f6? Synes jeg ikke, jeg kan finde dokumenteret noget sted. Er det
ikke en, du selv har tilføjet til Opera med tile-handlingen som effekt?

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-09 07:39

Christian Bohr-Halling skrev:

> Skift-f6? Synes jeg ikke, jeg kan finde dokumenteret noget sted. Er det
> ikke en, du selv har tilføjet til Opera med tile-handlingen som effekt?

Forresten: Virker den ikke i din Opera?

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-09 09:06

Christian Bohr-Halling skrev:

> Skift-f6? Synes jeg ikke, jeg kan finde dokumenteret noget sted. Er det
> ikke en, du selv har tilføjet til Opera med tile-handlingen som effekt?

Niks. Det er en ældgammel genvej. Den fremgik af menuerne på et
tidspunkt, men jeg kan ikke huske hvilke versioner - sikkert de
første. Jeg har brugt den fra starten. Den var uundværlig når jeg
hentede 15 sider på en gang med modem.

PS. Jeg kom til at sende en mail til dig ved en fejl.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-09-09 17:33

On Fri, 04 Sep 2009 10:05:51 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Niks. Det er en ældgammel genvej. Den fremgik af menuerne på et

Der skete ikke noget, da jeg prøvede den i min Opera 10. Årsagen var, at
min tastaturopsætning der var sat til "Opera Standard", ikke "Opera 9.2
Compatible". I sidstnævnte kan jeg godt se, den optræder. Der er blevet
lavet noget om i tastatur-opsætningen omkring version 9.2.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-09 12:14

Christian Bohr-Halling skrev:

> Compatible". I sidstnævnte kan jeg godt se, den optræder. Der er blevet
> lavet noget om i tastatur-opsætningen omkring version 9.2.

Jeg har opsat "Mine genveje" fordi jeg bruger nogle specielle
tastetryk. Det er det der har bevirket at den tidligere genvej er
bevaret. Jeg forstå i øvrigt ikke at den er fjernet.

Min Opera 10 påstår i øvrigt at den er version 9.64. Det lader
til at der er ved at gå forvirring i hvad der skal bevares og
hvad der skal justeres ved en opgradering. Nu er spørgsmålet om
jeg skal lave en frisk installation of makke med at lægge de
nødvenige rettelser på plads, eller om jeg skal leve med en
forkert præsentation.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-09-09 16:00

On Sun, 06 Sep 2009 13:13:30 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

--klip skift-f6--
> tastetryk. Det er det der har bevirket at den tidligere genvej er
> bevaret. Jeg forstå i øvrigt ikke at den er fjernet.

Sikker for at gøre den mindre avanceret per standard, men jeg ved det ikke.

> Min Opera 10 påstår i øvrigt at den er version 9.64. Det lader

Hvor siger den det?

> jeg skal lave en frisk installation of makke med at lægge de
> nødvenige rettelser på plads, eller om jeg skal leve med en

Kan evt. tage udgangspunkt i
http://help.opera.com/Windows/10.00/da/backup.html for at få det hele med
over.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-09 16:30

> Hvor siger den det?

Her:
Om Opera
Versionsinformation
Version
9.64

og her:

http://lundhansen.dk/include/clientinfo.php

> Kan evt. tage udgangspunkt i
> http://help.opera.com/Windows/10.00/da/backup.html for at få det hele med
> over.

Bare der så ikke sker det samme som ved opgraderingen at den
beholder det der er forældet.

I øvrigt finder jeg at det er *ret* malplaceret at lave om på
tastaturgenvejene (og så i flere omgange!).

