/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
bomulds krudt og andet.
Fra : sweetblue2839
Vist : 8996 gange
65 point
Dato : 12-05-06 21:09

hejsa.

sad og så et program på tv ang. krudt. og noget som er mindre farligt er bomulds krudt. tror det er det et hedder ???

hvor kan man købe bomulds krudt ?
hvordan laves det. evnt. anvisning til hjemmeside.

har i nogle spændende sider ang. sjovt kemi for voksne ?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-05-06 21:34

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-05-06 21:35

Ikke noget man leger med, i disse tider.
Vent til Nytår...

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 12-05-06 21:57

hmm.

tror jeg venter til nogen kan hjælpe mig.

så gerne flere sbar. Ss.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-05-06 22:08

Du kan finde en masse gode opskrifter på alle typer krudt på disse sider.

http://www.wfvisser.dds.nl/compoDB.html
http://www.pyrosupplies.com/

Har du adgang til E-mule eller lign. kan du søge efter "do it you self gunpowder"

Du kan også søge videre på nettet, men du skal søg efter "pyrotech

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-05-06 22:10

Tror næppe du bare lige SÅDAN får en henvisning til det.

Men prøv at søge på CIA/FBI, der plejer de at ligge noget for Hjemmeterrorrister.

Men pas på hænder, jeg skriver ikke øjnene/andre vitale og nødvendige organer, B.la Til familie forøgelse, da det går så hurtigt, at hænderne/ og andet ryger FØRST.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-05-06 22:14

Har det din interesseret sender jeg dig gerne nogle flere opskrifter på krudt blandinger, i alle afskygninger.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-05-06 22:18

Melder mig lige ud her.
Pas på i disse tider.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-05-06 23:11

Salpetersyre og bomuld eller høvlspåner, kan give st heftigt resultat; eller hvad med Iod og Amoniak; eller Kaliumpermanganat og magnesiumpulver. vær yderst forsigtig, og sæt dig ind i kemien, så du forstår lidt af det du vil lege med. Lav for alt i verden SMÅ PORTIONER!!!!!!!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-05-06 23:11

Salpetersyre og bomuld eller høvlspåner, kan give st heftigt resultat; eller hvad med Iod og Amoniak; eller Kaliumpermanganat og magnesiumpulver. vær yderst forsigtig, og sæt dig ind i kemien, så du forstår lidt af det du vil lege med. Lav for alt i verden SMÅ PORTIONER!!!!!!!

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 12-05-06 23:23

til thulin
send du bare nogle opskrifter.

men først af alt. så er jeg ikke interesseret at forlade livet lige nu.
også derfor jeg spurgte om bomulds krudt. da jeg ikke tror det er det farligste.

men tak allesammen.

venter lige lidt endnu. og ser om der kommer nogle flere svar. Ss.

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 65 point
Dato : 13-05-06 00:19

http://www.beyondweird.com/cookbook.html

Pas nu for alt i verden på! Men i overstående link finder du nok underholdning til resten af livet. Bogen hedder "The Anarchist Cookbook" og ligger der i E-book form. Er du til lidt kraftigere sager så prøv her:

http://www.capricorn.org/~akira/home/terror.html

Dette er E-book udgaven af The Terrorist Handbook - som beskriver alt fra TNT til måder at lave brevbomber og fjernudløselige bomber på - MEN ANVENDELSE AF DISSE OPLYSNINGER ER PÅ EGET ANSVAR!

Jeg smider kun disse links da det er noget alle kan finde på nettet alligevel hvis de ved hvad de skal lede efter!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-06 10:04

Det du har hørt om er nok skydebomuld. Det er en lidt gammeldags betegnelse for røgsvagt krudt , som kemisk set er nitocellulose. Det fremstilles ved nitrering af cellulose med salpetersyre og svovlsyre. Da ubehandlet naturbomuld er næsten ren cellulose , har det været et udgangspunkt for produktionen, men andet plantemateriale, kan også bruges.

Det er ikke mindre farligt end sortkrudt, tværtimod. Men selve produktionen kan nok gøres mere sikker.

