/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
TCP/IP adressegenerering
Fra : olarsen
Vist : 893 gange
300 point
Dato : 11-01-07 15:11

Jeg har en del PC'er tilsluttet mit netværk, både med og uden kabel. Den seneste PC jeg har koblet på kan ikke få en IP adresse hvis jeg kører den gennem en switch, som i øvrigt har 2 andre PC'er tilkoblet uden problemer. Hvis jeg tilslutter netværkskablet direkte fra routeren, det kabel som ellers bruges til switchen, så er der ikke noget problem, jeg har forsøgt at skifte kabel osv. PCMCIA- Netkortet i problem PC'en er et 'ST Lab' 10/100 fast ethernet, sikkert noget billigt kineser......., men det kan jo godt fungere. Hvis jeg i samme PC indsætter et trådløs kort virke det også . . . hvad er problemet?

vh ol

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-01-07 15:33

Gå i netværk/egenskaber og sæt den til at finde IP adresser automatisk. Jeg har 6 PC´er kørende på den måde gennem en HUB, og har ingen problemer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-07 16:48

KJ du bruger garanteret IKKE en HUB!
Jeg nærmere tro at du har en router og evt en switch!
En HUB tillader kun en maskine at være på netværket ad gangen, og så køre denne oldsag kun simplex.

olarsen Check lige hvor stort område du tillader at DHCP deler adresser ud på. Måske skal du øge denne.
Den genstridige maskine skal sættes op, så den beder netværket om en IP adresse. Det hedder Dynamisk og DHCP. Den vil så selv sætte gatway og supnetmask, da den også modtager dette fra routeren.
Start med at slå alt sikkerhed fra, når du aktivere den. Når først den er igennem, kan du aktivere sikkerheden igen.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 11-01-07 17:18

Først må jeg lige tilstå at jeg har sat en del PC'er op til at køre på netværk uden de store prøblemer. Lad mig også fastslå at denne PC kommer på netværket når jeg hægter den direkte på kablet, som ellers går til hub'en, men igennem hub'en kommer der en IP adresse som begynder med 169.*.*.*, hvor mit private netværk hedder 162.*.*.*. Jeg synes det er meget mystisk at jeg ikke får en 'fremmed' IP adresse blot fordi den køre igennem hub'en (sikkert en fabrikanten har sat som en default IP)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-07 17:57

HUB ??????

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 11-01-07 18:17

HUB ????

Fra udgang på router i en indgang (uplink) på hub'en, der er 5 porte på hub'en, 3 er belagt med tre PC'ere, hvoraf den ene ikke får en IP adresse, også selv om den kører 'allene'.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-07 18:31

For ikke at skabe den helt store forvirring i dit spørgsmål, så lad os kalde tingene ved det rette navn. Der er jo meget stor forskel på en HUB, en SWITCH og en ROUTER.
Det er alle netværksenheder, men så høre ligheden også op.
Så lad os lige for revideret dit spørgsmål, sådan bare for forståelsens skyld!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 11-01-07 22:44

Jeg mener at jeg kender en del til både hub's, switches og routere, som jeg skrev i begyndelsen så er det en router med en tilsluttet hub, Jeg har en router med 4 udgange, hvilket er ret typisk for små routere også dem med wire less. Normalt når man tilslutter Pc’er til en router via en hub og også har automatisk IP slået til på sin PC, så fungere det bare første gang, det er den første PC jeg har tilsluttet, som ikke får tildelt sin IP fra routeren, selv om den kører igennem en hub. De to andre Pc’er på samme hub virker jo!

Når jeg læser tidligere indlæg igennem synes jeg at der mangler et hvor jeg undskylder at jeg skrev switch når det er en HUB, det forklarer sikkert din forvirring, håber at jeg har klarificeret det nu.

Kommunikation er en svær ting

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-07 22:59

HUB var en af de første løsninger der kom på markedet, men er nu en næsten uddøet race, netop som jeg skrev, at den kun kunne køre simplex, og kun en port havde adgang til nettet ad gangen.
Hubben har alle porte koblet sammen, så hvad der sendes ud på den ene port kan læses på de øvrige porte, a-la en almindelig fordelerdåse, hvilket er en meget upraktisk enhed, hvor man skal have inderviduel forbindelse til alle tilsluttede enheder.

