/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvorfor
Fra : herrig12
Vist : 762 gange
91 point
Dato : 23-05-06 17:45

Kan nogen give en forklaring på hvorforde fleste landes syd(ende), eller sydlige punkt vender nedad

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 23-05-06 17:48

jeg Herrig12 glemte noget i mit spørgsmål, nemlig, hvorfor spidser den sydlige del af et kontinent nedad tænk f.eks. på Afrika

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 23-05-06 21:37

sorry men jeg forstår ikke helt dit spørgsmål !!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-05-06 22:41

hmmm nu du siger det.
Det gælder jo egentlig mange øermm.

Det skal du nok have fat i geodætisk institut eller lignende for at finde svaret på.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-05-06 22:48

Hvem siger, at syd er nedad ??

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-05-06 23:00

Tja balcanard, det kommer jo an på havd vej vi vender næsen

Men se lige på dit atlas, der er faktisk noget om snakken...

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-05-06 09:20

Jo jo, det ved jeg nok. Er også enig, men finder det pudsigt, hvordan vi benævner retninger.
Nogle steder tager vi ned, hen, op, over, ud til o.s.v., men vi bruger ikke alle sammen samme benævnelse.

Der er tale om forskydning / forkastning af jordpladen. Prøv f.eks. a la et puslespil at lægge Sydamerika over mod Afrika.

Jorden arbejder hele tiden http://www.faktalink.dk/publish.php?linknavn=jordryst

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-05-06 09:41

Måske har illistreret videnskab et svar?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-05-06 10:28

Prøv lige at se dette Atlas !!

http://www.diversophy.com/whatsupsouth.pdf

Jeg tror at dit spørgsmål skal vendes på hovedet

Årsagen til at vi i dag ser atlas med syd nedad skyldes at det var det britiske admiralitet som oprindelig placerede England i Verdens centrum - med Greenwich som center i for Jorden.

England var jo Verdens stormagt på det tidspunkt - og en stormagt er jo altid ovenpå. Pga. ækvator så var man nød til at forskyde breddegraden - men længdegraden går jo igennem England.

I Australien var man noget irriteret over dette fænomem i 1800-tallet og man lavede så et alternativt kort som placerede Jorden på hovedet og med Australien i midten - øverst. Her placerede man datolinien midt ned igennem kortet - mod normalt i yderkanten af kortet. Så var Australien det centrale kontinent.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-05-06 10:31

Jeg glemte lige linket:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Reverse_projection.png

Bemærk at England nu får en temmelig sekundær placering

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 91 point
Dato : 24-05-06 10:51

Okay her er så svaret....
Hentet fra Illustreret videnskab...

Læs og bliv klogere, det gjorde jeg. Det er jo egentlig lidt logisk når man først får forklaringen

Hvorfor er kontinenterne spidse mod syd?
Er der en årsag til, at alle kontinenterne er spidse på den sydlige halvkugle (Afrika, Sydamerika, Indien og Australien - hvis ikke Tasmanien var 'faldet af')? Eller er det bare en geografisk tilfældighed?
For at forstå baggrunden for landmassernes spidse afslutninger skal man omkring 200 millioner år tilbage i tiden. Dengang var alle landområder samlet i det kæmpemæssige kontinent Pangæa. Efter adskillige millioner år bevirkede processer i Jordens indre, at Pangæa blev delt op i det nordlige Laurasia og det sydlige Gondwanaland. I løbet af de næste cirka 150 millioner år splittede Gondwanaland sig op i de forskellige kontinenter. Først skilte Sydamerika og Afrika sig ud fra Antarktis, derpå fulgte Australien og Indien. Det hele foregik, ligesom når en lagkage bliver skåret, og på samme måde som stykkerne er spidse, blev kontinenterne det også. Resultatet ses tydeligt i dag, for eksempel ved Kap Det Gode Håb i Sydafrika. Selv om kappet ikke er Afrikas sydligste punkt rent geografisk, kan det godt betragtes som den spidse del af det afrikanske lagkagestykke. Geologerne mener, at årsagen til opsplitningen ligger i Jordens indre. Her findes cirka 50 såkaldte hot spots, der bedst kan sammenlignes med gigantiske skærebrændere, der snitter hul i jordskorpen. Forskerne har konstateret, at der har været aktive hot spots på de tidspunkter, hvor de forskellige kontinenter er blevet spaltet ud fra hinanden.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-05-06 10:54

Men ellers et ret interessant kort Thomas, når man tager i betragtning at Australien jo ikke var helt begejstret for at være under britisk herredømme.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-05-06 11:03

Sådan jeb3 - godt gået

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-05-06 11:09

Takker og bukker balcanard.
Men jeg må nok sige jeg blev lidt nysgerrig.

Godkendelse af svar
Fra : herrig12

Dato : 24-05-06 12:26

Tak for svaret jeb3.

jeg siger tak for et udførligt svar, og er iøvrigt glad for at så mange syntes det var værd at kommenterer.

hilsen herrig12

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-05-06 12:39

Herrig12, alle gode spørgsmål er da værd at kommentere

Vi skal jo alle lære noget nyt hver dag - ikk?