/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Når mosekonen brygger
Fra : upyoursmate
Vist : 4739 gange
200 point
Dato : 15-01-06 15:49

Hvad hedder ovenstående udtryg på engelsk? Kan de passe at det på amerikansk bliver kaldt "bitches brew" ?

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 15-01-06 16:25

Mosekonebryg: ground mist.
Ved ikke om det kan bruges til noget....
God søndag...

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 15-01-06 16:52

Er jo slet ikke sikkert at de har et sådan udtryk.
Det er muligt at man kan oversætte det, men i deres øre vil det muligvis lyde som volapyk.

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 15-01-06 17:00

Og/eller hvad er så "bitches brew"?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 17:10

tja...... kællinge bryg er mit bud på bitches brew.... bitches er flere dumme kællinger, brew er bryg

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 200 point
Dato : 15-01-06 19:02

Bitches er et slangudtryk for kælling, men betyder jo ret beset "tæve".

I Amerika var det næststørste bryggeri, Fredrick Millers "Plank Road Brewery" (startet i 1850'erne). Indtil Phillip Morris købte alle aktierne og solgte dem til SAB. PlankRoad var mest kendt for deres øl
"Red dog beer"

Bitches Brew (tæve bryg) er rent faktisk bare et kælenavn for "Red Dog Beer" ...

Bitches Brew er også navnet på en særdeles syret plade med Miles Davis fra '70, samt navnet på et pladeselskab startet af proff. D.J's

Vh fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 15-01-06 19:08

Øhh fik ikke lige det hele med.. udtrykket "mosekonen brygger" (tågebanker der kravler henover jorden om morgen) hedder bare "morning mist" på engelsk...

Vh fluffy

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-01-06 19:12

Jeg vil nu nok kalde det evening mist som det vises i dette link http://www.freefoto.com/browse.jsp?id=16-18-0
Mosekone bryg er nu nok bare noget de har i Danmark...
Bitches Brew er et Jazz album -eller som før skrevet en type øl

Mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 15-01-06 19:26

Tak for svaret fluffyclaus.

Ja jeg har det nemlig osse fra Miles Davis pladen (fed plade i øvrigt), men har et eller andet sted hørt at det skulle betyde mosekonens bryg, men den myte er hermed aflivet!

Mvh. U.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 15-01-06 19:28

http://216.239.51.104/search?q=cache:cgQO6zL4pq0J:www.hum.au.dk/jysk/publikationer/ordsag16.pdf+oprindelse+mosekonen+brygger&hl=da

Hmmm mosekonen brygger betyder åbenbart varmedis... så "Heat Haze" vil være den korrekte oversættelse

vh fluffy