/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Myggestik
Fra : timeglas
Vist : 6185 gange
100 point
Dato : 11-05-06 08:46

Hej

Jeg er ved at gå amok. Er ved at blive ædt af myg i øjeblikket og reagere voldsomt over for det. Jeg tager benadryl tabletter, men de hjælper kun lidt. Er der ikke et godt råd så jeg helt undgår at blive stukket?

mvh Timeglas

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-05-06 08:49

hvis du er til det lidt alternative:

http://www.urtegaarden.dk/Default.aspx?ID=1197

Det er faktisk ofte det virker.

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 110 point
Dato : 11-05-06 08:51

også meget brugt er

Hvis du spiser tiamintabletter (b-vitamin) i den periode, hvor du er mest udsat for myggestik, vil myggene undlade at stikke dig. De kan nemlig ikke lide lugten, du udskiller, når du spiser tiamintabletter.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-05-06 08:51

du får lige den sidste

Opdateret d. 25-12-2002
Råd mod myggestik. En kvinde vil gerne vide, om der findes noget myggebalsam, der er bedre end andet, og hvad man ellers kan gøre:

Den bedste måde at undgå myggestik på, er at forhindre myggene i at finde et sted at stikke. Det kan gøres ved at bruge lange bukser og ærmer om aftenen og natten og ved at bruge myggenet. Pas især på anker og håndled.

Man skal når man køber myggemidler, se efter, om produktet er godkendt af Miljøstyrelsen. Det er en garanti for, at myggemidlet ikke er sundhedsfarligt ved normal brug, og at midlet er effektivt. Man skal dog aldrig bruge myggemidler til spædbørn og være varsom med det til børn under tre år. Man skal bruge myggemidlerne de steder på kroppen, hvor myggene oftest stikker, nemlig på ankler, håndled, halsen og hårkanten.

De mest effektive midler indeholder stoffet DEET, men de er ikke tilladt i Danmark.

Autan, som kan fås i Danmark, er nok det bedste bud. Det virker også mod malariamyg. Autan består af to serier: Family og Active. Family er til familier med børn og virker i 4 timer. Active er mest til aktive mennesker, der færdes i naturen. Virkningen varer i 6-7 timer. Derudover findes der fx Mygge STOP, der beskytter mod myg i op til 8 timer, og Myggebalsam med citronellaolie, der beskytter i op til tre timer. Myg kan ikke lider blomsterdufte.

B-vitaminer hjælper måske nogen, men der er ikke bevis for det. Desuden kommer man evt. til at lugte af B-vitamin. B6-vitamin skulle virke bedst.

Myg kan ikke lide lugten af eddike, så man kan komme nogle dråber eddike bag ørerne og på anklerne. Myg kan heller ikke lide lugten af hvidløg og persille, som man kan gnide huden med.

Er man blevet stukket, kan man gnide med agurk eller løg, vejbred eller komme spyt på.

På apoteket kan man fx købe Pax mod kløe, svie og insektstik, Mepyramincreme mod kløe og svie og Xylocaincreme mod kløe og smerte.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-05-06 08:54

allebedste råd - plant et hyldebærtræ - brug bladene og gnid dig med dem (dufter herligt for os -men ikke for myggene) Du kan fryse en portion blade og tage lidt af gangen og gnide dig ind i - men myggene har jo ligesom ikke så meget at gøre udenfor sæsonen

Jeg reagerer også kraftigt og har haft stor fornøjelse netop af de hyldebærblade - kan jeg ikke lige få fat i dem så bruger jeg en spray der hedder "autan active" - den kan også holde myggene væk - det er også noget med duften. (det er et såkaldt skrækmiddel mod myg og må kun bruges til at forskrække dem med - men det virker - sprayer man ud i luften indendørs forbliver de så langt væk som muligt. Den sælges i matas og visse supermarkeder.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-05-06 11:28

Jeg har også gode erfaringer med Bvitaminer
mvh.Kissan

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 11-05-06 14:44

Jeg har lige været på apoteket og købt Mepyramin creme, men syntes ikke at den virker
Er der nogen der har erfaringer med hvidløgstabletter?

mvh timeglas

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-05-06 17:20

find så det hyldebærtræ :-D

for at tage kløen indtil du finder løsningen - så køb noget xylokain - flydende - det bedøver så du ikke mærker mere til stikket når uheldet er ude.