Switchen var hubbens afløser, da den har en indbygget inteligens, så den ene port kun snakker med den port, hvor signalet er bestemt for. Derfor er jeg overbevist om, at det du kalder en HUB, nok nærmere er en SWITCH, som du har skuttet til en af routerens LAN porte, for at få yderligere tilslutningsmuligheder.
SWITCH'en kan dog som eneste enhed, kun arbejde med statiske adresser, da der ikke er noget til at styre det, hvilket vil sige at hver PC skal manuelt have tildelt en IP-adresse.

Når så man tilslutter switchen til en router, så vil den være istand til at arbejde med dynamiske IP-adresser, da routeren er istand til at tildele IP'er til alle porte på netværket, så derfor kan man lade alle PC'er køre DHCP.

SPØRGSMÅL:
Har du indstillet MAC filtret, så den sidste PC's netkort hermed blivwer afvist, på grund af at dens MAC adresse ikke står på listen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-07 10:00

Hver maskine skal have et individuelt og unikt computernavn. Har du tjekket at de alle hedder noget forskelligt?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-01-07 10:30

Hej olarsen,

Det er muligivis porten i hub'ben eller ST Lab kortet som er gået i stykker.
Du kan teste om der sendes signal ud på kablet ved at pinge det IP nummer som netkortet har.

Hvis det er tildelt fx. 169.254.1.2 så åbner du en kommando prompt og skriver: PING 169.254.1.2

Kommer der ikke svar tilbage, så er der et eller andet på den fysiske forbindelse som ikke virker, og eftersom den fysiske forbindelse til sig selv består at tre komponenter: netkortet, kablet og stikket i hub/switch, så er det et af de tre dele som ikke virker.

Ved derefter at skifte en komponent af gangen, så kan du finde "forbryderen".

Start fx. med at sætte en af de andre pc'ere i den port på hubben som du ellers har benyttet til den pc som har problemer.
Skift derefter netkablet fra en pc som virker over til den pc som har problemet.
Hvis disse to test ikke giver positve reslutater, så er det netkortet som kaput.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-01-07 14:07

Hej alle velmenende rare mennesker,

1) Det er ikke første gang at jeg sætter en PC op i et netværk.
2) Det med at bytte og prøve er naturligvis allerede gjort, for ikke at spilde tid på unødig snak
3) Når jeg siger at det er en HUB jeg bruger så VED jeg godt hvad en HUB er, og jeg ved også at det er en HUB jeg bruger i dette tilfælde, vel vidende at det er en oldsag, men i mit tilfælde var den gratis og dækker rigeligt mit behov, da vi ikke kører flere pesoner samtidig, der er tilsluttet en PC som køre som 'disk back up', og ja det ville være langt billigere og meget bedre at købe en USB disk, det kommer også senere.
4) Bemeldte/fejlende PC kan jo fint køre når jeg kobler den direkte til Routeren, altså er netkortet ok - ikk'. Bare lidt bøvlet at skulle trække et kabel mere fra routeren - i dette tilfælde.
5) Som nævnt har jeg forsøgt med andre kabler og andre porte.
6) Hvad er der så tilbage . . . måske en anden HUB eller switch, man kan aldrig vide med de dimser.
7) Så måske er dette bare noget som ikke vil køre, med mindre man satte et andet netkort i PC'en . . . men så igen det er en udgift.
8) Hver maskine har naturligvis sit eget navn og kører i samme arbejdsgruppe.
Så mon der er andre forslag??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-07 14:35

Yes : Prøv en switch : http://www.eksperten.dk/priser/network/network-vis.asp?Kode=N000477

Ikke mange basører ...ellers kan jeg sende dig en (4 porte) med posten. Jeg har 2 'oldsager' liggende til ingen verdens nytte

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-01-07 14:40

Så vi kan udelukke at problemet er:
- porte i hubben
- netværkskablet
- netkortet
- sammenfald af NetBios navne
- intet MAC filter på routeren

Vi kan konstatere:
- når pc'en sættes til hubben, så er der ikke signal gennem til DHCP serveren, ellers så ville den jo få et korrekt IP nummer.

Jeg må stadig spørge: kan du pinge dit 169.x.x.x IP nummer?
- Ellers så kan det være at netkortet er sat til tvangs duplex, og ikke selv kan skifte ned til simplex.
- Det kan også være at netkortet som defalut kører 100Mbps og at det ikke kan finde ud af at skifte ned til 10Mbps som hubben nok kører på.
- Det kan også være at den sidste port i hubben internt er kablet som en MDI-X og ikke som en MDI port.

