/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Ved navneændring
Fra : kammanoerup
Vist : 2297 gange
200 point
Dato : 03-10-06 10:43

Har d.d. modtaget ny dåbsattest da jeg har fået slettet mit- sen navn, så lang så godt, men hvad gør jeg nu? Kan du fortælle mig, hvilke steder jeg skal kontakte for at få rettet til mit nye efternavn ( det var tidl. mit mellemnavn) det har altid indgået i oplysninger på sygesikring- kørekort o.s.v.
Jeg har lige kontaktet min bank, der fortalte, at det automatisk var blevet rettet fra ? Ja- hvorfra?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-06 10:45

De officielle steder får besked via kommunen/amtet.

Du skal henvende dig til forsikringsselskaber, aviser, fagforening, foreninger mm

Det gjorde jeg da jeg ændrede mit navn

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 03-10-06 10:54

Banker, offentlige institutioner og til en vis grad også forsikringsselskaber samkører deres oplysninger med folkeregistret og bliver dermed opdateret på dit nye navn. Det er nøjagtigt det samme, som hvis du havde skiftet adresse - i det tilfælde skal du heller ikke meddele adresseforandring særligt mange steder nutildags.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-06 11:03

Så vidt jeg husker hvade vi kun lidt problemer med at få ændret navnet på de pantebreve vi havde i huset, kreditforeningen ville have et eller andet beløb for at ændre det, det gik vi ikke med til, så det blev ændret uden udgifter.

Ret navnet de steder hvor i hen af vejen kan se det ikke er rettet, flere steder sker det jo automatisk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-06 11:17

Kørekort, pas og sygesikringsbevis, reg. attest på bilen, der skal du selv betale for at få lavet nye.

Så er det først og fremmest folkeregisteret i din kommune du skal have navnet ændret ved.

Så vil ændringerne med tiden....nogen gange meget lang tid finde sted til de registre kommunerne er sammenkørt med.

Banker, sparekasser, fagforeninger, centralregistret for motorkøretøjer, læger, ja alt hvad der drives i statsligt og kommunalt regi.

Så for at være på den sikre side, skal du selv give besked alle de steder du har kontakt til på en eller anden måde...

Fagforening, forsikring, arbejdsplads, evt. daginstitutioner, foreninger, centralregister for motorkøretøjer, læge, alle steder du får opkrævninger fra eller ting du abonnerer på, venner, familie, klubber, o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-06 11:21

Hov, glemte at nævne, at udgifterne til kørekort o.s.v. i alt løber op i ca 1000,- hvis du skal have ændret de ting jeg nævnte.

Og så lige, at idag er navnet ikke det vigtigste, så selv om der måske er nogen steder navnet ikke er blevet ændret, ja så er det efter registersammenkøringerne personmummeret der er det vigtigste så man vil alligevel ikke være i tvivl om hvem du er ud fra det, uanset hvad du hedder.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 03-10-06 12:05

Nogle måske alle kommuner, kræver ikke betaling ved udstedelse af nyt sygesikringsbevis, ved navneændring.... du kan tjekke på nettet om din kommunen tager sig betalt herfor.

Pas ville jeg ikke betale for en navneændring, blot tag en kopi af navneattesten, og medbring sammen med passet, (dette fik jeg oplyst, da jeg ændrede navn) dit navn er jo i forvejen i passet, som mellemnavn, det samme ved kørekort og muligvis også med reg. attesten på bilen, men der kan du spørge dig frem

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-10-06 16:39

jeg har da akdrig ændter nogen steder..jeg fik tilføjet et slægtsnavn for snart to år siden...og helt automatisk er det blevet tilføjet min e papirer derfra de kommer...det eneste der ikke er blevetændtet på er sygesikringskort, pas og kørekort, men det blir jo ændet når der blir udstedt et nyt...hen ad vejen...hvorfor dog betale flere hundrede kroner for det, når man alligevel skal ha det udskiftet på et tisdspunkt..
nogen stede er det rigtigt man selv lige skal nævne at man har fået et nyt eller ændet et navn.....
men elelr s forgår det ganske automatisk....
det koster penge hvis det ikke er i ægteskabsøjemed at navnety er ændet....ellrs ikke
tillykke med vores nye navne..
hejsa fra miss.j

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 03-10-06 17:26

Hej missjosephine Ja, jeg har også fundet ud af, at mange steder går det bare med et telefonopkald, ang. sygesikringskort sagde de at der allerede var et nyt på vej og det koster mig ikke noget, mit pas er udløbet så det ordner sig hvis jeg skal have et nyt-- engang, men ellers tror jeg at det meste er på plads: foreninger - bank- forsikringer- OSV. Det blev ikke så svært enda-
Jeg kan bare godt li' at slippe af med mit -sen navn, som jeg havde giftet mig til. Jeg gider det ikke mer!! skilt omkring 1972- så det var llænge at slæbe rundt på det!
Venlig hilsen til dig fra Kamma Og et knus til din lille kat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-06 17:32

1972... så var det da også en velovervejet beslutning, at slippe af med sen navnet igen

Så ser alt jo ud til at være i den skønneste orden med alle papirerne, på nogle punkter er det da
meget smart med al den teknik, så det blive rettet uden at du skal henvende dig

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 03-10-06 17:48

Hej Nortsted1- Velovervejet- heltsikkert. Men jeg prøvede som sagt allerede for omkring 30 år siden, da kunne det bare ikke lade sig gøre pga loven!
Tak for hjælpen fra Kamma

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-06 17:58

Selv tak, og bedre sent end aldrig

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 03-10-06 18:00

Tak for svaret Nordsted1. Mente at jeg havde skrevet en længere smøre om min 30 årige søgen for at skifte det navn, men jeg tror det er smuttet for mig. Men det startede altså i Rigsarkivet for ca. 30 år siden ( så man jo sige, at det blev ufrivilligt velovervejet)

Venlig hilsen Kamma