/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Basøre
Fra : upyoursmate
Vist : 6374 gange
200 point
Dato : 01-02-06 16:19

Hvorfra stammer udtrykket basøre eller er det basører? Hvor meget er en basøre?!

Mvh. U.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 01-02-06 16:24

Det hedder en Basseøre. Det stammer fra forsvaret, hvor en Basse er en menig. Altså ikke en person der tjener mange penge. Det betyder lidt i retning af: De fattige mønter. Eller De fattiges mønter. Småpenge, idet en Basse pr. definition ikke er rig som en befalingsmand eller Officer.

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 01-02-06 16:34

Tak for svaret arne.jakobsen. Nå det staves basseøre, så tror da fanden jeg ikke ku finde det nogen steder...!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-06 16:35

Den koster ikke mange basseører = den kan du sagtens få råd til.
Jeg ved det ikke, men trorpå A.J.'s forklaring.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-06 16:37

Hej U. Fandt du det så nu? Hvor du ved hvordan det staves?

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 01-02-06 16:40

Jeps. I min slangordbog.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-06 16:43

Hæ hæ. Så det var bare stavemåden? Hvad siger din slangordbog? Har jeg bare LIDT ret?

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 01-02-06 16:45

Der står bare PENGE - men jeg tror på din påstand!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-06 16:49

OK. Man KUNNE jo også søge på Google efter Basseører. Jeg gider ikke selv, for jeg ved jeg har ret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-02-06 16:52

P.S.: Jeg har sendt en privat besked til dig ang. Klondyke. Svar lige på den. Hilsen Arne