Det er ikke noget jeg ville turde gå igang med. Jeg har engang i laboratoriet oplevet virkningen af nogle få milligram pikrinsyre, som det gik galt med. Det har givet mig en alvorlig respekt for den slags.

Der er ikke meget fornuftigt at bruge røgsvagt krudt til andet end til skydevåben.
Antikke geværer og kanoner risikerer at sprænges hvis du bruger det moderne kraftige røgsvage krudt.
Hvis du vil lave raketter, og det er sjov, skal du bruge et langsommere brændstof. I min drengetid brugte vi avispapit imprægneret med klorat. Dengang kunne man købe interessante kemikalier overalt. Det er blevet meget sværere i dag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-06 10:04

Det du har hørt om er nok skydebomuld. Det er en lidt gammeldags betegnelse for røgsvagt krudt , som kemisk set er nitocellulose. Det fremstilles ved nitrering af cellulose med salpetersyre og svovlsyre. Da ubehandlet naturbomuld er næsten ren cellulose , har det været et udgangspunkt for produktionen, men andet plantemateriale, kan også bruges.

Det er ikke mindre farligt end sortkrudt, tværtimod. Men selve produktionen kan nok gøres mere sikker.

Det er ikke noget jeg ville turde gå igang med. Jeg har engang i laboratoriet oplevet virkningen af nogle få milligram pikrinsyre, som det gik galt med. Det har givet mig en alvorlig respekt for den slags.

Der er ikke meget fornuftigt at bruge røgsvagt krudt til andet end til skydevåben.
Antikke geværer og kanoner risikerer at sprænges hvis du bruger det moderne kraftige røgsvage krudt.
Hvis du vil lave raketter, og det er sjov, skal du bruge et langsommere brændstof. I min drengetid brugte vi avispapit imprægneret med klorat. Dengang kunne man købe interessante kemikalier overalt. Det er blevet meget sværere i dag.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-05-06 10:54

Så vidt jeg ved er skydebomuld mere ustabilt end sortkrudt og derfor FARLIGERE at håndtere!

..men her er en opskrift : http://bluz.fdf.dk/cms_artikel.php?id=769

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 13-05-06 11:21

http://www.totse.com/en/bad_ideas/ka_fucking_boom/guncot.html

Der er også en anden opskrift her og det forklare lidt mere om hvad der egentlig sker osv.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-05-06 18:08

Hvilken E-mail skal de sendes til ?

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 14-05-06 23:04

de skal sendes til :

hugblue@hotmail.com

og tusind tak ...

til i andre. så har jeg fået mehget ud af jeres svar.
tusind tak.

brian (hugblue)

Kommentar
Fra : Louisium

Dato : 25-08-06 12:30

Nu er jeg tilfældigvis kemiingeniørstuderende og lidt af en show'er.. Og skydebomuld er i sig selv ikke specielt farligt, det kan købes på nettet i trylleforretninger o.lign.

Skydebomuld/nitrovat fås vådt af sikkerhedshensyn, da det brænder meget let og meget hurtigt.
Man skal så selv stå for tørringen af det, og lad være med at bruge hårtørrere eller varmeblæsere - det kan antænde det (er prøvet..).

Det farlige ved det er nok mest at det kan antænde de ting der er i nærheden, eller hvis det er i store mængder. Som sagt brænder det (når det er tørt og rent) meget hurtigt, og kan derfor antændes i f.eks. en hånd.
Dette gør dog ondt hvis skydebomulden er våd/fugtig eller gammel - eller hvis du tager for meget af det

Man KAN lave det selv, men det er forfærdeligt besværligt, farligt og bruger en masse vand, så for privatpersoner der ikke har forstand på kemi eller adgang til stinkskabe, lav det IKKE selv.
Det koster alligevel kun 60 kr for 4-8 gram, husk på at vat næsten ingenting vejer.
Man kan desuden lave nogle fine bordbomber af skydebomuld, men igen vil jeg fraråde det.

Lav det ikke selv, og husk at "sjov kemi for voksne" nok nærmere er et job for Kemishows, som findes på de fleste universiteter eller er noget du blot bør se i TV og glemme igen

Godkendelse af svar
Fra : sweetblue2839

Dato : 25-08-06 23:00

Tak for svaret lassethorsted.