/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Excel forløbende nummerering
Fra : frankSuper
Vist : 2719 gange
20 point
Dato : 01-02-06 15:10

Jeg har lavet en faktura i excel og ønsker at, når jeg åbner faktura skabalon, skal den automatisk give den det næstfølgende nummer. faktura 1-faktura 2 OSV.

Håber at nogen har svaret på det, jeg har kastet håndklædet.

mvh frank

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-02-06 15:58

Måske en ide.
Jeg har ikke afprøvet det.
Skriv et starttal i cellen nummeret skal stå i.
Lav en macro der tager tallet i feltet og lægger 1 til.
Alternativ:
Du har lavet faktura nr. 123, og gemt den.
Åben den sidste faktura (123)
Lav en macro der resetter (blanker) alle felter i skabelonen, i denne macro kan samtidig indgå at der lægges 1 til fakturanummeret.
Denne macro allokerer du til en knap enten i skabelonen eller i værktøjslinjen.
Når du så akal lave næste faktura, klikker du på knappen, felterne i skabelonen resettes og fakturanummeret opdateres med 1.
Så behøver du heller ikke starte forfra hver gang du skal lave en ny faktura.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 02-02-06 01:39

Jeg har en excel-skabelon der arbejder på følgende vis:

1) Opret nyt regneark vha. skabelonen - husk ja til at afvikle makroer hvis din makrosikkerhed er mere sikker end "lav"

2) Udfyld fakturaen med de relevante oplysninger, men undlad dato og fakturanummer!

3) Tryk på knappen [opret denne faktura] , fakturanummeret tælles 1 op i forhold til den sidste faktura, fakturaen gemmes med navnet faktura_00001023.xls hvis den har fakturanummeret 1023

4) Der er indbygget "sikkerhed", så knappen [opret denne faktura] vises ikke når man åbner en gammel faktura.

5) Sidste fakturanummer gemmes i en skjult og skrivebeskyttet tekstfil, der hvor DU vil have den gemt. (den er naturligvis ikke skrivebeskyttet i det splitsekund hvor værdien øges med 1)
Opsætningen med filnavne, stier, og celler for fakturanummer og dato er gemt i et separat modul, så det kun er dér du skal rette i VBA koden.

6) Send mig en mail - så vil jeg sende dig min excel-skabelon. Så kan du jo selv bygge videre på den.
Min mailadresse finder du under mit profilnavn.

mvh berpox

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 02-02-06 10:17

Hej FrankSuper!

Den model som berpox beskriver tror jeg på kan fungere, jeg arbejder i et regneark som fungerer på lignende vis, når jeg tror sådan, er min henvendelse egentlig overflødig.
Min henvendelse går på tvivl om det acceptable i metoden (ToldSkat)? Du kan jo helt selv bestemme nummereringen, to faktura med samme nr. f. eks. så måske burde du spørge din revisor eller her i kandu.

MVH
SkipperSej

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-02-06 11:25

>rigtigt skipper Det virker. Men du har da ret - hvis man VIL så kan man lave to ens fakturaer, blot med hver sin placering på harddisken.

I princippet kan det også lade sig gøre med et rigtigt bogføringsprogram - der ligger oplysningerne blot i en fil (database) som reelt også kan manipuleres hvis man vil.

Så hvis ellers regnskabet stemmer, og der er de bilag der skal være - så kan der vel ikke være problemer? Eller jeg helt på vildspor?

Vi lader lige REGNSKABSEKSPERTERNE komme til her.....(hvis der er nogen på KanDu )

mvh berpox

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 02-02-06 11:36

Kode
Til berpox
Nemlig hvis regnskabet stemmer og faktura har førtløbende nummeringer skulle der ikke være problemer!
Måske er min tankegang forældet (fra før EDB alderen) men ToldSkat kunne få den mistanke at der er flere sideløbende faktura.
Det sker naturligvis ikke hos ærlige mennesker.

MVH

SkipperSej

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 02-02-06 18:59

Hej berpox.
Må jeg også få din excel-skabelon hvis jeg skriver til dig?
Det er det sidste jeg mangler for at mine fak. er optimale og det er en svær en, jeg har prøvet "alt"
Hilsen
K_M_S

Godkendelse af svar
Fra : frankSuper

Dato : 02-02-06 21:44

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-02-06 22:49

K_M_S Jeps - det må du godt.....

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-02-06 18:05

Tak berpox
Den skal jeg da nok få noget tid til at gå med, men den virker jo perfekt.
Hilsen
K_M_S