/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Døde Harddiske.
Fra : poulgrandahl
Vist : 510 gange
200 point
Dato : 14-03-06 00:36

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan få liv i min 80 gb +40 gb harddisk.
De er blevet brugt som ekstern harddisk (backup). Min omformer (strøm) har svigtet
Så de blevet brændt af med 230 volt i stedet for med 9 volt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-06 01:38

Hvis dine harddiske er beregnet til at køre 9V og du har givet dem 230V så findes der ikke mere DØDE hardiske. Sorry de er døde, myrdede og afgået ved døden. Vi kan kun håbe på at du har været fornuftug nok til at tage kopier af de vigtigste data. Hvis ikke så Godnat. Sorry. Arne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-06 02:34

Hvis indholdet er vigtigt er man jo tilbøjelig til at prøve alt.

Det er formentlig ikke selve disken og forhåbentlig heller ikke nogen af de indre ædledele, der er skadet.
Så få fat i nogen idendtiske diske, flyt al den eksterne elektronik over på de gamle, og tilslut en korrekt stmforsyning , kryds fingere. Så kører det måske - og måske ikke !!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-06 02:51

transor -> Din bemærkning om at flytte ekstern elektronik over, er den værste omgang vrøvl jeg længe har hørt. Elektronik er Hardware. Hvis den er beregnet til 9V ER den smadret. Så kan du kun flytte den ét sted hen og det er i skraldespanden. Det er ikke det spørgsmålet drejer sig om. Det er Harddiskene. Hvis de også er bygget til 9V og har fået 230V, så er de OGSÅ smadrede. Og det er Harddiskene der bærer/indeholder data.

Nå du ikke kan stave til ingeniør i din egen profil, hvorfor skulle nogen så have tillid til dine kommentarer.
Citat
Jeg er en mand på 60 år med eningeniørbaggrund.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-06 02:53

transor - OK; du glemmer to mellemrum. Men hvor smart er man så?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-03-06 06:10

Halløjsa 'arne.jakobsen'
Må vi lige bede om en ordentlig tone tak! Er du endnu ikke blevet klar over, at der ikke er nogen der gider stå model til dine udfald mod personer. Kandu er ikke et fora for retskrivning. Det er lidt synd du ikke kan bevare en ordentlig tone, da du jo ofte har ret gode svar til diverse spørgsmål.
Vedr. spørgsmålet. Jo indholdet kan sansynligvis reddes. Ideen med at skifte hardwaren ud er slet ikke så tosset, det er bare ikke noget man selv kan fifle med. Hvis data er meget vigtige, findes der professinelle firmaer som rekonstruerer data på forskellig vis. En af metoderne er lige præcis at skifte skiverne i harddisken over i et andet drev/disk, hvor de så kan læse data. Men hvis selve skiverne er beskadiget er der nok ikke noget at redde.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 14-03-06 07:12

"poulgrandahl", såvidt jeg husker sidder der en sikring i den eksterne box netop for at skåne
hdd hvis strømforsyningen står af, du kunne prøve at låne en anden ekstern box og afprøve
dine hdd i, det var da forsøget værd.

Tadeo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-03-06 08:15

Der findes specialister som klarer "døde" harddiske.
Prisen for dette ligger omkring 30.000 Kr for en hd.
Informationen ligger sikkert uskadt på skiverne.

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 200 point
Dato : 14-03-06 11:37

Hej,

Dine data ligger nok stadig på diskene så inden du begynder at rode alt for meget med dem så få evt. en pris på det her:

http://www.drduk.com/quote.aspx

Mvh. Lars

Godkendelse af svar
Fra : poulgrandahl

Dato : 17-03-06 15:40

Tak for svaret lawitt.

Også tak til alle som viste spørgsmålet interesse.