/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Fraflytning
Fra : bjarne10
Vist : 544 gange
20 point
Dato : 17-09-06 16:29

Jeg vil gerne om der er nogle der kan svare mig på hvad man gør når min kæreste er flyttet fra min adresse. Hun har en hest som står ude på min mark uden at hun passer den.Jeg har spurgt om hvornår hun henter den da der ikke er mere foder til den .Hvad kan jeg gøre i det hun er ligeglad med den i det hun har meddelt mig at det ikke kommer mig ved.

Bjarne10

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 17-09-06 16:34

Sig at hun har at hente den, ellers så sælger du den (men køb lige også noget foder til den)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 16:39

Ring til politiet og sig du har fundet en hest og kender ejeren men ikke kan få fat på vedkommende.

Så må de sørge for opstaldning - og sender regningen til hende

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 17-09-06 16:46

Jeg vil bestemt også sige, at du skal kontakte politiet, men indtil de kommer og henter den er det dit ansvar at passe et husdyr på din grund. Udover det moralske i det, risikerer du at få bøde for vanrøgt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 16:48

Hvis den går på en mark, dør den ikke af sult de første par dage

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 17-09-06 16:59

Nope - men til gengæld er politiet ikke ligefrem berømt for deres hurtighed i dyreværnssager.....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-09-06 17:00

du har pligt til at sørge for at den får mad og vang....der er strenge regler for dette og alt andet er dyremishandling...det kan du blive straffet for.den er jo på din grund og den kan ikke fortælle hvem der ejer den...enhver kan jo påstå at de ikke ved hvis det er.
selvfølgelig kommer det dig ved...
det er da hende der er uansvarlig.hun bør ikke få dyret tilbage med den holdning hun ligger for dagen.
sælg den...men sørg endelig for at den får tilstrækkelig med vand og mad.....
også er detjo ved at blive lidt koldt om natten.
jeg har set, når jeg er på landet, at folk tar deres heste ind for natten nu....
stakkels dyr.
miss j.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 17:06

Ring du bare til politiet.....

Du vil aldrig blive dømt for noget som helst - du kunne jo skulle ud og rejse......

De skal nok komme - og vi bor jo ikke på grønland, så den kan sagtens stå ude.....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-09-06 17:18

jo det kan man altså sagtens blive.......
der findes en dyreværnslov og den skal vedgud overholdes, når man har valgt at holde dyr på sin ejendom og der er uanset om det er ens eget eller andres....det er der lovhjemmel for...hvorfor i himlens navn skal vi da så med en dyreværnslov..
læs om dyreværnsloven på dyrlægevagtens side om heste...
der står også regler for hestes placereing udendørs om vinteren, læskur mm....og, at de SKAL ha adgang til frisk drikkevand hver dag....
ikke alle heste kan tåle at stå ude i kulden, da de skla ha udviklet pels til det....
en person der har valgt at ha dyr forpligter sig uanset om det er ens eget eller andres, sålænge det er på ens ejendom.....
alt andet er totalt respektløst og uansvarligt.....
min missers mor.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-06 17:21

noj, altså... Det drejer sig jo ikke kun om en hest...

Vi er i september, -der er masser af græs efter en våd august. Det er ikke spor koldt endnu.
Og du skal vel næppe selv bruge det græs, din kærestes hest går og gumler i sig?

Så det handler nærmere om en skilsmisse, hvor I måske helst vil genere hinanden så meget som muligt. Eller hvor du bruger hesten som påskud for kontakt med din ex.

Det ER da et held, at det ikke er et barn, det drejer sig om...

Nu ved jeg ikke noget om, hvor tidligt på året en hest har brug for at komme i stald. Og jeg ved jo heller ikke om hesten har gået mutters alene hele sommeren i bagende tørke. Men hvis det var sådan, så havde du nok reageret før.

Hvis det er hestens tarv, du tænker på, så giv din ex tid til at finde et godt sted til den.
Og hvis det handler om dig og din ex, så overvej om det er rimeligt at lade det gå ud over en sagesløs hest?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 17:35

Hvorfor er dette pludseligt blevet til et mishandlingsspørgsmål.....

Det er jo ikke det det drejer sig om....

