/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Aerodynamik/løfteevne
Fra : michaelmoeslund
Vist : 1214 gange
100 point
Dato : 08-02-06 19:31

Er der nogen der har et bud på, hvor meget en motor på 3.5 hk-med en ikke nærmere defineret propel på, kan forventes at kunne løfte??

Med løft mener jeg vertikalt, da vi mægtig gerne vil prøve at bygge en luftpudebåd

Og hvis der er nogen der kunne tænkes at kunne definere en egnet propel, til sådan en sag så hold jer endelig ikke tilbage...

Er godt klar over at der er mange faktorer der spiller ind, meeeeen.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:49

michael
Nu er det ikke løfteevnen der er princippet i en motor placeret i en luftpudebåd. Det er hvor meget luft der kan produceres, da man som sagt skal lave en "luftpude" at svæve på.
Du kan læse lidt om luftpudebåde / hovercraft på http://opfind.teknologisk.dk/13970

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:51

Er det så'n en gul "dims" I vil lave
http://www.hovercraft.com/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:54

NB: Dit spørgsmål kan ikke beregnes ud fra disse oplysninger
Citat
hvor meget en motor på 3.5 hk-med en ikke nærmere defineret propel på, kan forventes at kunne løfte

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-02-06 20:20

ok clan ved godt at spørgsmålet var lidt tåget... men jeg prøver at spore mig ind på hvor stor en moter der behøves, for at skabe den nødvendige "pude" under fartøjet, og hvad jeg skal bruge til at flytte luften

Har set den udsendelse "store nørd" hvor de lavede en.. men det var jo også kun til helt jævne overflader, hvor der kun er meget lidt luft der "prutter" ved siden af..

vil gerne lave en, hvor den er istand til at holde "trykket" oppe på græs og grus...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 20:26

som du sikkert kan se af http://www.hovercraft.com/info/kit_18spw.html så benytter de en motor på 85-100 hk.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 20:28

Prøv at snuse lidt rundt på http://www.hovercraft.com/sub_menu_wood_1.html benyt menuen ude til venstre

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-06 20:30

på denne http://www.hovercraft.com/info/12t4.html benyttes to motore, en til opdrift, og en til fremdrift på hhv.
3.5 to 7 hp. Lift (under 35 lbs), 8-15 hp. Thrust (under 65 lbs)

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-02-06 20:38

He! har snust lidt..fandt bare ik lige det der med 85-100 hk....

-men det er da vist os' til 6 personer?? 85 / 6=14 hk??!! plus det løse så måske omkring 20 hk med en 2 bladet propel så må vi da være svævende??

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-02-06 20:46

Tak for svaret CLAN.Vi prøver sgu!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 20:46

Du mangler en motor
En til løft, og en til fremdrift

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 20:53

Jeg kan godt li' at man prøver sine drømme af - udlever dem, så jeg vil da ønske jer held og lykke med projektet.
Lige et par formanende ord her på falderebet... pas nu på, glem ikke sikkerheden, det er jo trods alt "roterende" udstyr I vil til at eksperimentere med, så pas godt på fingre og andet løst + hinanden.
Takker for points

Kommentar
Fra : HoverTrade

Dato : 19-04-07 22:02

Selvom spm er fra 2006. Så prøv at læse Hovercraft constructors guide

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-04-07 13:07

Ja det er et par dage siden... og ja, der er meget om emnet i bogform samt på nettet
- http://www.google.dk/search?hl=da&q=Hovercraft+constructors+guide&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

- http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Hovercraft+constructor%27s+guide&spell=1

Mon ikke Michael og venner har bygget en nu? Det ku' da være sjovt at høre lidt om, eller om de har opgivet projektet.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-06-07 20:02

Hej

Elsker at opdage, at der er kommet indlæg på ens gamle spørgsmål

Vi har fået lavet grundprinzippet på luftpudebåden, en 11hp motor der driver en stor centrifugal-
ventilator

Har prøvet frem og tilbage med almindelige 2 og 4 bladet propeller, men har fundet ud af, at en alm propel flytter godt nok en masse luft, men ikke under ret meget tryk...

Centrifugalventilatoren flytter rigtig meget luft,med tryk på! så det er der vi er lige nu..

Har fået motor og ventilator på "arbejdsskroget" der består af en krydsfiner plade 122x244 med runde ender, skørtet er en kant af 5 liters dunke der sidder helt tæt

Lige nu er det egentlig skørtet der bremser udviklingen lidt, da jeg pure nægter at gå pressening vejen!?!

Går og tygger lidt på, at skørtet skal bestå af mange små segmenter, da skadede dele så let kan skiftes ud, men hvor fleksibel skal den være iforhold til holdbarheden???hmhm...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-06-07 18:36

Jamen så er der jo "gang i den".
Du må lige smide nogle foto(s) på nettet, når I engang kommer så vidt
Evt. via http://www.peecee.dk/ og så linke på denne streng, og eller på jeres hjemmeside - hvis I har en