/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Matematik opgave
Fra : olelyster
Vist : 1201 gange
100 point
Dato : 08-06-06 11:06

3 mænd går til købmanden for at købe en flaske vin. De køber en flaske til
30 kr. og betaler 10 kr. hver. Da de er gået, kommer købmanden i tanke om,
at flasken kun koster 25 kr. og sender derfor bydrengen ud med med 5
enkroner. Bydrengen beholder selv 2 kroner og giver de tre mænd 1 krone hver

tilbage. De har nu betalt 9 kr. hver, altså 27, og bydrengen har 2 kroner.
27+2=29. Hvor blev den sidste krone af?!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-06 11:10

He he, den har været på kandu op til flere gange, nu kan jeg selvfølgelig ikke finde en eneste af trådene, men den opgave kan simpelthen ikke gå op

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 08-06-06 11:26

Hej

Hver har givet 10 kr og får 1 kr. tilbage = betalt 9 kr/flaske.
Hver skulle altså have 1.67 øre tilbage, men fik kun 1 kr. - altså bliver dfe snydt for
67 øre hver (afrundet)

En lille betaling skulle man synes, men historien stammer fra en anden tid, hvor 1 kr. var mange penge.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-06-06 11:27

Jamen så ta' vi da dem igen :

Muhammed var en meget rig mand.
Han ejede 17 kameler !
Nu var han desværre gået til de uendelige sandkasser.

Hans 3 sønner Muhammed I , Muhammed II og Muhammed III sad og læste hans testamente.
Muhammed havde bestemt at : : Muhammed I skulle ha’ halvdelen af kamelerne, Muhammed II skulle ha’ 1/3 af kamelerne og Muhammed III skulle ha’ en 1/9 af kamelerne.
Det kunne de slet ikke få til at stemme for kamelerne skulle jo gerne kunne bruges bagefter.
Der opstod et kraftigt skænderi, for hverken Muhammed I, Muhammed II eller Muhammed III ville snydes.
Så kom der en klog mand forbi (Han hed Muhammed).
Han gad ikke høre på deres skænderi, så han forærede dem en kamel.
Nu havde de 18 kameler.
Fint sagde Muhammed I. Jeg ta’r 9 kameler.
Muhammed II var også godt tilfreds med sine 6 kameler.
Muhammed III var godt nok sur over, at han skulle nøjes med sine 2 kameler.
Men kamelerne var jo blevet fordelt, som gamle Muhammed havde ønsket.
Så sagde den kloge Muhammed :
Tjaaa…. Min kamel er jo sådan set blevet til overs, så den kan jeg jo godt ta’ igen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-06-06 11:28

Shit, jeg har set den drille-opgave en umulion gange. Og nu sidder jeg igen og vrider mig.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 08-06-06 11:36

De har betalt 30 kr.

Får 5 kroner retur. 30 - 5 = 25 kr.

Hver får 1 krone tilbage = 3 kr.

25 + 3 = 28

Bydrengen beholder 2 kr.

28 + 2 = 30

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-06 11:57
Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 08-06-06 15:06

Hej Gambrinus.

Løsningen på kamelerne er enkel - en regnefejl!

1/2 + 1/3 +1/9 = 17/18

Der mangler 1/18 for at få arvelodderne på plads.
Det kan ikke løses ved at forære en kamel væk.

mvh
2603ph

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 08-06-06 15:25

Drilleproblemet er skåret ud i sine enkeltheder af "Ans"
og er nu ikke længere et problem

Flot sat på plads Ans

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 08-06-06 15:38

Sagt på en anden måde:
Flasken koster 25kr. De betaler hver 9kr = 3 x 9 = 27 kr. Det er 2 kr. for meget, som bydrengen får...

Hvorfor skal de 30 kr. overhoved drages ind i billedet når flasken nu kostede 25-

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-06 15:48

Jaaa de 30 kroner bliver vel blandet ind i billedet, da det er det beløb, som købmanden i første omgang forlanger for vinen

Så er det han opdager at han har taget 5 kroner for meget.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 03-10-06 09:16

Jeg synes denne er meget sjov - jeg skule lige tænke mig lidt ekstra om.

Opgaven er ok indtil 27+2=29. Dette er noget vås, det er ikke sådan beregner den oprindelige pris for vinflasken. 27+3=30 giver mening, sværere er det så men ikke.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-06 09:36

Løsningen er skrevet tidligere

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=89347#972103

Citat
De har betalt 30 kr.

Får 5 kroner retur. 30 - 5 = 25 kr.

Hver får 1 krone tilbage = 3 kr.

25 + 3 = 28

Bydrengen beholder 2 kr.

28 + 2 = 30

Godkendelse af svar
Fra : olelyster

Dato : 08-10-06 00:35

Tak for svaret ans. (Har jeg ikke accepteret for flere månder siden?)