Jo før du ringer til politiet eller nærmeste dyreinternat - jo bedre

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-09-06 17:45

Hvis den går på din ejendom er det vel ikke svært at kræve at den bliver fjernet...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-09-06 17:50

Hvorfor er det lige at politiet skal involveres?? Jeg tror de har vigtigere ting at tage sig til

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-06 17:56

....det kan godt være et fake-spørgsmål..... Det er en meget ny kandubruger.....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-09-06 18:25

det kan det jo desværre meget hurtigt blive...et mishandlings?, hvis nu manden hvorpå hvis mark den står, er eller blir liges¨ligeglad med hesten som den såkaldte ejer..der siger at han da kan være ligeglad...
det tror jeg nu heldigvis ikke han er......ellers nok ikke dette indlæg, men hvis han ikke gir dyret den nødvendige pleje, så kan det desværre gå hen til at blive et mishandlings?...
det er der jo ikke nogen garanti for. vi kan jo ikke kontrollere det, da vi jo ikke ved hvorhenne i verden hesten befinder sig...
dyr skal behandles ordentligt og menneskene har ansvar derfor....
min missers mor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-06 23:54

Citat
Hvorfor er det lige at politiet skal involveres

Ja, det kunne de jo ske at blive, såfremt spørgeren følger opfordringen om at begå selvtægt og sælge en andens hest

Nu er det lidt svært at svare på sådan et spørgsmål her, idet vi kun hører den ene part i sagen.

Vi ved ikke , om det er p.g.a. "meget store uoverensstemmelser", at eksen ikke viser sig på adressen og enten passer hesten eller afhenter den, eller om det bare er fordi hun mangler plads til den.

Vi ved heller ikke hvornår eksen er flyttet og hvor længe hesten har gået der uden hun har set til den.

Men da hun efter sigende har sagt, at det ikke kommer dig ved, så må man jo formode, at hun ikke som du siger er ligeglad med hesten, for så må man da forvente, at hun selv træffer foranstaltninger til at enten at sælge hesten eller sørge for at få den passet og flyttet et andet sted hen, da den ikke bare kan gå rundt på marken uden pasning eller foder..

Nu har jeg sådan lidt på fornemmelsen, at der er/har været temmelig store uoverensstemmelser mellem jer????? så hvis ikke du selv kan tale stille og roligt med hende om hvad der skal ske med hesten, er der så ikke nogen venner eller famile der kan prøve at fungere som en slags "mellemled" og snakke med hende om den hest, for det dur jo ikke hvis du eller andre ikke passer den.

mvh dova

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 18-09-06 00:55

Hej Bjarne10

Jeg mener da hun har meddelt dig, at det ikke kommer dig ved, og tilsyneladende også er lige glad med hesten, så få i det mindste en underskreven erklæring fra hende på, at du må gøre ved hesten hvad du vil.

Dernæst bør du - uanset om hun svarer eller ej - henvende dig til dyrenes værn eller lignende, og forhør dig om, hvad du kan/skal gøre. I øvrigt kan en hest vel nok indbringe dig nogle tusind kroner, så du kan få lidt for din ulejlighed.

Hvis du er interesseret kan jeg også godt sætte dig i forbindelse med en kvinde, som tager sig af herreløse eller "misligholdte" heste.

mvh.
DkwM327

dumå

Jeg vil gerne om der er nogle der kan svare mig på hvad man gør når min kæreste er flyttet fra min adresse. Hun har en hest som står ude på min mark uden at hun passer den.Jeg har spurgt om hvornår hun henter den da der ikke er mere foder til den .Hvad kan jeg gøre i det hun er ligeglad med den i det hun har meddelt mig at det ikke kommer mig ved.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 18-09-06 12:43

Altså alt det der med om den skal på stald eller ej, det kommer jo fuldstændigt an på hvilken type hest det er. de kompakte ponyer, (islænder, shetlænder, fjordheste osv.) kan sagtens klare sig udenfor, så længe at der er mad og vand nok! Men selvfølgelig kan de ikke klare sig hvis de går på en mudret/jordet fold uden græs og læmulighed.

Jeg kan godt forstå det er træls at du har fået prakket en hest på halsen, men nu er den der altså og hvis du ikke mener du selv er i stand til/har lyst til at passe den, så tag kontakt til dyrernes beskyttelse. Jeg vil tro de vil så kontakte ejeren af hesten og hun kan så "købe" hesten fri mod betaling af de udgifter de har haft undervejs i forløbet, hvis så fremt de ikke mener der er belæg for en dyreværns sag, for de udleverer selvfølgelig ikke dyret uden at tage stilling til om der er tale om vanrøgt. (dette er i hvertfald hvad de gør med hunde der indfanges og afleveres)

Meeeen prøv nu lige at tage fat i kæresten og fortæl om dine planer først, det ku jo være hun kom til fornuft, og du så kunne undgå at skabe større konflikt end der tilsyneladende er i forvejen.

Held og lykke, og pas godt på hesten så længe den er i din varetægt. Det er jo som andre påpeger ikke dyrets skyld

Godkendelse af svar
Fra : bjarne10

Dato : 18-09-06 23:54

Tak for svaret Nordsted1.