/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Automatisk IP-adresse et must?
Fra : Ysseven
Vist : 746 gange
120 point
Dato : 02-01-07 22:56

Jeg prøver igen:

Jeg har en Medion bærbar PC'er (Aldi, ca. maj 2006) som er "født" med bl.a. IntelPro(R)/Wireless 2200BG. Jeg bruger den sammen med en trådløs router (Topcom WBR 254G) til at gå på nettet.

Jeg oplever i stigende grad, at hastigheden svinger fra 54 mbps helt ned til 1. Hvis jeg afbryder forbindelsen og tilslutter igen, så løser det oftest problemet, i hvert fald i kort tid.

Be' om: Er der ikke én, der kan svare lidt præcis og forståeligt på en trådløs-amatørs gentagne spørgsmål:

Kan en fast IP-adresse være skyld i den svingende hastighed på den trådløse forbindelse? Den stationære finder automatisk sin IP-adresse, men jeg tør desværre ikke bare at klikke på "automatisk" på den bærbare!

Modtager meget gerne et godt råd, især hvis det også kan hjælpe på hastigheden.

Og klog af skade: Hvis jeg ikke formulerer mig præcis nok, så hold mig venligst i hånden ved en omformulering! I har garanteret svaret, når/hvis det lykkes mig at udtrykke mig ordentligt...

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 02-01-07 23:06

Du kan roligt lade din bærbare køre DHCP.
Det er en kendt sag at hastigheden kan svinge når der bliver krypteret. Prøv at skifte sendekanal (normalt er det kanal 11) til kanal 2. Det hjalp på min routers sendehastighed.

Jipsen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-01-07 23:10

Hvis din topcom uddeler en fast lokal IP til din bærbare så sæt tallet i den høje ende så der ikke kommer konflikt.

Hvis du bruger wep 128 (eller bare 64) er du godt sikret.
Hvis du bruger Macfilter er du godt sikret.
Bruger du begge dele og skjult routernavn (SSID) så er du tæt på "fort knox"

Rækkefølge:
Kryptering med wep
MAC-filtrering
Nu kan du skjule routernavet (SSID)
Evt. - kun at tillade agang til internettet for den wireless forbindelse.

Der er mange meninger om sikkerhed, men sådan syntes jeg det kan laves.

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 02-01-07 23:14

Derudover er Topcom noget crap. Jeg har haft noget l*** af samme slags, hvor jeg oplevede at selv på 2 m afstand fik jeg kun et svagt signal, hvorved min hastighed faldt. Så skift l***** ud, og dine problemer er løst for 400 kr til en linksys.

Kommentar
Fra : lonjo

Dato : 03-01-07 09:24

Jeg har den 21/12-06 givet et forslag om ikke at konfigurere den trådløse forbindelse til den bærbare medion via windows netværksforbindelse, men i stedet for benytte intelproduktets egen wizard og evt efter opdatering via Intels hjemmeside.
Her gik det tilsyneladende i stå.
Hvis du vil fortsætte ad den vej og da du jo må kende Medion notebook's modelnr., kan du prøve at benytte følgende indfaldsvinkel:
http://www.medion.com/dk/ og klikke videre under "Service og support" og "Generelle FAQs".

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-01-07 17:43

Når paperboy ikke kunne få sin TopCom til at køre ordentligt, kan det jo også skyldes en fejl uden for routeren.
Jeg bruger selv en TopCom 654 og den har fungeret perfekt ica. 5 år, så det behøver ikke at være produktet der fejler noget!
Det første du skal gøre, er at se efter opdateringer til din router, fejlen kan ligge i den firmware der er i din router.
Svingningerne kan skyldes mange ting, og her må du nok lege detektiv, og søge efter mulige forstyrelser i omgivelserne.
Prøv at slå den trådløse del fra i din router, og lad den bærebare søge efter netværk, måske er der et andet i nærheden, som bruger samme kanal som du gør, og det kan give forstyrelser.
Check hvilken afstand du har til din egen router, om der er nogle forhindringer der kan have indflydelse på signalet.
Sørg for at routerens antenne er lodret, lige som skærmen på den bærebare skal være noget nær lodret, da antennen sidder i lodret i låget.
Der findes en masse andre ting, som benytter det samme frekvensbånd. Herunder bl.a. mikroovne, trådløse telefoner, babyovervågning, overvågningscamera med trådløs o.s.v.
En evt. extern antenne på routeren, så den kan placeres mest hensigtsmessigt, kan vise sig nyttigt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-01-07 18:03

Citat
Det første du skal gøre, er at se efter opdateringer til din router, fejlen kan ligge i den firmware der er i din router.
Gjorde jeg allerede sidste gang.. Og har (tror jeg da) også efterfølgende søgt efter opdateringer og fået besked om at der ikke er nogen.

