/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
da vinci symbol? andreaskors?
Fra : vaxen
Vist : 857 gange
200 point
Dato : 20-03-06 13:21

Hej med jer!

Min svigermor efterlyser informationer om et symbol, som hun mener at have set i Da vinci Mysteriet...

Det drejer sig om et andreaskors, hvor der ligesom stikker et P op fra... Jeg har googlet lidt på opgaven men kan ikke rigtig hitte svaret...

Er der mon nogen, der ved noget om dette symbol?

Jeg glæder mig til at høre fra jer!

Vaxen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-03-06 14:07
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-03-06 15:00

Det er lige præcis det - så mangler jeg bare et navn eller/og lidt information om det..

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-06 15:39

vaxen - det originale andreas kors ved jeg kun om - citerer fra min mangelfulde viden :

korset blev bygget på skrå da andreas var for beskeden til at blive korsfæstet på samme måde som guds søn.

lige præcis det foto der er herover synes som om man beder - udfører ceremoni.

hmm - lidt sjov opgave - kigger på det senere (måske)

(det kors ser ud som om det både er kors og sværd )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-06 15:46
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-06 15:48
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-03-06 16:01

Jooo - dem har jeg også fundet...Men det er kombinationen af andreaskorset og det mystiske P, jeg ikke kan hitte... Jeg ved ikke, hvad det kors hedder, så det er noget besværligt at google på

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-06 16:26

vaxen - samme her - kigger på det senere for der må være noget om det. Synes stadig den lodrette arm (der nødvendigvis måtte være på det originale kors ) måske symboliserer et sværd - det du kalder p kalder jeg hage/håndtag - kan du se hvad jeg mener ????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-06 16:35

lige før jeg render for en kort så hedder andreas korset også Saltire Cross

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-03-06 16:44

Joo, det kan jeg da egentlig godt se.... Hmmm... Det er en god opgave, hun lige fik sat mig (os) på, hende svigermam

Vaxen

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 21-03-06 12:45

http://en.wikipedia.org/wiki/Labarum fik jeg lige via messenger - kig lidt på de græske bogstaver også

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-06 12:47

Der er nok nogen der har sovet i kristendoms timerne, det er ikke et kors i ser afbildedet men et Kristus monogram, X og P skrevet oven i hinanden, det er ganske enkelt de første græske bogstaver Chi og Ro i navnet XPISTOS = Kristus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-06 12:48

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-06 12:49

glimrende symbol for XP

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-06 02:14

Korrekt miritdk, men der var en 2000 år gammel © da Bill Gates havde udviklet Windows XP

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-06 07:59

o.v.n tror du copyrighten var opfundet dengang - mon ikke blot det var en ophavsret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-06 12:02

Jo det var nok sådan miritdk, men hvor er vaxen blevet? det kan vel ikke tage flere dage at købe brudekjole

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-03-06 14:13

Den var ellers go´ den o.v.n

Nææ, jeg er skam lige her.. sidder og knokler som vanvittig med eksamensforberedelse...

Jeg siger tusind tak for besvarelserne... Jeg må indrømme, at jeg ikke mindes at det symbol blev præsenteret for mig i kristendomsundervisningen... Jeg ved ikke lige, om det er en del af folkeskolepensum... Men, hvorom alting er, så var svaret jo ganske enkelt og lige til

Tak for indsatsen!!

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 22-03-06 14:14

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-06 14:43

var ikke mig der lige fandt ud af det - men godt hvis det kunne lede dig frem til noget