/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad er kommunikation?
Fra : jomfruane
Vist : 1020 gange
100 point
Dato : 02-02-06 09:18

Jeg er blevet i tvivl om hvad faget kommunikation indeholder.
Nogen gange opfatter jeg det som konfliktløsning, andre gange nærmest som psykoterapi, men hvis jeg gerne vil blive bedre til at formidle positivt og med øje for fx spin - hvad skal jeg så læse?

Jeg kunne godt tænke mig et kursus eller noget læsestof, kan du anbefale noget?

hvad er din opfattelse af faget kommunikation og kan du evt komme med en deffinition?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-06 09:25

Kommunikation er midlet til at udveksle information ...så kort kan det siges. Skal information fra A til B må der nødvendigvis ske en udvekslig af data. Denne udveksling kaldes kommunikation.

Således forstår jeg ordet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-06 09:27

På RUC undervises i faget kommunikation : http://www.ruc.dk/komm/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 02-02-06 09:44

Kommunication omfatter også Radioamatør korrespondance.
At blive radioamatør kræver aflæggelse af en prøve hos Telestyrelsen.

oz1eqp

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-06 09:53

Når du taler om faget kommunikation hvilken uddannelse er det så under, på hvilket niveau og på hvilken uddannelses institution?

Der er jo forskel på at læse kommunikation på universitetet, eller om det er et fag på folkeskole niveau, men hvis du som du nævner vil koncentrere dig om formidling og herunder spin så vile en journalist uddannelse være et godt udgangspunkt

Kommentar
Fra : Luckylook

Dato : 02-02-06 10:23

Kommunikation på ingeniørens teknikum omfatter brugen af computerprogrammer, tegninger i industrien og selve fremlæggelsen til et møde, med overheads til foklaringer og punkter.Det omfatter også brugen af telefon og telegraf. Du må nok begrænse det og skrive i hvilken forbindelse du vil kommunikere.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 02-02-06 10:35

Hej

Jeg gennemgik for nogle år siden et fantastisk forløb indenfor psykologi og kommunikation der hed
"girafsprog"

Kender du det?

Det er meget interessant og kunne måske give dig nogle brugbare inputs.

http://www.elkan.dk/kommunikation/girafsprog.asp

Ovenstående side er kun én ud af rigtig mange på nettet... søg evt. selv på nettet.

MVH Fidusen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-02-06 10:35

det jeg primært ønsker at netop at få deffineret hvad kommunikation kan inddeles i.

der findes garanteret forskellige skoler og retninger indenfor faget og det må også være forskelligt indenfor hvilken uddannelse det ligger.
Jeg er klar over RUC har liniefag i kommunikation og er ved at få tilsendt materiale herom. Ligeledes er jeg blevet henvist til danskstudiet og mediemidenskab.

Det jeg opsøger er viden om hvad de forskellige retninger indbærer til forskel fra de andre.
Jeg er også meget interesseret i at høre førstehåndsberetninger om den forskellige litteratur der er på området.

Min egen søgning har nemlig været næsten forgæves - det er ikke ret beskrevet og som det også ses af svarene her er kommunikation et utroligt vidt begræb og det kunne være dejligt at få lidt mere viden der kan afgrænse min søgning.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-06 10:37

Som du også kan se af svarene er kommunikation et vidt begreb, det svarer til at at søge oplysning om hvad faget behandling indebærer.

Men som det første indlæg beskriver, så er kommunikation udveksling af oplysninger, så alt efter hvad du skal bruge det til er der forskellige retninger, så du må selv hjælpe med til at indsnævre det lidt hvis du skal have bedre hjælp

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-02-06 10:38

Hej frk Fidus - ja jeg kender girafsproget og har læst herom. det er ret nyttigt, men jeg synes ikke helt det er nok.
det kan godt komme til at virke lige lovligt lilla i forbindelse med større præsentationer og jeg ville gerne lære redskaber til at være lidt mere end bare et skridt foran, fx hvorledes kan dette angribes fra andre vinkler end lige de 14 jeg selv kan se.

håber du forstår.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-02-06 10:39

Jeg tror spørgsmålet er blevet misforstået - det handler ikke om at jeg skal have hjælp, men netop smalktalk om emnet så jeg kan hjælpe mig selv.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-06 10:43

Kig på emner som:

NLP
Enneagram

Det er redskaber og modeller til at lære sig selv bedre at kende, og dermed også få en større forståelse for andre, og igennem forståelse giver de ovennævnte "værktøjskasser" nogle redskaber til at målrette sin kommunikation og dermed sikre sig at opnå en større forståelse, både blandt enkeltpersoner og i grupper

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 02-02-06 10:44

OK

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-06 10:45

jomfruane

Når vi taler om kommunikation så er der netop en ting der slår mig ved dit sidste indlæg, du skriver at spørgsmålet er blevet misforstået, men mon ikke det handler om at du har udtrykt dig uhensigtsmæssigt?

