/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
uddannelse på dagpenge?
Fra : SandraFalk
Vist : 1195 gange
180 point
Dato : 10-04-06 20:15

Jeg er desværre blevet sagt op, og tænker nu på om jeg kan tage en uddannelse...
Jeg har ikke råd til at være på SU, desværre. Jeg er dagpengeberettiget, men mulighederne for uddannelse på dagpenge, synes jeg er temmelig begrænsede - har jeg ret? Jeg har søgt overalt på nettet, men nu er jeg mere forvirret..
Det eneste uddannelse jeg har, er en HG fra 1996, som jeg ikke fik gjort færdig(manglede praktiktiden) fordi jeg fik barn..
Der er noget med at man kan få SVU eller sådan noget i 6 uger, men på den tid, kan man da ikke blive uddannet noget som helst..
Jeg har også hørt noget om at man kan få støtte (andet end su) til en uddannelse, hvis der er mangel på lige det i området.. ?
Er der nogen der ved noget om det her, måske har prøvet noget lignende?
Jeg ved godt jeg skal snakke med AF eller min a-kasse, men nu spørger jeg lige her først..
Jeg har stadig 2½ måned tilbage af min opsigelsesperiode på min arbejdsplads.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-04-06 21:20

Du har ret i, at du kun kan få ganske få uger uddannelse som nyledig. Men forsøg at få betalt en HF uddannelse gennem voksenuddannelsesstøtte som er det samme som dagpenge, så du kan komme videre i uddannelsessystemet.

http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elementer/Guide%20til/Artikler.aspx?article_id=artik-statensvoksenuddstoette

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-04-06 21:43

Jeg er slet ikke inde i diverse uddannelses regler, men der er jo også noget der hedder voksen uddannelses støtte.

Du kan læse om det her: http://www.veug.dk/

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-04-06 21:50

Hø hø - sikke noget ævl. Mit forrige link, er jo blot til at søge om befordringsgodtgørelse..

Men hvad så med voksenelevløn?! .. http://www.eucnvs.dk/webtop/site.asp?p=715

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-04-06 21:56

http://www.veu-info.dk/

http://www.jobnet.dk/sw4408.asp

Og så må jeg vist heller gå i seng. SVU som allerede er nævnt er jo lig med = Statens voksen uddannelse

Jeg har hovedpine! *L*

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 10-04-06 22:00

Ja, jeg havde også tænkt meget på at tage en hf... eller de fag der skulle til for en videregående uddannelse, men efter den hf, har jeg jo stadig ikke råd til at være på su og videreuddanne mig - så er jeg lige vidt.....

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-04-06 22:09

Du skal lige tænke på, at når du en gang har taget de HF fag du skal bruge - så har du ret til at få lagt en jobplan i samarbejde med AF.

Jeg ved ikke om du ligefrem kan få betalt en videregående uddannelse (det tror jeg ikke) - men AF vil kunne fortælle dig, hvilke muligheder du har..

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-04-06 07:31

Al udd. er for egen regning. A-kassen kan medvirke til kurser/videreudd, men ikke en egentlig udd. SU eller lærlinge/elevløn - sådan er det bare!

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 14-04-06 11:11

Jeg må prøve at snakke med min fagforening her efter påske...'
Jeg bliver nødt til at have en uddannelse, så jeg har mulighed for at få et andet job, end lignende dem jeg har haft.. Jeg er hypermobil, og ja, det er jo ikke nogen sygdom, men jeg har så ondt i mine led næsten altid.. Mine jobs har været fysisk krævende og med mange gentagne bevægelser (pakkeri) og min krop kan ikke mere!! Det er bare så svært at få noget andet arbejde, når man ikke har erfaring for noget andet..
Var til lægen for noget tids siden (før jeg blev fyret) og han sagde at jeg skulle finde mig et andet arbejde, fordi min krop ikke duer til fysisk arbejde, når jeg er hypermobil. Men jeg har altid bare puklet derudaf uden at lytte til min krop - og det har fået sine konsekvenser.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-04-06 11:24

Me den baggrund vil det være en god idé af gå på socialkontoret og høre om de skulle have nogle midler til at få dig den rette vej videre. Det forekommer mig at være meget sandsynligt.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 14-04-06 11:45

Socialkontoret? Men jeg er jo medlem af a-kasse og fagforening - er det så kommunen jeg skal snakke med?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 180 point
Dato : 14-04-06 12:16

Hvis du har problemer med at kunne holde til "almindeligt" arbejde, skal du have din læge blandet ind i det.

for som reglerne er, når du er på dagpenge, skal du være i stand til at "stå til rådighed for arbejdsmarkedet" for alle jobs indenfor det fagområde din fagforening dækker, medmindre der lige er nogen der kræver en uddannelse du ikke har.

Hvis din læge så skønner, at det kan du ikke, så må du sygemeldes og så derfra tale med kommunen om revalidering.

Eller også er der muligheder som voksenlærling ( til mindsteløn i stedet for lærlingeløn) hvis der er noget arbejde du mener at kunne holde til, der er dog en del betingelser der skal være opfyldt for at komme i voksenlære, det kan AF hjælpe dig med.

mvh dova

Kommentar
Fra : farai

Dato : 14-04-06 12:16

Jeg går på HF-og der er flere som får dagpenge i op til 2 år, så har du lidt tid til at tænke over hvad du så skal tage dig til- bortset fra at der er mange lektier.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 14-04-06 12:35

Jeg tror også jeg vil tage en hf - så jeg har muligheder for uddannelse bagefter.
Jeg kan sagtens holde til at arbejde, bare ikke fysisk hårdt arbejde..
Og heller ikke hvor jeg går meget..
Jeg kunne godt tænke mig noget lignede finansøkonom eller sådan noget..
Jeg holder lige spørgsmålet åbent lidt endnu..

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 08-05-06 11:30

Tak for svaret dova.