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-09-09 20:08

On Sun, 06 Sep 2009 17:30:10 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Om Opera
-klip-

Hm. Det lyder næsten som om, den slet ikke er blevet installeret eller er
blevet installeret i et andet katalog end din normale. Jeg ville lige
tjekke, om det overhovedet er Opera 10, der kører; se fx efter nogle af
flg. Opera 10-funktioner:
- højreklik på fanebjælken og se om punktet "placering af fanebjælken"
optræder i menuen
- højreklik på et tekstfelt (fx Notater under panelerne/F4) og se efter om
"kontroller stavning" optræder.
- Funktioner, indstillinger avanceret, faneblade, vis minuatureside på
fanerne
- om der på kvikknapsiden er "konfigurer kvikknapperne".

Du kan også prøver at køre installeringsprogrammet igen, hvis det er
"Opera_1000_int_Setup.exe" (kan måske hjælpe at vælge "reparer").

> I øvrigt finder jeg at det er *ret* malplaceret at lave om på
> tastaturgenvejene (og så i flere omgange!).

Ja, det kan jeg godt følge dig i. Til alt held kan man dog bare anvende sin
egen tastaturopsætning i Opera.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-09 23:35

Christian Bohr-Halling skrev:

> Hm. Det lyder næsten som om, den slet ikke er blevet installeret eller er
> blevet installeret i et andet katalog end din normale.

Jeg afprøvede den først i en separat mappe, og bagefter fjernede
jeg den og valgte opgradering

Installeren kan ikke finde ud af en skid. Hvis jeg presser den
til at installere oven i den gamle som separat, afbrydes
handlingen. Hvis jeg opgraderer, lover den at installere i den
gamle mappe, men opretter alligevel testmappen i stedet og
installerer der.

> Ja, det kan jeg godt følge dig i. Til alt held kan man dog bare anvende sin
> egen tastaturopsætning i Opera.

Jo, men hvis jeg ikke tidligere havde haft brug for at rette den
til, ville min F6-genvej være forsvundet uden videre.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-09-09 18:23

On Mon, 07 Sep 2009 00:34:32 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg afprøvede den først i en separat mappe, og bagefter fjernede
> jeg den og valgte opgradering

Jeg mindes et eller andet med, at InstallShield, som Opera anvender som
installeringsprogram, ikke kan finde ud af at have det samme program i
samme version installeret flere steder. Hvis du har afinstalleret det og
ønsker at installere det igen, kager IS måske rundt i det fordi det har
noget af den gamle O10 installering liggende i reg. db eller andet sted.

Du kan evt. prøve at installere Opera 10 fra denne:
ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/1000/en/Opera_1000_classic_Setup.exe
Om du vil have den på andet sprog end engelsk, skal du også hente en fil
fra http://www.opera.com/download/languagefiles/

> Jo, men hvis jeg ikke tidligere havde haft brug for at rette den
> til, ville min F6-genvej være forsvundet uden videre.

Nej. Den ligger i tastaturopsætningen "opera 9.2 comp".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-09 22:15

Christian Bohr-Halling skrev:

> Jeg mindes et eller andet med, at InstallShield, som Opera anvender som
> installeringsprogram, ikke kan finde ud af at have det samme program i
> samme version installeret flere steder.

Jeg prøvede forskellige ting, men kom frem til at hvis jeg skulle
bruge version 10, måtte jeg starte på bar bund. Efter en smule
tilretning gad jeg ikke det mere. Jeg savner ikke noget og regner
med at beholde 9.6.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-09-09 22:28

On Wed, 09 Sep 2009 23:15:09 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
--klip--
> tilretning gad jeg ikke det mere. Jeg savner ikke noget og regner
> med at beholde 9.6.

9.6 er fin, ja. Stavekontrollen i Opera 10 (om end du også kan få det O9.6
blot ikke standardindbygget) er nu meget rar.

Hvis jeg har ret i IS har problemer med flere udgaver af samme version
,burde du dog kunne får Opera 10.10 ind, når den kommer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-09 22:39

Christian Bohr-Halling skrev:

> 9.6 er fin, ja. Stavekontrollen i Opera 10 (om end du også kan få det O9.6
> blot ikke standardindbygget) er nu meget rar.

Den er jeg så fri for at deaktivere.

--
Bertel