Som formidler er det dit ansvar at kommunikere dit budskab så andre forstår det.

Kommentar
Fra : Luckylook

Dato : 02-02-06 10:50

Nogle mener at man ser det man spejler i andre mennesker . At vi faktisk kun ser det vi selv kan rumme som mennesker. Også et fif.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-06 10:53

Luckylook

Det kommer jo meget an på om man er orienteret mod det der ligner, eller mod det der adskiller sig, vi har alle forskellige mønstre som vi typisk indretter vores adfærd efter, og et af mønstrene KAN være, at lede efter det di kender, men der er lige så mange mennesker der netop søger det det fremmede

Kommentar
Fra : Luckylook

Dato : 02-02-06 11:03

De modsætninger du omtaler er dine indre konflikter. Og set ud fra din verden, de behøver ikke være realiske for mig. Jeg tager jo mine udfordringer eller konflikter som min egen opgave eller målsætning med mit liv.Jeg behøver ikke se dine, til kortoververden.Kun når du lufter dem, kan vi dele.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-06 11:06

Nu har læst en helt speciel gren inden for kommunikation, nemlig datakommunikation.

Faget havde tre aspekter:

1.) Den lagdelte OSI model for data-kommunikationsprotekoller:

a. fysisk lag.
b. datalinklag.
c. netværkslag.
d. transportlag.
e.sessionslag.
f. applikationslag.
g. præsentationslag.

http://www.webopedia.com/quick_ref/OSI_Layers.asp

2.) Brugervenlighed (accessibility) : http://www.w3.org/WAI/

3.) Undervisning og Formidling : ..herunder:
Deltagerlogisk formidling.
Modstand/samspil.
Formidlingens anatomi.
Differentieret formidling.
Brugerorienteret programudvikling.
Projektstyring.

Rent bortset fra dette findes der også målrettede kurser i kommunikation og formidling: http://www.erhvervsakademierne.dk/sw388.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-02-06 11:06

Man kan til enhver tid vende alt imod sig selv og sige - jeg er ikke god nok.
Det har jeg nu ikke tænkt mig - jeg vil stadig påstå at spørgsmålet er blevet misforstået - næsten på den sædvanlige "kandu måde" (svar afgives for at fremme svarerens selvfølelse).

jeg har spurgt hvad indeholder FAGET kommunikation, hvad er dine erfaringer og deffinitioner.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-02-06 11:08

Indenfor socialkonstruktionistisk tænkning og systemisk tænkning taler man meget om sprogets betydning for "mening". Eftersom sprog er kommunikation, har det stor betydning hvilken mening vi tillægger de forskellige ord. Ord begrænser os også samtidig i vores evne til at udtrykke os/kommunikere, idet du kun kan udtrykke DIN måde at opleve verden på og dermed DIN oplevelse af virkeligheden. Indenfor især erhversv psykologi er denne tænkning meget fremherskende, og man bruger den ofte i forbindelse med konfliktløsninger af mange forskellige slags. Det er vigtigt at huske på i en konflikt, at det JEG ser og forstår er begrænset af MIN måde at opleve verden på og MINE erfaringer på godt og ondt her i livet. Derfor kan jeg ikke påberåbe mig at være talsmand for "sandheden" eller "virkeligheden", idet det kun er min egen lille synsvinkel, jeg kan gøre rede for.
Bogen "Relationer i organisationer" af erhvervs psykolog Gitte Haslebo er noget af det mest givende og interessante indenfor kommunikation, jeg længe har læst. Den kan jeg varmt anbefale.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-02-06 11:16

Tak for link til erhvervsakademierne og for den foreslåede bog, som jeg har bestilt hjem på biblioteket.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-06 11:19

Luckylook

Der er skam ikke tale om konflikter eller problemstillinger, men det er et faktum at vi alle har hver vores model af virkeligheden og at de alle er forskellige, nogle mennesker ser glasset som halvtomt.....osv, det er det jeg mener, og selvom vi alle har vores eget kort over verden, så er der ingen af disse kort der er forkerte, omvendt er heller ingen korrekte, men de er allesammen med til at skabe virkeligheden, og på den måde uundværlige