Citat
Prøv at slå den trådløse del fra i din router
Hvordan...?

Citat
hvilken afstand du har til din egen router
= under 2 meter, eneste forhindring er armlænet på sofaen. Og den er ikke elektrisk...

Citat
Sørg for at routerens antenne er lodret
Har rettet den lidt mere op - og løftet den fra gulv til knæhøjde.

Jeg prøvede at skifte kanal fra 6 til 11 via den stationære - men det var da nær gået helt galt..! Så nu er jeg tilbage på kanal 6.

I skrivende stund er signalstyrken udmærket, men hastigheden (hvis man da kan tale om det ved 2 Mbps) er

Og jeg kan ikke se andre netværk.

Suk.

Hvormed vi er tilbage ved den faste IP-adresse. Tror nu nok, at jeg selv har skrevet det ind dengang. Altså ikke noget "maskinelt valg".

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-01-07 18:31

Citat
= under 2 meter, eneste forhindring er armlænet på sofaen. Og den er ikke elektrisk...

Nej men man har da hørt om den elektriske stol!
Inde under "wireless" hvor du indstiller den trådløse del, kan du deaktivere den. Det er da også her, hvor du kan ændre senderstyrken på dit AP. Det er sjældent stillet ret højt ved leveringen.
Du skal sørge for, at der ikke er noget der kan reflektere signalet fra din AP, inden for en halv meter.
Så længe at hastigheden er større end den hastighed du kan køre med på nettet, så sker der ikke det helt store ved det. - Jeg går ud fra, at du kun har den ene enhed der benytter trådløs.

Du kan med fordel, når du har den oppe at køre, gå ind i TOOLS ??? og klik på save, for at gemme din opsætning af routeren, så du hurtigt kan genindlæse den, der som du har måtte RESETte den.
Den vil oftest blive lagret som config.bin men bør lagres fx. 03012007.bin, så du kan genfinde en opsætning som du ved virker korrekt.

Hilsen (rødkålsspiseren)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 16:32

Prøver igen, så jeg kan lukke spørgsmålet og få en stabil forbindelse:

Er en automatisk IP-adresse et must...?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 16:57

Nej det er ikke et must.
Et must bør være kryptering og eller macfilter.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 17:03

Jamen, har det så ingen betydning på stabilitet/den svingende hastighed, om det er en fast eller automatisk adresse...?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-02-07 18:29

Lige en lille sidebemærkning..... ting som en vandfyldt radiator, tykke mure osv. i den direkte linie mellem din bærbare og den trådløse router kan forringe signalet betragteligt.

Dynamisk eller fast IP har ingen, gentager, INGEN, indflydelse på netværkshastigheden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 18:35

Wireless hastighed kan bl.a. forstyrres af:
elektriske magnetfelter
gennem beton (især skråt i gennem da fstanden så øges)
Rutere i nærheden på samme kanal
Tildelt fast DHCP for tæt på aut. tildeling af DHCP

Wep kryptering sikrer at ikke andre kan snakke med.
Mac filtrering sikrer at du betemmer hvem der skal inden for døren.

Den comp. eller den trådløse adapter som har den laveste hastighed trækker de andre med ned.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 18:40

Det er der ikke.

Der er max. 2-3 meter mellem bærbar og router. Sidder som regel med den på skøde i sofaen, og så er routeren til højre for mig (tidligere på gulvet, nu i næsten samme højde). Antennen peger op.

Og der er ingen logisk forklaring, fordi det sker meget tilfældigt, uagtet hvad der f.eks. er tændt eller slukket, andre "synlige net", tidspunkt på døgnet (har forbindelse i bebyggelse med mange husstande og det betyder nogen gange noget) eller andet.

Det hjælper dog for en kort bemærkning, hvis jeg slår den trådløse fra og til igen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 18:43

Hvordan kommer din router så via kabbel ud på internettet.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 18:43

Det der med skråt igennem beton: Gælder det også op og ned...?

Og hvorlangt rækker den i bedste fald? Eks. over gaden? Eller kun en etage?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-02-07 18:46

Citat
Den comp. eller den trådløse adapter som har den laveste hastighed trækker de andre med ned.

