/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Fransk før nutid!
Fra : Judleman
Vist : 4627 gange
200 point
Dato : 29-01-06 14:32

Jeg sidder i lidt af en knibe her. Det var sørens, må man sige.

Jeg skal til franskprøve i morgen, og har ikke styr på bøjningen af verber i før nutid, passé composé.

Det er de her verber, der skal sættes i passé composé:

Etre Faire Avoir Vouloir Pouvoir Aller Venir

Je

Tu

Il/elle

Nous

Vous

Ils/elles

Det ville være herligt, hvis nogen af jer derude kunne udfylde den liste der. Skulle ikke være svært for dem der kan det.

Venlig hilsen

Judleman

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 29-01-06 14:43

undskyld, men har du ikke en grammatik til faget? Det havde jeg da i sin tid.

Der skulle verberne gerne stå i.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 29-01-06 15:06

Hej judleman,

Først og fremmest held og lykke med prøven i morgen.

Jeg har desværre ikke haft fransk men derimod spansk. Og bag i min spanskordbog (gyldendals røde), er der eksempler på både regelmæssige og uregelmæssige verber bøjet i samtlige former.

Er der ikke det i franskordbøgerne?

Mvh,
Chamira

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 29-01-06 15:39

Jeg kan huske nogle af dem, men er dog i tvivl om hvordan man staver visser af verbernes former.
ETRE:
Je suis
Tu est
Il est
Nous sommes
Vous etes
Ils sont

Faire:
Je fait
Tu fait
Il fait
Nous .....
Vous ...kan ikke huske!
Ils ..........

Je ai
Tu a
Il a
Nous avons
Vous avez
Ils .....kan ikke huske!

Det er altså alt jeg lige kan diske op med! Du må da have en franskbog med verberne, når du modtager undervisning og skal til prøve dem!?

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 29-01-06 17:55

Det var ligegodt satans, hvor blev svarene af? Det nye kandu virker en smule ustabilt.

Der var nogen der spurgte om hvor vidt jeg havde fået grammatik undervisning i fransk. Det har jeg.
Men jeg har ingen grammatikbog, hvis det er dét, der blev ment.

Sagen er, at jeg synes fransk er ulideligt, mere end det normale 'øv - fransk er surt'. Derfor har jeg svært ved at koncentrere mig om at lære dette yderst ubehagelige sprog.

Dog går jeg efter de gode karakterer, og vil derfor gerne høste et 10 tal til prøven i verber som vi har i morgen. Ligenu er jeg rimeligt rustet, og jeg har også fået styr på passé composé.

Med en enkelt undtagelse:

Hvordan ved man hvilke ord der skal bøjes med être som hjælpeverbe, og hvilke der skal bøjes med avoir?

Jeg har kigget på nogle forskellige sider på nettet, men har ikke kunne finde én der var god nok, og gav et helt tydeligt og meget leforståeligt indtryk af, hvad der bliver ment med:

refleksive verber/ verber der har et tilbagevisende stedord.

Sådan noget skrald.

Jeg har kigget på disse sider:

http://anders.soerensen1.person.emu.dk/fransk/2002frF-by/PCmETRE.htm

http://www.skanderborg-gym.dk/Sgva/1g-filer/Regler/compose02a.html

http://www.skanderborg-gym.dk/sgva/1g-filer/Flashcards/VerbeConj/pp_01_3g_H.htm

http://www.kalundborg-gym.dk/nyfransk/franskbogen/

http://anders.soerensen1.person.emu.dk/fransk/Fransksiden/OversigtGrammatik_mm.htm

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 29-01-06 18:00

Nå for søren, nu er svarene tilbage igen. De var lige forsvundet for et øjeblik siden. Mystisk.

Chamira: Der står en del, men det er ikke lige dét, jeg søger. Desværre.

Satellit: Det er desværre heller ikke de bøjning af verberne, jeg gerne vil have.

Hvis nogen kan finde en god, forklarene og letforståelig side, så ville jeg være utrolig lettet.

Siden må gerne være på engelsk, det betyder ingenting.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 29-01-06 18:12

jo med en grammatik mente jeg en grammatik-bog.

refleksive verber - her er et link: http://www.skanderborg-gym.dk/sgva/1g-filer/Pronomen/refleksive.htm

Accepteret svar
Fra : vesterbo

Modtaget 200 point
Dato : 29-01-06 18:36

søgte på franske verber i google.

fandt et sted, som ser godt ud: http://www.pomme.ualberta.ca/devoir/ og søgte på etre - et voila:
(det ser meget mere overskueligt ud på selve siden:

être
Groupe verbal : 3e
(non pronominal )
Verbe conjugué avec l'auxiliaire avoir
Verbe intransitif
Fréquence lexicale : élevée
Préposition(s) usuelle(s) : à, de, en, pour, sans, dans

Définition

Traduction

Mode infinitif
Infinitif actif (présent) Infinitif passif (passé)
être
avoir été

Mode indicatif
Présent de l'indicatif Passé composé
je suis
tu es
il est
nous sommes
vous êtes
ils sont
j’ai été
tu as été
il a été
nous avons été
vous avez été
ils ont été

Imparfait de l'indicatif Plus-que-parfait de l'indicatif
j’étais
tu étais
il était
nous étions
vous étiez
ils étaient
j’avais été
tu avais été
il avait été
nous avions été
vous aviez été
ils avaient été

Passé simple Passé antérieur
je fus
tu fus
il fut
nous fûmes
vous fûtes
ils furent
j’eus été
tu eus été
il eut été
nous eûmes été
vous eûtes été
ils eurent été

Futur simple Futur antérieur
je serai
tu seras
il sera
nous serons
vous serez
ils seront
j’aurai été
tu auras été
il aura été
nous aurons été
vous aurez été
ils auront été

Conditionnel du présent Conditionnel du passé

je serais
tu serais
il serait
nous serions
vous seriez
ils seraient
j’aurais été
tu aurais été
il aurait été
nous aurions été
vous auriez été
ils auraient été

Mode subjonctif
Présent du subjonctif Passé du subjonctif
que je sois
que tu sois
qu'il soit
que nous soyons
que vous soyez
qu'ils soient
que j’aie été
que tu aies été
qu'il ait été
que nous ayons été
que vous ayez été
qu'ils aient été

Imparfait du subjonctif
Plus-que-parfait du subjonctif
que je fusse
que tu fusses
qu'il fût
que nous fussions
que vous fussiez
qu'ils fussent
que j’eusse été
que tu eusses été
qu'il eût été
que nous eussions été
que vous eussiez été
qu'ils eussent été

Mode impératif
Présent de l'impératif Passé de l'impératif
sois
soyons
soyez
aie été
ayons été
ayez été

Participes
Participe passé masculin Participe passé féminin
été (invariable)

Participe présent

étant

Verbes à conjugaison similaire

Godkendelse af svar
Fra : Judleman

Dato : 30-01-06 06:30

Tak tak, den er go'.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 30-01-06 20:15

Tak Judleman

Håber prøven gik godt.