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-06 11:20

jomfruane

kommunikation er ikke et fag det er et begreb

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 02-02-06 12:19

Prøver at fjerne hakket i ja til emails..men jeg får fortsat!!!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-06 12:19

Kommunikation handler også om indlevelsesevne (empati) og gestalt (fysisk 'væren') ..herunder; kulturel- forståelse/respekt, hvilket man godt kunne have ønsket sig mere af i den pågående debat om Muhammed tegningerne ..og Vestens-/Mellem Østens-/Det Islamiske samfunds kontroverser i forbindelse med en konstruktiv dialog.

Ps. En andet kommunikationskursus jeg har gennemført hed: Dialog som udviklingsværktøj. (Under VPG (Voksen-Pædagogisk Grunduddanelse : http://www.sdu.dk/Folkeuni/Program/Kommunikation/F%202006/6041-2.htm ))

Det er sagt 'kloge' ord om dette her : http://www.kommunikationsforum.dk/default.asp?articleid=11846

Gestastterapien har også ideer om at inddrage bahavourisme og kropslighed (fysisk udtryk) i kommunikations øjemed : http://www.gestaltterapi.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-02-06 14:12

Definition af kommunikation :
"Kommunikation er en interaktion mellem to eller flere personer, som består i en udveksling af informationer for at koordinere og forene deres anstrengelser med det formål at etablere relationer og nå frem til et fælles resultat".

Citat : Maja Lisini

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-02-06 14:17
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-02-06 14:26

hmmm... nu er det ikke ordet kommunikation, men faget kommunikation jeg spørger til. (og jo det er et fag foruden at det selvfølgelig er et begreb)

egentlig viser denne diskussion at jeg ikke er den eneste der er forvirret.
jeg kan høre på en del af indslagene her at man har læst NLP (model af verden...) og det er jo en psykoterapi der også indeholder kommunikationsmetoder. dem er der så vidt jeg kan vurderer mange af og man kan selvfølgelig finde inspiration i dem alle.
Jeg er dog træt af dogmer og vil gerne lære om de videnskabeligt dokumenterede metoder.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-02-06 14:29

"..med spin for øje", der er da noget læsestof der kan hjælpe dig med det, men det vil jeg ikke anbefale, det lyder jo som om vi er ude i noget dunkelt, det er måske egentlig det der er dit problem, at du ikke rigtig er sikker på det er det rigtige at gøre. Der findes masser af godt og ekceptionelt godt læsestof /teknikker til fremme af god kommunikation, det er ikke svært at finde selv, hvis du vil.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-02-06 14:34

mullbery - jeg har ikke noget problem og er bestemt ikke afvisende overfor at det du mener er godt, kan være skidt for mig. dit indslag her er derfor overflødigt idet du netop ikke anviser mig hvad du mener er godt og hvorfor.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-06 14:49

mulberry
Hvad har du imod spin?

Det er en anerkendt komunikations metodik, og kan anvendes på mange måder og på mange områder, et eksempel er den klassiske med glasset, der er halvtomt, indtil du spinner (vender/drejer) og ser det som halvt fyldt

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 04-02-06 10:02

Er det kursuser af denne art du søger ?

http://www.akti.dk/

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-02-06 15:00

jo tak, men desværre ikke i denne høje prisklasse.

Kommentar
Fra : lille_pigen

Dato : 05-02-06 18:37

bare at man snakker sammen er komunkation.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-02-06 08:21

lille_pigen -> Du har ret, men måske ikke en særlig værdifuld observation. Al kommunikation betyder implicit at der findes mindst en afsender og mindst en modtager. Det betyder intet for kommunikationen om de forstår hverandre, blot at de kan sende eller modtage signaler fra hinanden. Om signalerne/data kan/bliver tolket korrekt har i og for sig intet med kommunikationen at gøre. Det er noget med kodning/dekodning, samt kognition og en deraf opstået synergi mellem de kommunikerende parter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-02-06 09:52

hej igen tak for de gode svar jeg har fået, der var specielt brugbare fra axelise og molekyle. jeg standser nu fordi det går over i pjat - jeg har selv fundet nogle kurser på ruc som jeg vil få meritoverført og giver point til molekyle for linket til kommunikationsforum.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 06-02-06 09:54

Tak for svaret molokyle.