/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Merge worddokument med bitmap
Fra : kaspertroelsen
Vist : 669 gange
10 point
Dato : 16-01-06 19:46

Jeg vil gerne have et worddokument til at ligge ovenpå eller smelte sammen med en bitmapfil.
Hvordan gør jeg dette?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-01-06 20:02

Formater baggrunden i worddokumentet med birmapbilledet.
Dette gøres sådan ifølge hjælpen i Word:

Citat
Tilføje en baggrund eller et vandmærke
Baggrunde kan kun ses i Weblayoutvisning og udskrives ikke. Vandmærker kan også ses på udskrevne dokumenter.

Føje en baggrundsfarve eller struktur til en Webside, et onlinedokument eller en e-mail

Peg på Baggrund i menuen Formater.
Benyt en af følgende fremgangsmåder:
Klik på den ønskede farve.

Klik på Flere farver for at få vist flere farvemuligheder.

Klik på Effekter for at ændre eller tilføje specielle effekter, f.eks. gradueringsfyld, struktur eller mønstre.

Marker eventuelle andre indstillinger.
Hvis du vil have hjælp til en indstilling, skal du klikke på spørgsmålstegnet og derefter klikke på indstillingen.

Indsætte et vandmærke, der skal udskrives i et dokument

Peg på Baggrund i menuen Formater, og klik derefter på Trykt vandmærke.
Benyt en af følgende fremgangsmåder:
Klik på Billedvandmærke og derefter på Vælg billede, hvis du vil indsætte et billede som et vandmærke. Marker det ønskede billede, og klik derefter på Indsæt.

Klik på Tekstvandmærke, hvis du vil indsætte et tekstvandmærke, og marker eller indtast derefter den ønskede tekst.

Marker eventuelle andre indstillinger, du vil bruge, og klik på Anvend.
Hvis du vil have hjælp til en indstilling, skal du klikke på spørgsmålstegnet og derefter klikke på indstillingen.

Hvis du vil se, hvordan vandmærket vil se ud på udskriften, skal du bruge visning af udskriftslayout.
Tip!

Hvis du vil bruge et objekt, f.eks. en autofigur, som vandmærke, kan du indsætte det manuelt i dokumentets sidehoved. Du kan ikke bruge dialogboksen Trykt vandmærke til at styre disse indstillinger.

Bemærk! Hvis du vil tilføje et tema, der omfatter dokumentbaggrunde, designelementer og farveskemaer, skal du bruge kommandoen Temaer i menuen Formater.

Kommentar
Fra : kaspertroelsen

Dato : 16-01-06 23:48

Billedet skal kunne ses ved udskrift. Jeg har prøvet at indsætte et vandmærke men for det første så ser det ud til at billedet ikke går helt til kanten, og for det andet bliver det nedtonet, selvom jeg fjerner fluebenet i "nedtonet" når jeg indsætter det.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-06 00:12

Gå i -->Formater-->baggrund-->Trykt vandmærke, Bolle i Billedvandmærke. Indsæt et billede.
I feltet skalering indtaster du forskellige værdier og klikker på Anvend indtil billedet passer til siden.
Hvis du synes billedet bliover for meget nedtonet, skal du starte med at gøre biolledet mørkere før indsættelse.
En helt anden metode er:
Gå i side opsætning og stil alle margener til 0 (nul). Indsæt et billede, tilpas størrelsen, sørge for at værktøjslinien 'Billede' er fremme, så kan du indstille kontrast og lys på billedet.
Højreklik på billedet og vælg 'formater billede', vælg 'Layout', klik på 'Bag tekst' og klik på 'OK'.
Nu kan du faktisk godt skrive oven i billedet, men det er lidt svær at styre, dette løses ved at du skal have værktøjslinjen 'Tegning' fremme, på denne vælger du ikonet tekstboks, så optegner du en tekstboks oven på billedet, eller evt. flere, så kan du på denne måde styrre hvor teksten bliver vist.
Hvis der dukker en boks op med teksten *Opret tegning her', trykker du på DEL tasten, din markør er nu et kryds, tegn en tekstboks der hvor du vil have teksten. Højreklik på rammen af tekstboksen, vælg 'formater teksboks', indstil fyld og streg til ingen farve. Så sku' den være hjemme.

Kommentar
Fra : kaspertroelsen

Dato : 19-01-06 14:41

Tusind tak skal du have. Det virkede fint at indsætte billedet som du beskrev. Nu har jeg bare det problem at jeg ikke kan få det printet rigtigt. Ved "vis udskrift" ser det perfekt ud, men når jeg printer det (eller gemmer det som pdf) får jeg en fejlmeddelelse om at "margenerne er uden for printerens udskriftsområde". Jeg anvender en professionel laserprinter der kan skrive helt til kant, men dette dokument udskrives ikke til kanten.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-01-06 19:14

Hej
Når fejlmeddelelsen om at billedet går ud over margen skal du bare vælge udskriv alligevel. Det plejer at virke her hos mig. Jeg har godt nok en blæksprutte (Pixma 4200, fra Canon). Er det ikke blot et spørgsmål om at justere dine printerindstillinger??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-06 20:15

Har du været i:
Filer > sideopsætning > og kigge på dine margener
I Filer > udskriv kan du måske > "skalér til papir" (alt efter hvilken printer du har)

Kommentar
Fra : kaspertroelsen

Dato : 19-01-06 21:58

Når jeg uskriver alligevel når printet ikke helt til kanten, der er en margen på ca. 3 mm. I "filer" > "sideopsætning" > "margener" er alt sat til "0" Under fanen "papir" er "papirstørrelse" sat til "A4" "bredde" til "21 cm" og højde til "29,7" under "udskriftsindstillinger" er der sat flueben i "Tilpas til A4/Letter-format. Som sagt får jeg også fejlmeddelelsen når jeg prøver at konvertere dokumentet til en pdf-fil.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-01-06 23:42

Mystisk at der står A4/letter, normalt er A4 og letterformat ikke samme størrelse, så vidt jeg ved.
Jeg laver lige en test.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 10 point
Dato : 20-01-06 00:01

Hej
Jeg har lige lavet et lille forsøg. I boksen 'udskriv' under 'Zoom' har jeg under 'Skaler til papir valgt 'A4', papirkilde/størrelse A4, i opsætning af side har jeg sat margener til 0, under fanen papir har jeg valgt A4 (21,0x29,7 cm) (letterformat= 21,59x27,94). Under knappen 'Indstillinger (stadig på fanen papir) er der kun flueben i Medtag i dokument--> tegneobjekter. I Printerindstillinger har jeg sat den til udskriv uden kant. Dette virker perfekt, jeg får et fint billede med teks over og udskrift helt til kant. Min Word er version 2002, og jeg har en Canon pixma 4200 Printer (har jeg vist skrevet før).

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-01-06 12:51

Hej kaspertroelsen
Hvad sker! Har du fået det til at virke eller???

Kommentar
Fra : kaspertroelsen

Dato : 26-01-06 16:35

jep Brassovitski jeg fik det til at virke til sidst ved at fifle lidt med printerindstillingerne som du foreslog. Tusind tak

Godkendelse af svar
Fra : kaspertroelsen

Dato : 26-01-06 16:36

Tak for svaret Brassovitski.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-01-06 22:17

Halløjsa
Det var da rart at det kunne 'fifles' på plads.