...den holder da ikke e.c.

Jeg har på den pc længst fra routeren (omkring 20 meter og gennem 2 gasbetonvægge,) en ganske ringe forbindelse, der sjældent kommer over 11MBit når jeg "snakker" med serveren.

De øvrige trådløse klienter opnår snildt fulde 54MBit, også når de "snakker" med serveren.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 18:50

Nåe ja det er jo 802.11B/G det gælder.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-02-07 18:55

Citat
Det der med skråt igennem beton: Gælder det også op og ned...?

Jep - det gælder naturligvis i alle retninger....

Citat
Og hvorlangt rækker den i bedste fald? Eks. over gaden? Eller kun en etage?

De trådløse hjemme-routere jeg kender til (linksys og dlink) påstår en indendørs rækkevidde på omkring 100m ... mine egne erfaringer er derimod omkring 40 meter for en acceptabel forbindelseshastighed

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 19:20

Og det er vel din egen router du kører på.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 19:59

Jeps, e.c! Kører på min egen router.

Vi bor på 3. sal og har én nabo. Dem nedenunder bor i beton, vi gør ikke. Kun med en bærende skillevæg. Men er usikker på afstanden til de andre huse.

Burde måske stemme dørklokker og tjekke deres forbindelser...?

Iiiiihhhh, altså. Skulle lige til at sende, og nu er den igen nede på 1.

Kommentar
Fra : lonjo

Dato : 05-02-07 20:31

Severino har den 3/1 kl 17.43 foreslået dig bl.a at se efter opdateringer til din router.
Jeg har samme dag kl. 9.24 og (tidligere den 21/12-06) foreslået at se efter opdateringer til din adaptor i Medionproduktet.
Har du prøvet det?
Jeg kender ikke dit Medion model nr. Men hvis det er MD 42200 / 42423 var det Medions forslag til løsning af trådløs problemer, at foretage opdatering af adapterens firmware / software.
Det kan du se ved at følge op på følgende link, hvorfra opdateringen også kan hentes.
http://www.compare-support.dk/Compare/faces/faces/medionErrors.jsp;jsessionid=925e149f4532511e13a38a659e2a5?model=MD%2042200

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 21:49

Jeg har opdateret, som I har opfordret til. Det hjalp bare ikke noget...

Min hedder 95800.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-02-07 22:52

Som jeg nævnte i mit indlæg af 3. januar, så er der mange ting der kan have indflydelse på det trådløse signal. Man må derfor oftest tænke utrditionelt, for at løse problemet.
Din mulighed for at køre 54 mbps, er kun teoretisk, og oftest kun på lokalt plan. På nettet er du begrænset af den up/down load hastighed du har fra din udbyder.
Den frekvens du bruger til dit trådløse netværk, er høj og følsom over for forstyrelser og skyggedannelser. Antenneforholdet skal også være i topform, hvis du skal have det maximale ud af det. - Flere enheder på det trådløse netværk kan give indvirkninger på hinanden hastighedsmessigt, således at den der køre dårligst, er med til at trække hastigheden ned for de andre, da det vil påvirke accesspointets hastighedsregulering, som er fælles for hele det trådløse netværk.
De forskellige antenner har forskelligt udstrålingsdiagram. Ofte vil de trådløse netkort uden udvendig antenne, have en vandret polarisering, hvor du på AP med pinden strittende op i luften, have en lodret polarisering; hvilket giver det første dårlige forhold mellem enhederne.
Så prøv at analysere dit netværk i alle detaljer, måske vil du her falde over noget der kan være årsagen!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-02-07 22:48

Vender tilbage, når jeg har fået tjekket diverse muligheder m.v.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-03-07 16:29

Citat
Vender tilbage, når jeg har fået tjekket diverse muligheder m.v.

Hmmmm..... Hvor lang væk har du dit system?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-03-07 08:36

Nu ikke moppe....

Jeg har været igennem en større operation, og var sloges med at "vågne op" af narkosen. Har i meget lang tid været så sløv, så PC'erens elendighed blev prioriteret ned.

Men skal på den igen - og så ender jeg med at lukke. Synes jo selv, at åbne spørgsmål er repektløse. Indtil da copy/paster jeg mine indlæg, inden jeg sender, så jeg ikke skal skrive alt op til mange gange.

Sorry!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-03-07 19:59

OK! - En forklaring på det, fremmer forståelsen!