(tror vist de der stikkende bøller elsker hvidløg )

autan active insekt repellant virker i den grad - hvorfor filan købte du ikke det ???????? Myggene vender ganske enkelt om og forsvinder hvor de mærker duften af den

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-05-06 17:25

Jeg har prøvet hvidløgspiller, B-vitaminer, afskrækkende myggespray, mepyramin creme (der først virker EFTER stikket...) og alverdens ting og sager. Og lige fedt hjælper det. Myggene tror bare, at jeg er et festligt ta' selv -bord og alt hvad jeg prøver bare er krydderier.
Så nu klæder jeg mig på med lange bukser og lange ærmer og hætte når jeg skal ud med Silke om aftenen. Så bliver jeg "kun" stukket på hænderne og i ansigtet...

Men som sagt, mepyramin er kløestillende EFTER man er blevet stukket...

Nogen mener, at vi har "sødt blod", så hvis du spiser meget sukker, så skader det ikke noget at skære ned på det her om sommeren.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-05-06 17:34

Køb en lille flaske LidoCain på Apoteket, virker bedøvende og fjerner irritation, så det ikke klør.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-05-06 17:42

sofus.dk xylocain og lidocain er det samme

den sikre måde : lad myggene æde og flyve når de er mætte - så mærker du intet til dem - det er giften vi mennesker får kløe af - og for den sags skyld allergiske reationer - får myggen lov at blive færdig reagerer vi ikke.

ET myg - myggen - flere myg - alle myggene ...... hvorfor ikke EN myg hedder det EN myg - og siger vi bare ET myg ??

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-05-06 07:35

Sparker lige en fodnote ind hér.
Gøre EN myg til en elefant.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 12-05-06 07:50

Et godt råd er et Jagtgevær, sid stille og roligt, vent til det summer. Det er her du skal have tålmodighed, det hjælper ikke at skyde i blinde. Du venter og venter, når den så er ca. 30 cm foran gevær mundingen så skyder du. BANG og væk er myg.

ADVARSEL: du må ikke skyde en myg der sidder på dig. Det gør herrer nas......

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-05-06 11:18

mulberry - jeg siger nu et myg til en elefant

troldenesdhb - godt råd (vistnok) - tror du ikke det er nemmere med et haglgevær ??

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-05-06 11:50

Mirit
Ok,bare du ikke også siger et elefant og den bliver

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-05-06 14:55

EN elefant nyd nu vejret - de der myg kommer væltende snart når vejret giver dem mere vand

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-05-06 13:33

geraniumolie holder stikmyggene væk. Jeg plejer at bruge 30 dråber af den plus 30 dråber vaniljeessens i 100 ml billig barbersprit altsa¨mmen hældt i en sprayflaske, der før var "Apotekets Myggespray" i. Virkningen fortager sig på 1½ time (lidt afhængig af temperatur og aktivitet), så sprøjtningen skal fornyes inden da. Jeg har ikke observeret andre bivirkninger end stanken af geraniumolie og af billig barbersprit. PGA geraniummen tror jeg ikke der er meget at hente med en dyr sprit.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-05-06 13:33

Vaniljen var for knottens skyld

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 15:38

vanilie virker seksuelt stimulerende så jo det må bestemt da med (bare det ikke har samme virkning på myg)

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 23-05-06 20:47

Jeg har fået en kollega til at købe noget DEET kemikalie myggespray i Sverige, det er åbenbart det eneste der virker på mig, så lukker spørgsmålet.

tak for svar.

mvh Timeglas

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-05-06 11:25

Du skulle nu have prøvet geraniumolien. Sidste weekend kunne jeg observere, at myggene vendte om i 20 - 25 centimeters afstand

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 05-06-06 17:48

Tak for svaret troldenesdhb.