Så er det spørgsmålet vedr. indstillinger i din router. Din lokale IP serie skal være 192.168.x.x Ellers så tyder det på at din router fungerer som en bridge og ikke som en NAT router. Og her kan man komme ud for at din Internet udbyder kun tildeler dig et vist antal IP adresser.

Når du sætter pc'en direkte i routeren, er resten af netværket så stadig koblet op som det plejer?
Ellers så kan der være tale om at kontrollere størrelsen af IP puljen i DHCP serveren i din router.

Alt i alt, så er alle vi velmenene personer jo nødt til at stille spørgsmål og komme med forslag til løsninger. Eller så havde du jo bare løst det selv, ikk'

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-01-07 15:15

Tak for budet MOLEKYLE, hold blot hesten et øjeblik så ser vi om der kommer noget ud af nedenstående.

Good point Per F.

Men se nu begynder du jo også at stille nogle rigtige spørgsmål , Der er en uplink port og 5 LAN porte, jeg har forsøgt i forskellige porte uden held, så her er der ikke noget at hente. Så spørger du om jeg kan pinge 169.*.*.*, så du mener vel om PC'en kan 'se' sig selv? For det kan den godt, men hvis jeg ping'er fra en anden PC kan den naturligvis ikke ses.
Men en ting som jeg er 'faldet' over er at jeg kan se følgende når jeg skriver 'ipconfig/all' :
"IP-routing slået til" . . . . : nej
"WINS Proxy slået til" . . . : nej
Den er sat op i windows til automatisk DHCP.
På de andre PC'er står der ja, hvad er det ?
IP-routing aktiveret . . . . . : Ja
WINS-proxy aktiveret . . . : Ja
Er der noget at hente her?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-01-07 15:18

Nåh ja lige en kommentar til IP adr. er 192.168.x.x. og jeg har begrænset til 10 PC'er og resten af netværket kører også.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 300 point
Dato : 12-01-07 16:13

Citat
"IP-routing slået til" . . . . : nej
"WINS Proxy slået til" . . . : nej

hhmmm... det er så mange år siden at jeg har kigget på de detaljer, at det kan jeg ikke huske ret meget om (det var en dag hvor jeg skulle installere DHCP server på en WinNT server - vi er nok tilbage i 1996-97).
Blot kan jeg oplyse at den PC som jeg sidder ved lige nu, den har samme indstilling - og fungerer fint. (Den har alm. netkort, trådløst pci netkort og VMplayer (med to software netkort) installeret).

Så gad vide hvorfor dine andre pc'ere er indstillet som de er. Oh, well.
Andre som har godt bud vedr. dette punkt?

Vedr. Ping til 169.xxx Ja, det var et spørgsmål om hvorvidt den kan pinge sig selv.

Hvis du vil forsøge at pinge fra en anden pc, så skal du manuelt sætte den anden pc's ip nummer og netmaske til det samme som der er på problem pc - ja, selve ip nummeret skal være anderledes på det sidste tal.

Hvis nu der er elektrisk hul igennem til problem pc'en, så er årsagen til at de andre pc'ere ikke kan pinge den, at de ikke er på det samme logiske netsegment, og derfor forsøger at sende ping data via defalut gateway.

Nu vi er ved det med netmasker, så er her et eksemple på hvordan den pc som jeg sidder ved er sat op:
Kode
Ethernet adapter Local Area Connection:
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 00-16-17-BA-xx-xx
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 169.254.255.25
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.123.25
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.123.245
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 89.150.129.4

Som du kan se så er netkortet sat til at køre på to forskellige logiske netsegmenter, nemlig: 169.254.255 og 192.168.123 Det betyder igen at alle data som sendes fra min pc til disse to segmenter, ikke først addresseres til at blive sendt til gatewayen.

Så er der spørgsmålet om DHCP serveren.
Prøv at sætte en lidt større pool (mere end 10 stk.).

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-01-07 17:40

Er det nødvendigt at sætte antallet op? Hvis jeg flytter router-kablet fra HUB'en direkte ind i netkortet på PC'en så virker skidtet som det skal.
Kan jo så bare ikke køre mine automatiske backups.
PT. er der kun 3 PC'er tændt og når alle er tændt, er der 6 + en playstation. Så 10 burde vel række?

mvh ol

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 23-01-07 16:46

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Så er problemet løst

mvh ol

det var HUB'en, som var defekt.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 23-01-07 18:51

Godt du fandt en løsning.
Det der med fejlfinding er altid ret frustrerende