/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
resistent virus
Fra : tinymar
Vist : 988 gange
40 point
Dato : 10-08-06 23:06

Kan nogen forklare, hvordan virus fx HIV kan blive resistent. Troede kun det var bakterier der kunne blive det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-06 23:42

En virus kan også blive resistens mod de lægemidler, der bliver givet

Citat
resistens [ ræsi—sdæn’s ] subst. -en
1. det at bakterier, virus o.l. ikke påvirkes af lægemidler mod dem. Da bakterier kan overføre genetisk materiale til hinanden, kan resistens brede sig hurtigt.

Kommentar
Fra : tinymar

Dato : 11-08-06 00:29

Det var nu ikke så meget definitionen jeg var ude efter, men mere den mikrobiologiske forklaring. Bakterier kan eksempelvis overføre resistens vha plasmider, men hvordan opstår og spredes resistens i virus?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 11-08-06 01:19

Hej tinymar

Prøv at Google dette: +hiv +virus +resistens
Det giver tusindvis af artikler om emnet.

Den korte version er vist cirka sådan: Et virus er en DNA/RNA streng, pakket ind i et protein. Antistoffer skal angribe overfladeproteinet for at bekæmpe virus. Da virus dannelsen (ved HIV) sker så hurtigt sker der mange fejl under dannelsen og virus' overfladeprotein ændrer struktur. Det beredskab kroppen har dannet mod én variant kan derfor ikke iværksættes da mutanterne er nye vira. Kroppen skal derfor starte forfra med at danne nye antistoffer. Slutresultat: Immunforsvaret "brænder sammen" og man bliver modtagelig for (og risikerer at dø af) selv banale infektionssygdomme

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 01:28

Vira kan mutere og dermed blive resistente

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 09:36

Bacterier opnår resistens ved enten at mutere eller ved at deres imumforsvar reagerer ved at danne antistoffer mod lægemidlet.

Vira bliver resistente ved mutation. (De har intet imumforsvar) Dvs. at deres arvemasse (DNA, RNA) ændrer den sekvens (..eller det gen) som gør dem 'sårbare'. Alle orgasmer har denne 'funktion' indbygget og det kan ske spontant, ved indvirken fra radioaktiv stråling eller ved kemisk påvirkning.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-08-06 10:22

Det individuelle virusmolekyle blir ikke resistent, men de levende celler, der provokeres til at lave kopier, begår sommetider fejl under kopieringen, og så er der opstået en ny virustype, som ikke kan tackles af de immunstoffer kroppen laver som forsvar mod den oprindelige type. HIV er tilsyneladende svær at kopiere for menneskekroppen; oprindelig hørte det vist osse til i en abeart. Derfor kopieres den ikke korrekt fra generation til generation, man kan sige:"Den muterer hyppigt". Moralen er: Undgå at blive smittet, lev sundt, spis 2-5 gram C-vitamin om dagen (ikke det "syreneutrale")
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-08-06 14:34

Nøj, mol... Sker mutationen allerede ved orgasmen...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 14:40

Citat
Alle orgasmer har denne 'funktion' indbygget...

...var vist en 'smutter'

</ORGANISMEN>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 14:55

Meget apropos omkring aids, molo

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 11-08-06 14:56

Molokyle:
Skyldes sikkert det med hjernecellerne du beskriver i en anden tråd

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 14:58

Man kan tydeligt fornemme hvilket hoved Molo tænker med! En skam der ikke er blod nok til begge!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-08-06 16:10

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-08-06 16:14

Citat
De har intet imumforsvar

Jeg skal immune dig..!